خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

آیا توبه دم مرگ پذیرفته می شود

به گزارش ادیان نیوز، آیت الله العظمی مظاهری درگفتاری با موضوع توبه واقعی هشداردادند نباید انسان فرصت توبه را ازدست داده وآن را موکول به دم مرگ کند زیرا آن گاه که پاى انسان در تله و دام گیر کند و پشیمان شود، سودى ندارد.
هنگام مرگ پرده‏ها بالا مى‏رود و شخصى عملش را مى‏بیند، همچون شخص محکوم به اعدام که پاى دار مى‏آید، چنین کسى پشیمان است، اما نه از گناه، بلکه اظهار پشیمانى مى‏کند تا از مرگ خلاص شود و اگر همان جنایت کار را آزاد کنند، باز همان آدم اول است.
قرآن مى‏فرماید: «قالَ رَبِّ ارْجِعُونِ. لَعَلِّی أَعْمَلُ صالِحاً فِیما تَرَکْتُ کَلَّا إِنَّها کَلِمَهٌ هُوَ قائِلُها»؛ «۱» مى‏گویند: پروردگارا، مرا باز گردانید شاید من در آنچه انجام نداده‏ام کار نیکى صورت دهم. نه چنین است، این سخنى است که او کوبنده آن است.
بنابراین آن گاه که پاى انسان در تله و دام گیر کند و پشیمان شود، سودى ندارد، زیرا این پشیمانى، به معناى توبه نیست، توبه آن است که در انسان تلاطم و تحول درونى ایجاد شود، از گناه در محضر خدا خجلت زده گردد.
به پیامبر اسلام (ص) عرض کردند جوانى در حال احتضار است و وضعش بسیار بد است، حضرت به بالینش آمده و فرمودند: جوان! بگو «لا اله الا الله» نتوانست بگوید: گناه چشم و گوش او را کور و کر کرده بود، پیامبر(ص) پرسیدند: این جوان مادر دارد؟ گفتند: بله یا رسول الله! فرمود: بگویید بیاید، وقتى مادرش آمد حضرت فرمود: از جوانت راضى هستى؟ گفت: نه یا رسول الله! آدم بدى بود.
حضرت فرمود: از او راضى باشد، و بالاخره پیامبر(ص) دل آن مادر را به دست آورده و از جوان راضى‏اش کرد. بعد فرمود: جوان بگو «لا اله الا الله» چشمانش باز شد، گفت «لا اله الا الله» پیغمبر(ص) فرمودند: چه مى‏بینى، گفت: یک آدم بد هیکل بسیار مخوف و وحشتناک که دست بر گلویم گذشته و فشار مى‏دهد، به طورى که نمى ‏توانم حرف بزنم، پیامبر(ص) فرمود: بگو:یا من یقبل الیسیر و یعفو عن الکثیر، اقبل منی الیسیر و اعف عنی الکثیر؛ «۲»
اى خدایى که اعمال کوچک را قبول مى‏ کنى و از گناهان بزرگ مى‏ گذرى، از من اعمال کوچکم را بپذیر و از گناهان بزرگم درگذر.
جوان این مطالب را زمزمه کرد پیامبر(ص) پرسیدند چه مى‏بینى؟ گفت: یا رسول الله آن آدم وحشتناک رفت و یک آدم مهربان و خوش سیما در بالاى سرم نشسته و به من محبت مى‏کند. حضرت فرمودند: آن جمله را تکرار کن و او آن جمله را زمزمه کرد و از دنیا رفت.
پس این قسم از توبه‏ ها ،توبه دم مرگ نیست، بلکه یک توبه ای واقعى است، چرا که آن جوان از درون متحول شد، توبه دم مرگ که مورد قبول واقع نمى‏ شود، توبه فرعون است.
پاورقی
(۱)- مومنون (۲۳) آیه ۹۹.
(۲)- بحارالانوار، ج ۷۱، ص ۷۵.
(۳)- پایگاه اطلاع رسانی آیت الله العظمی مظاهری
منبع: حوزه 
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.