خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

دانشجوی مسلمان باید عملگرای تکلیف گرا باشد/سهم حوزه و دانشگاه در تمدن سازی اسلامی چیست؟

استاد حوزه و دانشگاه:

حجت الاسلام منصوری دامغانی گفت: دانشجوی مسلمان باید در بحث عمل یک دانشجوی عملگرای تکلیف گرا باشد و در عین جهادی بودن و در صحنه حاضر شدن با شاخص تکلیف گرایی عمل کند.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، حجت الاسلام محمدعلی منصوری دامغانی، استاد حوزه و دانشگاه در گفتگوی ویژه خبری شبکه قرآن و معارف سیما با اشاره به ویژگی‌های دانشجوی تراز انقلاب اسلامی و سهم دانشجوی مسلمان در تحقق تمدن اسلامی گفت: برای یافتن سهم هرکس در تمدن سازی اسلامی باید در ابتدا معنا و مفهوم تمدن اسلامی تبیین شود.

وی افزود: یک نهضت در جامعه بشری اتفاق افتاد که با یک قیام مهم در سال ۴۲ آغاز شد این قیام ممکن است بدنه اجتماعی را به صحنه بیاورد که در انقلاب اسلامی چنین شد و سال ۵۷ شاهد تغییر نظام و در مرحله بعد شاهد تثبیت نظام جمهوری اسلامی ایران بودیم. پس از نظام سازی نوبت به مرحله اجرای قوانین می‌رسد و به هر میزان که قانون در جامعه پیاده شود دولت شکل می گیرد.

این استاد برجسته حوزه و دانشگاه تصریح کرد: اگر دولت با بدنه اجتماعی در راستای رسیدن به اهداف نظام حرکت کنند آن زمان تمدن شکل خواهد گرفت. هر زمان که جامعه و نظام در سه عرصه کلان فرهنگ، اقتصاد و سیاست به دو ویژگی استقلال و پیشرفت دست یابد تمدن حاصل می شود این تمدن نسبی است نه صفر و یکی. چرا که ما در برخی از عرصه ها ۱۰ درصد و در برخی دیگر ۵۰ درصد به تمدن رسیده ایم. به عنوان مثال در سیاست مستقل هستیم اما در بعد پیشرفت با چالش هایی مواجه می شویم چرا که برخی از افراد خوب انتخاب نمی کنند و مانع پیشرفت سیاسی کشور می‌شوند.

وی افزود: رهبر معظم انقلاب اسلامی در بیانیه گام دوم انقلاب آرمان بزرگ انقلاب اسلامی را رسیدن به تمدن نوین اسلامی و نزدیک شدن به آمادگی ولایت عظمای امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف معرفی کردند.متاسفانه طی سالیان اخیر همایشی به موضوع گام دوم انقلاب و رابطه آن با ظهور حجت و یا تمدن اسلامی و رابطه آن با امام عصر(عج) اشاره نکرده است.

حجت الاسلام منصوری عنوان کرد: رهبر انقلاب مسیر صحیح راه را خودسازی، جامعه سازی و تمدن سازی می دانند. لذا باید سهم حوزه دانشگاه رسانه در تبیین و تمدن سازی اسلامی به خوبی مشخص شود.برهمین اساس امروز باید نسبت دانشجوی تراز انقلاب اسلامی با تمدن از لحاظ اندیشه‌ای و اجرایی مشخص شود.

وی خاطرنشان کرد: در بحث نظری دانشجوی مسلمان باید اهداف انقلاب، نظام مسائل انقلاب شامل عدالتخواهی، مصرف گرایی کالای ایرانی و روش های مقابله با آن را بشناسد. دانشجوی مسلمان باید در بحث عمل و اجرا یک دانشجوی عملگرای تکلیف گرا باشد و در عین جهادی بودن و در صحنه حاضر شدن با شاخص تکلیف گرایی عمل کند. متاسفانه در برخی از مواقع پس از تبیین مسائل به دلیل آن که عرصه را خوب نمی شناسیم هیجانی و احساسی وارد صحنه می شویم.

منبع شبستان
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.