خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

گسترش همکاری برزیل و کشورهای حاشیه خلیج فارس در زمینه صنعت حلال

برزیل و کشورهای حاشیه خلیج فارس در سال‌های اخیر با سرمایه‌گذاری مشترک و همکاری‌های دوجانبه، در زمینه توسعه صنعت حلال به پیشرفت‌های قابل توجهی دست یافته‌اند.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، افتخار به تولید برزیل، سرمایه‌گذاری و ظرفیت ارائه کالاهای حوزه صنعت حلال با کیفیت بسیار بالا بخشی از بیانیه‌ای بود که لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا، رئیس‌جمهور برزیل در افتتاحیه دومین مجمع جهانی حلال برزیل که مهر ماه در سائوپائولو برگزار شد، بیان کرد.

لولا تأکید کرد که تنها در سال ۲۰۲۲، برزیل ۱۷,۷۴ میلیارد دلار کالا به کشورهای اتحادیه عرب ارسال کرد که تراز تجاری آن از ۳۲.۷ میلیارد دلار فراتر رفت. لولا گفت: این ارقام نه تنها نشان دهنده اعتماد کشورهای عربی به کیفیت کالاهای برزیلی است، بلکه نشان دهنده توانایی ما برای پاسخگویی به تقاضاهای چنین بازار پر جنب و جوشی است.

برزیل منبع صادرات گوشت حلال

برزیل با ترکیبی از عوامل از جمله حمایت دولت، نوآوری در صنعت و رعایت استانداردهای گواهی حلال به بزرگترین صادرکننده گوشت حلال تبدیل شده است.

ظهور برزیل به عنوان صادرکننده پیشرو گوشت حلال توسط دولت از دهه ۱۹۶۰ به بعد مورد حمایت قرار گرفت و این کشور از گروه‌های مهاجر برای ایجاد یک بخش مدرن حلال استفاده کرد. اولین محموله غذای حلال از برزیل در سال ۱۹۷۶ صادر شد که طی آن ۶۵۰ تن گوشت مرغ به عربستان سعودی و کویت ارسال شد.

تعهد به استانداردهای حلال برای صادرات به خاورمیانه و برخی از کشورهای آفریقایی در برزیل توسط مراکز اسلامی برزیلی و شرکت‌های صدور گواهینامه مانند فامبراس حلال انجام شد. این روند توسط مقررات دولتی، اتاق بازرگانی عربی برزیل(ABCC)، انجمن ملی تولیدکنندگان مرغ و تعامل مداوم با کارشناسان دینی از کشورهای عمده واردکننده برای تضمین اعتبار گواهینامه و آموزش صحیح برزیلی‌ها پشتیبانی می‌شود. تخمین زده می‌شود در سال ۲۰۱۴ چهل و چهار درصد از صادرات مرغ برزیل با برچسب حلال صادر شده است و در دهه دوم قرن جاری، برزیل به صادرکننده عمده گوشت حلال در جهان تبدیل شد.

امروزه، برزیل تأمین کننده اصلی پروتئین حیوانی حلال برای ۵۷ کشور مسلمان جهان و همچنین جوامع اسلامی در سایر کشورها است. افزایش فروش گوشت گاو، مرغ و محصولات جانبی برزیل به کشورهای شورای همکاری خلیج فارس (GCC) در سال ۲۰۲۲ به مبلغ ۵,۳۲۸ میلیارد دلار، نشان دهنده حضور قوی این کشور در بازار مواد غذایی منطقه است.

بخش کشاورزی برزیل احتمالاً رقابتی‌ترین تجارت در جهان است. برزیل آب و هوای مطلوبی برای کشاورزی، دسترسی وسیع به آب و زمین‌های قابل کشت دارد.

تامر منصور، دبیر کل اتاق بازرگانی برزیل عرب(ABCC) گفت در دهه ۱۹۷۰، دولت برزیل مؤسسات تحقیقاتی را تأسیس کرد که تکنیک‌های اصلاح خاک، سازگاری ارقام با مناطق و اقلیم‌های مختلف کشور و بهبود مستمر نژاد گاو و نژادهای طیور را تسهیل کرد.

عوامل مؤثر بر رشد صنعت حلال برزیل

منصور همچنین موفقیت برزیل را مرهون روابط دیپلماتیک این کشور با جهان اسلام می‌داند که به گفته او مبتنی بر گفت‌وگو و عدم ستیزه‌جویی است و برای محصولات برزیلی برای داشتن شهرت خوب در میان مصرف‌کنندگان عرب و دیگر مسلمانان ضروری است.

وی افزود: شرکت‌های زنجیره‌های تولید پروتئین توانستند برای چندین دهه بدون اختلال، حتی در بحبوحه همه‌گیری کووید-۱۹، به مشتریان خود در کشورهای حاشیه خلیج فارس در مقادیر مورد نیاز، با قیمت‌های مقرون‌به‌صرفه، با رعایت استانداردها و گواهی‌های مورد نیاز از جمله حلال، خدمات ارائه دهند.

یکی از بهترین نکات در مورد روابط تجاری بین برزیل و کشورهای شورای همکاری خلیج فارس، مکمل بودن است. از یک سو، برزیل یکی از تأمین‌کنندگان عمده مواد غذایی برای منطقه است و نقشی حیاتی در امنیت غذایی میلیون‌ها عرب ساکن در حاشیه خلیج فارس ایفا می‌کند. از سوی دیگر، شورای همکاری خلیج فارس یکی از تأمین‌کنندگان پیشرو کود برای بازار برزیل است؛ محصولی که به نوبه خود برای رقابت‌پذیری تجارت کشاورزی برزیل، مهم‌ترین بخش اقتصادی در برزیل و همچنین برای تولید محصولات کشاورزی ضروری است.

علاوه بر این، صندوق‌های سرمایه‌گذاری شورای همکاری خلیج فارس دارای سهام قابل توجهی در شرکت‌های کشاورزی برزیل هستند. این مبادلات حتی در حال گسترش هستند و بخش‌های حلال را نیز در بر می‌گیرند؛ مانند سرمایه‌گذاری مشترک اخیر بین برزیل و شرکت توسعه محصولات حلال عربستان سعودی(HPDC) که یکی از شرکت‌های تابعه صندوق سرمایه‌گذاری عمومی عربستان(PIF) به شمار می‌رود.

منبع ایکنا
به خواندن ادامه دهید
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.