خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

سید ابوالحسن نواب: دانشگاه ادیان جلوه فکری قاسم سلیمانی است

رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب «سید ابوالحسن نواب» در مصاحبه جذاب و شنیدنی با رادیو فرهنگ به نکات بسیار مهمی از ابعاد شخصیتی و رخدادهای زندگی شهید والامقام سردار قاسم سلیمانی اشاره کرد.

به گزارش خبرنگار ردنا (ادیان نیوز)، گزارش حاضر بخش مهمی از سخنان حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید ابوالحسن نواب در گفتگو با رادیو فرهنگ است که حول ابعاد شخصیتی شهید سردار حاج قاسم سلیمانی و لحظات نابی که در کنار این شهید والامقام زیست کرده، تهیه‌شده است.

روابط بسیار نیک و حسنه شهید سلیمانی با برادران اهل سنت

من افتخار آشنایی ۳۹ ساله با سردار دل‌ها حاج قاسم رادارم. ما باهم از آغاز جنگ تحمیلی آشنا بودیم و با سایر هم‌رزمان در لشگر ثارالله کرمان در جبهه‌های جنگ باهم همراه بودیم تا هنگامی‌که ایشان فرمانده قرارگاه ثارالله شدند. سردار سلیمانی با برادران اهل سنت روابط و تعامل بسیار خوبی برقرار کردند که مانند شهید شوشتری ارتباط بسیار نزدیکی با اهل سنت داشتند.

حضرت حجت‌الاسلام نواب افزود: بعدازاینکه آقای سلیمانی فرمانده سپاه قدس شدند بنده به‌عنوان قائم‌مقام مجمع جهانی اهل‌بیت (علیهم‌السلام) از وی خواهش کردم جلسه مشترکی داشته باشیم، با تواضع و اخلاقی که ایشان داشتند هر چه بنده اصرار کردم خدمت ایشان برسم، ایشان گفتند نه، بنده می‌آیم. و همین‌طور هم شد که ماحصل آن‌یک جلسه دوساعته حول مسائل اهل سنت (در سال ۱۳۷۷) شکل گرفت.

حاج قاسم دغدغه تمام اقلیت‌های دینی و مذهبی جهان را داشتند

رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب ادامه داد: دغدغه حاج قاسم سلیمانی فقط اقلیت‌های مذهبی درون ایران نبود، بلکه جهان بود. تسلط حاج قاسم به مبانی و مسائل اهل سنت بنده را به اعجاب واداشت. همچنین بنده از عمق اطلاعات و توجه (شناخت و آگاهی کامل شهید سلیمانی) وی خیلی تعجب کردم. به همین دلیل به‌راحتی می‌توانم بگویم، دانشگاه ادیان و مذاهب جلوه نظری و فکری شهید قاسم سلیمانی بود. آن شهید والامقام همواره مسائل ما را پیگیری می‌کرد.

تمام کتب دانشگاه ادیان در مخزن شخصی کتابخانه سردار سلیمانی

سید ابوالحسن نواب با اشاره به دغدغه مندی شهید قاسم سلیمانی نسبت به مسائل حوزه ادیان، خاطرنشان کرد: دریکی از آخرین دیدارها، حاج قاسم از بنده درخواست داشتند که تمامی کتب چاپ‌شده دانشگاه ادیان را می‌خواهد و بنده شخصاً افتخار داشتم که تمام آثار چاپ‌شده را در چند کارتن بسته‌بندی کرده و به منزل شخصی وی برده و تحویل دادم که هنوز نیز تمامی این آثار در قفسه کتابخانه شخصی ایشان وجود دارند. معتقدم سردار سلیمانی آن نگاه و بینش همه سو نگرانه ای که ما در دانشگاه ادیان در مواجهه با تمامی ادیان داریم را وی در میدان عمل به‌صورت کامل رعایت کرده است.

ازجان‌گذشتگی شهید سلیمانی برای مسیحیان عراق

رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب در پاسخ به این پرسش «مواجهه شهید سردار سلیمانی در برابر پیروان و نمایندگان سایر ادیان و مذاهب چگونه بود؟» مجری رادیو فرهنگ عنوان کرد: شهید سلیمانی آن مناطق مسیحی نشین عراق در شهر موصل را از بند داعش آزاد کرد و فعالیت آزادانه کلیساها و باقی اماکن مذهبی مسیحیان عراق مدیون اقدامات حاج قاسم سلیمانی است.

خاورمیانه مرکز و محل تولد ادیان ابراهیمی است

به‌طوری‌که حضور مسیحیان عراق در این کشور با قدمت دوهزارساله است. و بسیار جالب است که بدانید محل میلاد و رشد دین مسیحیت در خاورمیانه کشور عراق، سوریه، لبنان، اردن و فلسطین است. حضرت عیسی مسیح (ع) متولد فلسطین است. حضرت ابراهیم (ع) ابوالانبیاء پدر ادیان ابراهیمی متولد کشور عراق است و اصلاً خاورمیانه منبع، مرکز و محل تولد ادیان ابراهیمی است.

آزادی و عزت زنان ایزدی عراق مدیون حاج قاسم است

وی در پایان خاطرنشان کرد: بزرگ‌ترین کتاب یهودیان بعد از تورات، تلمود است که بسیاری معتقد تلمود بابلی عنوانی است که می‌گوید تلمود در سایه آرامشی که کوروش برای یهودیان در شهر بابل (شهر حله کنونی در عراق) فراهم کرده بود، تهیه‌شده است. حاج قاسم سلیمانی رفت جایی را آزاد کرد که مرکز ادیان است. آزادسازی مناطقی که اقلیت ایزدی نشین در آنجا زندگی می‌کنند و بسیاری از زنان ایزدی، آزادی و عزت خویش را مدیون اقدامات و جسارت و شجاعت شهید قاسم سلیمانی در عملیات مختلف می‌دانند.

فایل صوتی مصاحبه رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب با رادیو فرهنگ

خبرنگار: محمد پناه زاده

به خواندن ادامه دهید
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.