خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

بر اساس حکم دیوان دادگستری اتحادیه اروپا استفاده از پوشش های دینی در محل کار  در کشورهای عضو ممنوع شد

براساس حکم دیوان دادگستری اتحادیه اروپا استفاده از پوشش هایی که نشان دهنده اعتقادات مذهبی باشد در محل کار در کشورهای عضو ممنوع شد.

به گزارش سرویس ترجمه ردنا (ادیان نیوز)، به نقل از “ایندیپندنت” دادگاهی در شهر آنس بلژیک روز گذشته سه شنبه هفتم آذر حین رسیدگی به پرونده یک کارمند خانم که در محل کار حجاب داشت با صدور حکمی وی را از پوشیدن حجاب در محل کار منع نمود.

این در حالی ست که موضوع حجاب و روش های مواجه با آن سالهاست کشورهای اروپایی را دچار دو دستگی کرده است.

وکلای این کارمند خانم اما حکم صادر شده از سوی دادگاه را نقض آزادی دینی وی خواندند.

پس از صدور حکم دادگاه عالی علیه این خانم کارمند شهرداری شهر آنس نیز برای جلوگیری از پوشش های دینی کارمندان در محل کار دستورالعمل های سختی را روی دست گرفت.

دیوان دادگستری اتحادیه اروپا(سی ج ای یو) نیز تاکید کرد کشورهای عضو اتحادیه اروپا با استفاده از اختیارات خود می بایست قوانین لازم برای خنثی بودن کارمندان از لحاظ دینی در محل های کار را تدوین و اجرا کنند.

براساس اعلام این دیوان دادگاه های ملی در کشورهای عضو اتحادیه اروپا باید با تطبیق قوانین پایدار و سیستماتیک خنثی سازی اعتقادی کارمندان در محل های کار را تضمین نمایند.

باید گفت دیوان دادگستری اتحادیه اروپا برای اولین بار در سال دو هزار و هفده میلادی در مورد استفاده زنان(زنان مسلمان) از حجاب(روسری) حکم صادر نمود، این حکم همزمان با صدور حکم ممنوعیت استفاده از نشانه های مذهبی از سوی دادگاه لوکزامبورگ صادر شد.

براساس این حکم دیوان دادگستری اتحادیه اروپا ارباب رجوع در محل های کار به ویژه مشاغلی که خدمات عمومی ارائه می کنند نمی توانند از کارمندانی که روسری(حجاب) دارند بخواهند روسری خود را بردارند اگر کارفرماها در مورد نشانه های مذهبی قوانین خاصی نداشته باشند.

این حکم از سوی سیاسیون راست افراطی در کشورهای اروپایی مورد استقبال قرار گرفت و نتایج آن در انتخابات هلند و فرانسه مشاهده شد؛ فرانسوا اولاند با استفاده از همین حکم موفق شد به ریاست جمهوری فرانسه برسد و استفاده از حجاب در مدارس دولتی و روبند(برقع) در فرانسه از سال ۲۰۰۴ ممنوع شد.

این حکم دیوان دادگستری اتحادیه اروپا و به دنبال آن تطبیق قوانین سختگیرانه در مورد حجاب از سوی کشورهای عضو اتحادیه اروپا انتقاد گروه هایی حقوق بشری از جمله “دیده بان حقوق بشر” را به دنبال داشت. دیده بان حقوق بشر حکم دیوان دادگستری اتحادیه اروپا را نقض آزادی دینی عنوان نمود و افزود ممنوعیت استفاده از حجاب توسط معلمان و کارمندان بخش خدمات عمومی سبب شد بسیاری از زنان مسلمان شغل تدریس را رها کنند.

در فرانسه نیز در کمتر از سه سال بیش از شش صد زن مسلمان به دلیل استفاده از روبند جریمه شدند و ممنوعیت استفاده از روسری(حجاب) در مدارس دولتی این کشور سبب شده بسیاری از دختران مسلمان تحصیلات خود را نیمه کاره رها کنند.

در انگلستان اما استفاده از روسری یا دیگر نشانه های مذهبی منع نشد.

باید گفت دیوان دادگستری اتحادیه اروپا نهادی است که همهٔ مسائل مربوط به دادگستری در این اتحادیه را شامل می‌شود.

این دیوان که در لوکزامبورگ واقع شده شامل دو دیوان “دیوان دادگستری اروپا و دادگاه عمومی.می باشد.

این دیوان عالی‌ترین مقام دادگستری در اتحادیه اروپا است و در همکاری با نظام‌های دادگستری کشورهای عضو بر اجرای برابر و تفسیر قوانین اتحادیه نظارت دارد.

همچنین این دیوان در مورد اختلافات بین دولت‌ها و سازمان‌های اتحادیه اروپا قضاوت می‌کند و ممکن است با دادخواست اشخاص حقیقی، شرکت‌ها یا سازمان‌هایی که حقوقشان نقض شده، تصمیماتی علیه سازمان‌های اتحادیه اروپا بگیرد.

منبع: سرویس انگلیسی ردنا

به خواندن ادامه دهید
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.