خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

رپورتاژ آگهی| با وزوز گوش خود خداحافظی کنید

با وزوز گوش خود خداحافظی کنید معمولاً به شنیدن صدای زنگ توسط گوش وزوز (tinnitus) می‌گویند. وزوز زمانی اتفاق می‌افتد که هیچ گونه صدایی در از یک منبع خارجی شنیده نمی‌شود اما شما صدای زنگ و یا صدای…

به گزارش سرویس بازار ردنا (ادیان نیوز معمولاً به شنیدن صدای زنگ توسط گوش وزوز (tinnitus) می‌گویند. وزوز زمانی اتفاق می‌افتد که هیچ گونه صدایی در از یک منبع خارجی شنیده نمی‌شود اما شما صدای زنگ و یا صدای دیگری را می‌شنوید و یا احساس می‌کنید. این اختلال در ۱۵ الی ۲۰ درصد افراد، با شدت‌های متفاوت وجود دارد.

نکته مهم این است که این وزوز نشانه بروز بیماری‌های زمینه‌ای مثل آسیب دیدن گوش، اختلال سیستم شنوایی و از دست دادن شنوایی به دلیل بالا رفتن سن می‌باشد. شایع‌ترین نوع وضعیتی که فقط خود فرد متوجه آن می‌گردد که به آن وزوز ذهنی می‌گویند.

نوعی دیگر وزوز گوش، عینی نام دارد. وزوز عینی بسیار نادر است و به وزوزی گفته می‌شود که نه تنها شخص، بلکه پزشک معالج نیز می‌تواند آن را بشنود. وزوز عینی به دلیل اختلالات عروقی و یا اختلال در استخوان گوش میانی ایجاد می‌شود.

بررسی دلایل وزوز گوش

مهم‌ترین دلایل وزوز گوش

همانطور که گفته شد، وزوز گوش از یک بیماری زمینه‌ای خبر می‌دهد. این صدا می‌تواند به دلیل به وجود آمدن مشکلاتی در گوش داخلی، میانی و خارجی ایجاد گردد. احتمال دیگر این است که بخشی از مغز که سیگنال‌های عصبی را به صورت صدا تفسیر می‌کند، آسیب دیده و یا دچار مشکلی شده است.

مهم‌ترین دلایل وزوز گوش، بالا رفتن سن است. وقتی فردی پا به سن می‌گذارد، دچار پیری گوش می‌شود. پیری گوش بدین معناست که سلول‌هایی که وظیفه تفسیر سیگنال‌های صوتی را برای مغز دارند ( حلزون گوش ) به دلایل مختلف مانند خم یا شکسته شدن؛ دیگر قادر به انجام وظایف خود نیستند. این اختلال در گوش میانی موجب وزوز کردن گوش می‌شود.

از دیگر دلایل وزوز گوش می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • عفونت گوش: عفونت جمع شده در گوش موجب می‌شود به گوش شخص فشار وارد شود که در نتیجه این فشار، گوش شخص وزوز می‌کند.
  • ضربه به سر: سر بسیار حساس بوده و ضربه به سر موجب وزوز گوش و حتی اختلالات جدی در سیستم شنوایی شود.
  •  مصرف برخی داروها: جالب است بدانید مصرف برخی داروها مانند آنتی بیوتیک، داروهای ضد افسردگی و … باعث وزوز گوش می‌شود. ترک این داروها اغلب اوقات موجب کاهش وزوز گوش می‌شود.
  • اختلال عملکرد شیپور استاس: شیپور استاس یکی از لوله‌های داخل گوش است که گوش میانی را به قسمت فوقانی و بالایی گوش متصل می‌کند، منبسط شدن این لوله ممکن است موجب وزوز گوش در فرد شود.
  • بیماری منییر: بیماری منییر، جز بیماری‌های گوش داخلی است که فرد به خاطر فشار مایع و جرم درون گوش به آن مبتلا می‌شود. این بیماری نیز می‌تواند باعث وزوز گوش شود.

عوامل دیگری مانند دیابت، فشار خون، مشکلات تیروئیدی و … نیز می‌تواند باعث وزوز گوش شود.

راهکارهای درمان وزوز گوش

درمان وزوز گوش

وزوز گوش از یک بیماری زمینه‌ای خبر می‌دهد و به همین دلیل برای درمان وزوز گوش، ابتدا باید علت آن را پیدا کنیم. پس از بررسی و یافتن علت آن، می‌توانیم از راهکاری مناسب برای رفع آن استفاده کنیم.

  • دارو: دارویی برای درمان وزوز گوش وجود ندارد که بتواند تمامی بیمارانی که با این مشکل مواجه هستند را بهبود ببخشد. اما برخی از داروهای ضد افسردگی و ضد اضطراب وجود دارند که برای برخی از این بیماران که با مشکل وزوز مواجه هستند مفید است.
  • موزیک درمانی: بسیاری از بیمارانی که از صدای وزوز رنج می‌برند با استفاده از موسیقی به ویژه موسیقی کلاسیک می‌توانند به بخش لیمبیک خود کمک کنند.
  • رفتار درمانی: شنیدن صدای وزوز در گوش عموما با استرس عاطفی ایجاد می‌گردد. مشکلاتی مانند اضطراب، بی‌‌‌خوابی و افسردگی در افرادی که با وزوز گوش مواجه می‌گردند، دیده می‌‌شود. در اینجا پزشک با استفاده از درمان شناختی رفتاری باعث می‌شود تا افرادی که مبتلا به صدای وزوز در ناحیه گوش هستند با این شرایط راحت‌ تر زندگی کنند.
  • سمعک: اشاره شد که مهمترین دلیل وزوز گوش، کم شنوایی است. امروزه سمعک‌ها بهترین راه درمانی برای کم شنوایی هستند. از آنجا که وزوز گوش یکی از نشانه‌های کم شنوایی است، استفاده از سمعک می‌تواند یک راه حل موثر و دائمی برای درمان آن باشد. سمعک یک وسیله الکترونیکی کوچک است که با دارا بودن میکروفن، بلندگو و گیرنده می‌تواند صدا را در گوش شما به خوبی تقویت کند.
  • ورزش: شاید در نگاه اول ورزش گزینه خوبی برای درمان وزوز گوش نباشد اما ورزش کردن موجب کاهش استرس و اضطراب می‌شود و این مورد می‌تواند در جلوگیری و حتی درمان این بیماری به افراد مبتلا کمک کند.

کلینیک شنوایی سنجی دانیال با بهره‌گیری از علم متخصصان خود و با استفاده از بروزترین متدهای درمانی، سلامت گوش شما را تضمین می‌کند. متخصصان شنوایی سنجی کلینیک دانیال با بررسی دقیق وضعیت شنوایی شما، بهترین راهکارهای درمانی را به شما معرفی کرده و همچنین در صورت نیاز بهترین سمعک‌ها را به شما ارائه می‌دهند. شماره تماس: ۰۲۱۸۶۰۳۵۹۵۳

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.