خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

تولید دانش و ورود به عرصه بینارشته‌ای در دانشکده علوم و فنون قرآن تهران

گروه اندیشه ــ محمدی‌آشنانی ضمن ارائه توضیحاتی در خصوص اهداف و چشم‌انداز دانشکده علوم و فنون قرآن تهران، بیان کرد: از جمله اهدافی که برای این دانشکده دنبال می‌کنیم تولید دانش جدید و همچنین ورود مؤثر به عرصه بینارشته‌ای است، به طوری که هم‌اکنون یک‌دهم پایان‌نامه‌های ما در عرصه بینا‌رشته‌ای تألیف می‌شوند.

تولید دانش جدید و ورود به عرصه بینارشته‌ای رسالت مهم دانشکده علوم و فنون قرآن تهران

علی محمدی‌آشنانی، رئیس دانشکده علوم و فنون قرآن تهران، در گفت‌وگو با ایکنا؛ به ارائه توضیحاتی در زمینه فعالیت‌ها و اهداف این دانشکده پرداخت و بیان کرد: دانشکده علوم و فنون قرآن تهران از سال ۱۳۶۸ تأسیس شده و تاکنون بیش از هزار و سیصد فارغ‌التحصیل به جامعه اسلامی تقدیم کرده که بیش از هفتاد درصد آن‌ها در مقاطع تحصیلی بالاتر مشغول شده‌ و یا اینکه به کار‌های قرآنی اشتغال پیدا کرده‌اند و این آمار دل‌گرم‌کننده، رویکرد مثبت و جایگاه دانشکده را نشان می‌دهد.

وی در ادامه با اشاره به اهدافی که این دانشکده پیگیری می‌کند، تصریح کرد: این دانشکده با هدف تربیت نیروی انسانی آشنا با تعالیم قرآن فعالیت می‌کند و حاصل شدن زیست قرآنی را هدف اصلی خود قرار داده است. هم‌اکنون نیز بیش از چهارصد دانشجوی در حال تحصیل داریم و امسال هم تعداد دویست دانشجوی جدید را جذب می‌کنیم که صد و بیست نفر در مقطع کارشناسی و چهل نفر نیز در دو رشته علوم قرآن و تفسیر و علوم قرآن در مقطع کارشناسی ارشد پذیرش داریم.

رئیس دانشکده علوم و فنون قرآن تهران با پرداختن به نحوه جذب دانشجو در این دانشکده، بیان کرد: در مورد دانشکده‌ها و دانشگاه‌هایی که تحت نام وزارت علوم فعالیت دارند یا وابسته به دستگاه‌های اجرایی هستند، صحبت‌هایی در مجلس مطرح شد، اما با توجه به اینکه دانشکده علوم و معارف قرآن اساسنامه مصوب دارد و با توجه به کیفیت اساسنامه و نحوه ارتباطش، از ابتدا فقط می‌توانستیم از وزارت علوم و از طریق کنکور دانشجو بگیریم، اما بعد با مذاکراتی که مطرح شد، دانشکده و دانشگاه به همان حالت قبل بازگشت و به شکل گذشته از طریق کنکور مجدداً دانشجو جذب می‌کنیم.

محمدی‌آشنانی در ادامه با اشاره به سرفصل‌هایی که در این دانشکده تدریس می‌شود، گفت: در گذشته رشته تربیت مربی قرآن را نیز داشتیم، اما اکنون فقط قرآن و حدیث داریم و در همه رشته‌های علوم قرآن، واحد‌های حدیثی وجود دارد و کلاس‌های حدیثی نیز داریم. هم در مقطع کارشناسی و هم در مقطع کارشناسی ارشد این طور است، اما باید به این نکته نیز توجه داشت که رشته خاصی به عنوان علوم حدیث نداریم، بلکه واحد‌هایی از دانش علوم حدیث را در بین رشته علوم قرآن و حدیث می‌خوانیم. این واحد‌ها در همه کشور و مراکز علمی‌ای که این رشته را دارند خوانده می‌شود و دانشکده ما مانند بقیه دانشگاه‌هاست که با دانش علوم حدیث آشنا می‌شوند.

وی در پاسخ به این پرسش که چه چشم‌اندازی را برای آینده دانشکده متصور هستید؟ اظهار کرد: دانشکده ما هرچه جلوتر رفته، با استانداردسازی والاتر و بهتری مواجه شده است. هیئت امنای دانشکده تشکیل شده و شورای عالی راهبردی، چشم‌انداز این دانشکده را نوشته و به تصویب رسانده است. در این دانشکده افق آینده ترسیم شده و برنامه دو ساله، چهار ساله و هفت ساله تصویب و ابلاغ شده و از یک حرکت رو به رشد روشنی برخوردار هستیم.

تولید دانش و ورود به عرصه بینارشته‌ای در دانشکده علوم و فنون قرآن تهران

محمدی‌آشنانی در ادامه افزود: پنج مجله داشته‌ایم که دو مورد از آن‌ها در حال ارزیابی هستند تا به درجه علمی ـ پژوهشی برسند. همچنین ۱۰ کار مشترک و مصوب با سازمان سمت داریم که در زمینه درسنامه‌نویسی است و چهار مورد آن برای چاپ آمده شده است؛ یعنی این دانشکده به عنوان یک مرکز علمی، روزبه‌روز بهتر شده و امیدواریم این روشی که آغاز شده باقوت ادامه پیدا کند و دانشکده بتواند در زمینه تولید دانش جدید گام‌های مؤثری بردارد.

رئیس دانشکده علوم و فنون قرآن تهران تصریح کرد: در حال حاضر مسئله بینارشته‌ای از اهمیت برخوردار است و سیاست‌های آن نیز تصویب شده و ما نیز در پی طراحی متون بینارشته‌ای هستیم؛ برای نمونه برای واحد قرآن و هنر در حال نگارش کتاب درسی هستیم. همچنین یک‌دهم پایان‌نامه‌ها نیز به سمت بینا‌رشته‌ای شدن رفته است که برخی از این پایان‌نامه‌ها توانسته‌اند جوایز و مدال‌های مختلفی را نیز کسب کنند.

وی در انتهای سخنان خود تأکید کرد: فکر می‌کنم جوّ مذهبی دانشکده بسیار ارزنده است. همه خانم‌ها حجاب را در حد و اندازه کسی که تربیت قرآنی دارد رعایت می‌کنند و کلاس‌های درس نیز جداگانه تشکیل می‌شوند. تجهیزاتی مانند کتابخانه و خوابگاه داریم و در مجموع با ارزیابی‌ای که از دیگر دانشکده‌ها داریم می‌توانم بگویم که یک مرکزی فراهم شده، برای اینکه اگر کسی بخواهد با معارف قرآنی آشنا شود، بتواند از این امکان استفاده کند؛ لذا از همه کسانی که با قرآن انس داشته، مطالعاتی دارند، قاری یا حافظ قرآن هستند و زمینه بیشتری برای دریافت معارف قرانی دارند، تقاضا می‌کنم که اگر امکان دارد در این دانشکده ثبت‌نام کنند و این معارف قرآنی را نیز همراه با حفظ فرابگیرند و این تعالی معنوی را بیش از پیش پیگیری کنند.

انتهای پیام

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.