خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

قانون سه طلاقه و چالش ادامه‌دار مسلمانان اهل سنت هند با حزب حاکم

طرح جنجالی قانون مدنی یکسان در هند مسائلی نظیر قانون سه طلاقه را برای مسلمانان اهل سنت هندی به چالش کشیده است.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، نارندرا مودی نخست‌وزیر هند روز سه‌شنبه ۲۷ ژوئن در مراسم سخنرانی در جمع هزاران کارگر هندی، بار دیگر مسئله جنجالی قانونی مدنی یکسان برای همه هندی‌ها را مطرح کرد. بر اساس قانون مدنی یکسان در هند قرار است نحوه طلاق برای مسلمانان و غیر مسلمانان به یک شکل و با یک قانون صورت گیرد. مساله‌ای که مورد اعتراض مسلمانان اهل سنت هند قرار گرفته؛ چرا که طبق مبنای فقهی ایشان قانون سه طلاقه کردن یکباره زن جائز است اما طبق قانون هند این مساله پذیرفته نخواهد شد.

مودی در این مراسم گفت: «امروز ما شاهد هستیم که عده‌ای به بهانه قانون مدنی یکسان سعی در تحریک دیگران دارند. اگر یک قانون برای یکی از اعضای خانواده و قانون دیگری برای یکی دیگر از اعضای خانواده در یک خانواده وجود داشته باشد، آیا آن خانواده می‌تواند به خوبی کار کند؟ چگونه یک کشور می‌تواند با چنین سیستم‌های دوگانه عمل کند؟ ما باید به خاطر داشته باشیم که قانون اساسی هند از حقوق برابر برای شهروندان صحبت می‌کند.»

وی همچنین افزود: «این افرادی که ما را متهم می‌کنند… کسانی هستند که بین هندوها و مسلمانان تفرقه ایجاد می‌کنند. اگر واقعاً به فکر رفاه مسلمانان بودند، برادران و خواهران مسلمان از تحصیل و اشتغال عقب نمی‌ماندند و مجبور نمی‌شدند زندگی سختی داشته باشند.»

مودی در مورد سه طلاق در یک مجلس گفت: «به نظر من باید کمی مطالعه کنیم تا بفهمیم کسانی که به نفع سه طلاقه کردن زنان صحبت می‌کنند، در حق دختران مسلمان ظلم بزرگی می‌کنند. خسارات ناشی از این نوع طلاق تنها به دختران محدود نمی‌شود و دامنه آن حتی بیشتر است. اگر دختری را با آرزوهای زیاد به خانه بخت بفرستیم و بعد از ۸-۱۰ سال طلاق دهیم، تکلیف آن پدر و مادری که دخترشان به خانه برمی‌گردد، چه می‌شود؟ پس این که بگوییم طلاق سه گانه فقط به دختران ظلم است نادرست است. همه خانواده به دلیل آن نابود می‌شوند.»

نارندرا مودی همچنین با اشاره به سفر اخیر خود به مصر گفت: «مصر بیش از ۹۰ درصد جمعیت آن مسلمان سنی است. سه طلاقه ۸۰-۹۰ سال پیش در آنجا لغو شد. اگر سه طلاقه کردن زنان جزء ضروری اسلام بود، چرا در پاکستان، اندونزی، قطر، اردن، سوریه، بنگلادش و سایر کشورهای مسلمان وجود ندارد؟»

مودی مساله سه طلاقه را دستاویزی برای پیشبرد برنامه‌های سیاسی حزب خود قرار داد و گفت: «برخی از مردم با آویختن طناب سه طلاقه به دختران مسلمان، همیشه می‌خواهند مجوز ظلم به آنها را داشته باشند و به همین دلیل است که خواهران و دختران مسلمان من در کنار حزب بهاراتیا جاناتا و مودی ایستاده‌اند. برادران و خواهران مسلمان هندی نیز باید بدانند که کدام احزاب سیاسی برای منافع خود، آنها را خراب می‌کنند.»

وی همچنین بار دیگر به مسلمانان پسمانده اشاره کرد و گفت این بخش از مسلمانان هند در معرض ظلم قرار گرفته‌اند، اما هرگز در این کشور بحثی در مورد آن صورت نگرفته است.

سه طلاق در مجلس واحد، یکی از مباحث فقهی، به معنای طلاق دادن زن توسط مرد در یک مجلس است، به این شکل که مرد در یک لحظه بگوید انت طلاق ثلاثاً یا سه مرتبه تکرار کند انت طالق، انت طالق، انت طالق. این مساله مسلم است که اگر مردی زنش را سه بار طلاق بدهد، زن برای او حرام می‌شود، اما آیا طلاق در مجلس واحد نیز شامل آن می‌شود یا خیر دیدگاه‌های مختلفی وجود دارد.

از نظر شیعه سه طلاق باید جدا از هم و بین ‌آنها عده باشد. بنابر دیدگاه جمهور اهل‌سنت سه طلاقه کردن زوجه در یک مجلس جایز است.

گفتنی است سه‌طلاقه کردن در یک مجلس با وجود جواز آن نزد جمهور اهل سنت، در برخی کشورهای اسلامی غیر قانونی شمرده شده و نهادهای دینی وابسته به دولت معمولا دیدگاه‌هایی جز دیدگاه جمهور را مبنای خود قرار داده‌اند. برای مثال دارالافتاء مصر در پاسخ به استفتائی پیرامون مساله سه طلاقه کردن زن در یک مجلس این طور بیان کرده است: «تعدد طلاق در یک مجلس تنها یک طلاق محسوب می‌شود حتی اگر بیش از یک مرتبه و با الفاظ مختلف صورت گیرد.»

منبع سیاق
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.