خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

حضور و ارتباط کلیمیان ایران با یهودیان جهان

نگاهی به موقعیت جامعه یهودیان ایران بعد از جنگ جهانی دوم و مخصوصا بعد از سال‏‌های ۱۳۳۲ شمسی نمایان‏گر تلاش سازمان‏‌های صهیونیستی جهانی برای نفوذ در تشکیلات دینی و اجتماعی یهودیان ایرانی بوده است. با آن که تشکیلات صهیونیسم جهانی هرگز موفق نشدند سازمان‏‌های بومی و سنتی کلیمیان ایران را در سیطره خود درآورند و آن چه مخصوصا در کشورهای اسلامی دیگر مثل عراق – مصر – یمن و غیره اتفاق افتاد در ایران برای آنها حاصل نشد، با این همه تأثیر مخرب اقدامات آنان را در مقطع زمانی سال‏‌های ۱۳۳۲ تا ۱۳۵۷ نمی‏‌توان نادیده گرفت.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، انقلاب اسلامی ایران ارتباط تشکیلات صهیونیست‌‏ها را با سازمان‏ یهودیان ایران و تشکیلات بومی و سنتی کلیمیان ایران مخصوصا نهاد مرکزی انجمن کلیمیان تهران قطع کرد و با وجود این کلیمیان ایران توانستند در فضای انقلاب و رهبری داهیانه امام خمینی راه مستقل دفاع از ارزش‌‏‌های دینی و فعالیت سازمان‏های اجتماعی خود را طی کنند، البته این راه با فراز و نشیب‏‌های فراوان پیموده شد.

کسر تعداد یهودیان ایران تحت تأثیر مهاجرت‌‌های سازمان یافته، اعمال سلیقه‌‏های شخصی و تبعیض‌‏آمیز از طرف بعضی مسئولین نظام که موجب ایجاد فضای عدم اعتماد و ترک علائق و پای‏بندی بین همکیشان ما می‏شد و در نتیجه مسئولیت‏‌پذیری آنها را با مشکل مواجه می‏‌ساخت، فشار تبلیغاتی روزافزون بلندگوهای خارجی که موضوع حقوق اقلیت‌‏های دینی را دست‏مایه و بهانه ضدیت خود با نظام جمهوری اسلامی ایران قرار داده و می‏دهند و مجموعه‌ای از دلایل دیگر که ذکر آن در این مختصر نمی‏‌گنجد، شرایط خاصی را به مدیریت جامعه کلیمیان ایران تحمیل می‏‌کرد.

یکی از نتایج این تحمیلات در افکار عمومی یهودیان جهان و مردم ناآگاه این بود که گویا کلیمیان ایران در وضعیتی نابسامان در دام افتاده و به گروگان گرفته شده‏اند. این برداشت از زندگی یهودیان ایران موقعیت ما را ناپایدار وانمود می‏‏کرد و ارتباط جامعه کلیمیان ایران با ملت ایران و نظام جمهوری اسلامی را واژگونه جلوه می‏داد که هم جامعه کلیمی و هم جمهوری اسلامی ایران را به ناحق زیر سؤال می‏برد.

انجمن کلیمیان تهران برای بیرون رفتن از این موقعیت ناهنجار، ایجاد ارتباط با سازمان‏های اجتماعی و نهادهای غیروابسته یهودیان جهان را سرلوحه اقدامات خود قرار داد. انجمن کلیمیان با راهنمایی نهادهای قانونی در ایران و سازمان‏های غیردولتی N.G.O در ایران و خارج از کشور موفق شد پرده ابهام را که دشمنان ملت ایران
بر چهره جامعه کلیمیان ایران زده بودند به کناری بزند و جامعه کلیمیان ایران را در شرایط کنونی آن طور که هست به جهانیان بشناساند و ارتباط عمیق و تاریخی فرهنگ یهودی را با فرهنگ و تمدن ایران و تأثیر متقابل این دو را با یکدیگر روشن سازد.

و مخصوصا یادآور شود که مناسبات ملت ایران با یهودیان آن طور که بلندگوهای خارجی عنوان می‏کنند نیست و ایرانیان یهودی چون قرن‏های گذشته با هموطنان خود در صفا و صمیمیت زندگی می‏کنند.

در اینجا برای مزید اطلاع خوانندگان عزیز مواردی از حضور نمایندگان جامعه کلیمی ایران در مجامع بین‏المللی با ذکر تاریخ و شرح مختصر آورده می‏شود و امیدواریم که این ارتباط در جهت منافع ملت ایران و جامعه کلیمیان با همکاری و راهنمایی مسئولین محترم جمهوری اسلامی ایران تداوم یابد.

اولین شرکت نمایندگان جامعه کلیمیان ایران در کنفرانس جهانی حقوق زن – پکن، سال ۱۹۹۵

شرکت در کمیسیون حقوق بشر- ژنو، ۱۹۹۸

حضور نماینده سازمان بانوان یهود ایران در اجلاس پکن + ۵ (اجلاس زنان ۲۰۰۰) نیویورک

کنفرانس اتحادیه جهانی زنان یهودی، بوداپست – مجارستان ژوئن ۲۰۰۱

حضور هیئت ایرانی در همایش جهانی بنیاد یادبود فرهنگ یهود- شهریور ۱۳۸۲، سوئد

انتقال موقت تومارهای تورات به آلمان و برگرداندن آنها به ایران

منبع انجمن کلیمیان تهران
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.