خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

رپورتاژ آگهی| نمک اپسوم چیست؟

استفاده از نمک اپسوم می‌تواند کمبود منیزیم را جبران کرده و به برطرف‌شدن کم‌خوابی و اختلالات خواب کمک کند.

به گزارش سرویس بازار ردنا (ادیان نیوز)، نمک اپسوم که در واقع همان منیزیم سولفات است یک ترکیب شیمیایی متشکل از منیزیم، اکسیژن و گوگرد است. علت نام‌گذاری این ترکیب شیمیایی به محل کشف آن (شهر اپسوم در ساری انگلستان) برمی‌گردد. در شیمی به ترکیب یون‌های مختلف نمک گفته می‌شود و نام نمک اپسوم در واقع به دلیل ساختار شیمیایی آن است و بانمک طعام متفاوت می‌باشد. ظاهر این ترکیب نیز پودری با دانه‌های کریستالی و شبیه به نمک خوراکی است. اما به دلیل کاربرد آن در حمام و وان به آن نمک حمام نیز گفته می‌شود. طعم این نمک ناخوشایند بوده و تلخ می‌باشد. سال‌های زیادی است که از نمک منیزیم سولفات برای درمان بسیاری از بیماری‌ها مانند رفع یبوست، اختلالات خواب و … استفاده می‌شود. بیشتر خواص این نمک مربوط به عنصر منیزیم است اما بیشتر افراد این ماده معدنی را به‌اندازه کافی از رژیم غذایی دریافت نمی‌کنند. این نمک معمولاً در اکثر داروخانه یافت می‌شود. همچنین در بسیاری از خواربارفروشی و لوازم بهداشتی نیز وجود دارند. هنگامی که این نمک در آب حل می‌شود، به یون‌های سازنده یعنی منیزیم و سولفات تبدیل می‌گردد. دلیل استفاده از این نمک در حمام و وان، این است که برخی افراد معتقدند این یون‌ها از طریق پوست جذب شده و منیزیم موردنیاز بدن را تأمین می‌کنند. یکی دیگر از دلایل استفاده از آن در آب حمام، حل شدن راحت و همچنین عدم نیاز به تحمل مزه تلخ و ناخوشایند آن است.

نمک اپسوم
نمک منیزیم سولفات

مزایا و فواید نمک اپسوم

همان‌طور که اشاره به این ترکیب نمک حمام نیز گفته می‌شود زیرا بیشترین استفاده و کاربرد آن در حمام است. اما بااین‌حال هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد یون‌های معدنی از طریق پوست جذب می‌شوند. بااین‌حال بسیاری از متخصصان نمک اپسوم را به‌عنوان یک ماده درمانی برای بهبود چندین بیماری توصیه می‌کنند. این نمک به طور خوراکی نیز قابل‌استفاده است اما ممکن است طعم آن را دوست نداشته باشید. همچنین دارای خاصیت ملینی بوده و در درمانی مشکلات گوارشی بسیار مؤثر است. از دیگر مزایای این نمک تأمین کردن منیزیم بدن است. منیزیم به‌عنوان چهارمین ماده معدنی مه در بدن شناخته می‌شود که در بسیاری از مکانیسم‌ها و واکنش‌های سلولی و متابولیسمی بدن شرکت دارد؛ بنابراین نمک منیزیم سولفات یک مکمل باارزش منیزیم به شمار می‌رود. باتوجه‌به اینکه هیچ شواهد علمی برای جذب منیزیم از طریق پوست وجود ندارد، مصرف این نمک به‌صورت خوراکی (حل کردن آب و یا ریختن بر روی غذا) بیشتر توصیه می‌گردد.

کاهش استرس و رفع اختلالات خواب: منیزیم یکی از عناصری است که را تنظیم خواب بسیار مؤثر است. مغز برای تولید هورمون‌های آرامش و خواب مثل سروتونین و ملاتونین به کوفاکتورهایی مثل منیزیم نیاز دارد؛ بنابراین استفاده از نمک اپسوم می‌تواند کمبود منیزیم را جبران کرده و به برطرف‌شدن کم‌خوابی و اختلالات خواب کمک کند.

