خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

حداقل تا ۱۲۰ سال آینده درگیر مشکلات جمعیتی هستیم

فاطمه محمدبیگی:

حداقل تا ۱۲۰ سال آینده درگیر مشکلات جمعیتی هستیم، معضلاتی که متوجه نظام و حکومت هم نیست و گریبان‌گیر جامعه خواهد بود و کیفیت زندگی همه آحاد جامعه را به مخاطره می‌اندازد.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، فاطمه محمدبیگی، نایب رئیس دوم کمیسیون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده و دبیر کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با ایکنا، درباره اقدامات اخیر کمیسیون در تصویب لایحه قانون پیشنهادی ۷۴ ماده‌ای پیرامون موضوع جمعیت، اظهار کرد: پیش از شروع به کار مجلس فعلی، اقدامات و فعالیت‌های تقنینی در حوزه جمعیت، پیشنهادات و راهکار‌ها ارائه و بررسی شده بود اما در مرحله اجرا و قانون‌گذاری کار به مرحله نهایی نرسیده بود. با آغاز به کار مجلس فعلی و با تشکیل جلسه اول کمیته بهداشت، پیشنهاد تشکیل کمیته‌ای تحت عنوان کمیته جمعیت در کمیسیون بهداشت مطرح شد، بعدتر دریافتیم که در کمیسیون‌های فرهنگی و اجتماعی نیز به صورت همزمان، اعضا در حال پیگیری موضوع و مسئله جمعیت هستند؛ لذا اکثریت قاطع نمایندگان خواستار قانون‌گذاری در حوزه جمعیت بودند.

محمدبیگی ادامه داد: در همین راستا کمیسیون مشترک جوانی جمعیت با رأی قاطع و بالای نمایندگان تشکیل شد. از زمان تشکیل و ایجاد این کمیسیون، تا کنون ۸۵ جلسه با حضور نمایندگان عضو برگزار شده که محصول آن قانون پیشنهادی ۷۴ ماده‌ای بوده است که مراحل نهایی شدن را در محل شورای نگهبان طی می‌کند. امیدواریم پس از گذشته هفت سال از ابلاغ سیاست‌های کلان جمعیتی، شاهد ورود جدی و عملیاتی به عرصه و موضوع مورد تأکید مقام معظم رهبری باشیم.

نماینده مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در این کمیسیون تلاش شده با استفاده از قوانین، معضلات جمعیتی رصد و پایش شود، گفت: کاهش جمعیت در کشور ما مسئله و ابرچالش قرن محسوب می‌شود و ما حداقل تا ۱۲۰ سال آینده درگیر مشکلات جمعیتی هستیم. معضلاتی که متوجه نظام و حکومت هم نیست و مشکلات گریبان‌گیر تک‌تک افراد جامعه خواهد بود و کیفیت زندگی همه آحاد جامعه را به مخاطره می‌اندازد. در کنار گسترش مشکلات ناشی از بیماری‌های سالمندی، تنهایی و ورشکستگی شرکت‌ها و کاهش نیروی کار، ما با کاهش قدرت اقتصادی، اجتماعی و امنیتی روبرو خواهیم بود که نسل آینده را به شدت تهدید خواهد کرد.

محمدبیگی درباره قانون پیشنهادی ۷۴ ماده‌ای با بیان اینکه این قانون دارای مشوق‌ها و انواع مختلف بسته‌های ارتقای سلامت آحاد جامعه و مهارت‌آموزی است، اظهار کرد: امید است بتوانیم گامی برای رفع معضلات جمعیتی برداریم.

به گفته کمیسیون جوانی جمعیت در مجلس شورای اسلامی؛ مهمترین بند‌های قانون پیشنهادی ۷۴ ماده‌ای با موضوع جمعیت شامل تسهیلات مالی و بانکی به ازای هر فرزند، اختصاص سهام آتیه فرزندان به مبلغ یک میلیون تومان به ازای هر فرزند و ایجاد تسهیلات مسکن برای تشکیل خانواده می‌شود. همچنین حمایت از جوان‌ها و مادران دانشجو و ارائه تسهیلات حمایتی به مادران شاغل، تأمین امنیت شغلی و تثبیت مرخصی‌های زایمان مادران از دیگر بند‌های مهم این قانون است. همین‌طور در حوزه ارتقای سلامت باروری زنان از جمله در زمینه ساماندهی غربالگری، ساماندهی سقط جنین و کاهش آن و افزایش سطح سلامتی مادر و کودک و ارتقای تعداد تربیت شدگان حوزه‌های فلوشیپ ناباروری و حوزه‌های درمانی ناباروری و پوشش ۹۰ درصدی بیمه‌های ناباروری از دیگر بند‌های مهم قانون پیشنهادی ۷۴ ماده‌ای جمعیت است.

منبع ایکنا
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.