رفع یبوست: منیزیم با افزایش آب در روده بزرگ باعث ازبین‌رفتن یبوست و نرم شدن مدفوع می‌گردد. منیزیمی که برای رفع یبوست استفاده می‌شود اغلب از طریق خوراکی و به شکل سیترات منیزیم و یا هیدروکسید منیزیم استفاده می‌گردد. اما FDA استفاده از منیزیم سولفات را به‌عنوان ملین تأیید کرده است.

کاهش درد و رفع ورم: یکی دیگر از کاربردها و مزایایی که برای این نمک بیان شده است، خاصیت کاهش درد و ورم مفاصل در اثر ضربه‌های شدید است. همچنین در بهبود و رفع گرفتگی عضلات پس از تمرینات ورزشی نیز مؤثر است. منیزیم موجود در نمک می‌تواند عملکرد ماهیچه‌ها و سلول‌های عضلانی را بهبود بخشد و باعث کاهش درد و ورم و در آن نواحی گردد.

شکل ظاهری نمک حمام
شکل ظاهری نمک حمام

نحوه استفاده

معمولاً نمک‌های اپسوم خریداری شده به‌صورت بسته‌بندی دارای دستورالعمل مصرف هستند و روی پاکت آن نحوه و مقدار مصرف برای افراد بزرگسالان و کودکان ذکر شده است. به‌طورکلی میزان مصرف این نمک برای افراد بزرگسال ۱۰ تا ۳۰ گرم در هر بار مصرف است. نمک اپسوم هنگامی که در آب حل شد باید بلافاصله مصرف گردد. نکته حائز اهمیت در مصرف نمک اپسوم این است که نباید برای طولانی‌مدت به‌عنوان ملین استفاده شود.

کنترل بیماری آرتریت و فیبرومیالژیاس: در این بیماری‌ها مفاصل دچار آسیب شده و موجب درد در هنگام حرکت اندام‌ها می‌شوند. استفاده از نمک منیزیم سولفات به دلیل اینکه منبع غنی منیزیم است می‌تواند اثرات جانبی این بیماری‌ها مانند ورم و درد را کاهش داده و کنترل بیماری را آسان‌تر کند.

طرز تهیه نمک اپسوم

نمک منیزیم سولفات دارای دو نوع آبدار و بی آب است. این نمک به‌صورت طبیعی نیز در محل‌های مشخص مانند برخی چشمه‌ها یافت می‌شود. اما می‌توان آن را به‌صورت مصنوعی در آزمایشگاه نیز تولید کرد. همان‌طور که گفته شد در شیمی به موادی از ترکیب دو یون تشکیل شده و ساختاری بلوری داشته باشند نمک گفته می‌شود. نمک منیزیم سولفات از واکنش بین سولفوریک اسید با منیزیم کربنات تهیه می‌گردد. در این واکنش نمک منیزیم سولفات به‌صورت آبدار (دارای ۷ مولکول آب) تبلور می‌یابد. برای به‌دست‌آوردن نمک بی آب می‌توان با روش‌های ساده آن را دهیدراته کرد.

مصرف نمک به صورت خوراکی دارای خواص بیشتری است.
مصرف نمک به صورت خوراکی دارای خواص بیشتری است

نتیجه‌گیری

همان‌طور که در ابتدای متن نیز اشاره شد، نمک اپسوم صد ها سال است که برای درمان بسیاری از امراض مورداستفاده قرار می‌گیرد. بیشترین خاصیت درمانی آن مربوط به یون منیزیم بوده از جمله کوفاکتورهای مهم بدن برای انجام بسیاری از واکنش‌ها بیوشیمیایی و سلولی است. استفاده از این نمک به‌صورت خوراکی دارای تأثیرات بیشتری داشته و برای درمان کمبود منیزیم مؤثرتر می‌باشد. جذب این نمک از طریق پوست همچنان با شبهات زیادی همراه است و هنوز مدرکی دال بر اینکه یون منیزیم موجود در این نمک، می‌تواند از طریق پوست جذب گردد ارائه نشده است.

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.