خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

رامش چندرا سینها: معتقدیم اشترکاتی بین اسلام و هندوئیزم وجود دارد

به گزارش ادیان نیوز(ردنا)، رامش چندرا سینها، رییس شورای تحقیقات فلسفه هند در سخنرانی خود در دومین دور گفت‌وگوهای دینی اسلام و هندوئیزم که با موضوع صلح و عدالت در دیدگاه اسلام و هندوئیزم برگزار شد، بیان کرد: دین انسان را به خداوند نزدیک می‌کند چون دین کارکرد خلاقانه و نوآورانه دارد.

وی افزود: تقرب به خداوند موضوعی است که پیامبران الهی به آن تأکید دارند. در همین راستا بشر نیز مشتاق نزدیک شدن به خداوند است. این موضوع در ادیان هندوستان به شکل «سن کراچا» مطرح است.

رییس شورای تحقیقات فلسفه هند در توضیح این عبارت، تأکید کرد: اتحاد با خداوند در این عبارت معنی پیدا می‌کند. انسان از این طریق به یک ارتقای معنوی دست می‌یابد و به خدا نزدیکتر می‌شود. آنچه از ادیان ابراهیمی درک می‌شود، این است که انسان نمی‌تواند با خداوند یکی شود. اقبال لاهوری در این باره مطرح کرده است که وحدت وجود با خداوند قابل ایجاد نیست.

وی همچنین، گفت: بنا به گفته اقبال،‌ انسان خدا نیست و از خدا هم جدا نیست. در مکتب هندوئیزم، یک خدا در تمام روح‌ها و تمام هستی وجود دارد. تفاوت و تبعیض در این مکتب مجاز نیست. عدالت در برابری طبقات پایین و متوسط جامعه با دیگر طبقات باید ایجاد شود و این افراد در مرکز جوامع قرار بگیرند.

رییس شورای تحقیقات فلسفه هند درباره همبستگی اسلامی از منظر امام خمینی(ره) گفت: ایشان از برابری همه انسان‌ها و مستضعفان سخن گفته است و تأکید دارد که مستضعفان جهان باید در برابر قدرت‌های جهان بپا خیزند. امام خمینی(ره) بین مستضعفان و مستکبران تمایز قائل شد و خواهان آن بود که عدالت در معنای واقعی خود متجلی شود.

رامش چندرا سینها تأکید کرد: در هندوئیزم نیز از افرادی که مورد تبعیض قرار گرفته‌اند، یاد شده است که باید ساختارشکنی کنند و تبعیض بین یک بشر با بشر دیگر و یک جامعه با جامعه دیگر وجود نداشته باشد.

رییس شورای تحقیقات فلسفه هند همچنین، گفت: عدالت، بالا کشیدن طبقات مستضعف و قرار دادن آنها در مرکز جوامع است، به گونه‌ای که برای این کار باید ساختارشکنی نظام ارزشی پدید آید. روح سخن امام خمینی(ره) این بود که عدالت در بهسازی طبقات پایین جامعه است. اقشار هر طبقه باید دوباره ساخته شوند. عدالت در بازسازی جامعه پدیدار می‌شود و طبقات پایین در مرکز قرار می‌گیرند.

وجود مشترکاتی بین اسلام و هندوئیزم

وی خاطرنشان کرد: با ساختارشکنی می‌توان نظام ارزشی جدیدی را خلق کرد. ما باید به کرامت تفاوت‌ها احترام بگذاریم. در همین راستا هویت دینی قرآن را نمی‌توان از دست داد. ما اعتقاد داریم اشترکاتی بین اسلام و هندوئیزم وجود دارد.

رامش چندرا سینها با تأکید بر تداوم این دور از گفت‌وگوهای دینی یادآور شد: موضع من در این باره آن است که به دیگران احترام می‌گذاریم تا بتوانیم زندگی کنیم و دنیا را به مکانی خوب تبدیل کنیم و قدرت معنوی را نیز رشد دهیم. زمانی عدالت ایجاد می‌شود که نقش دین برجسته شود.

بنابر اعلام این خبر، دومین دور گفت‌وگوهای دینی اسلام و هندوئیزم در روز دوشنبه (۴ شهریورماه) با همکاری مرکز گفت‌وگوی ادیان و فرهنگ‌های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار شد. هیأت هفت نفره اساتید هندوئیزم در طول اقامت خود در جمهوری اسلامی ایران و در حاشیه برنامه اصلی از چندین مرکز علمی فرهنگی کشورمان بازدید و با تنی چند از اساتید کشورمان دیدار و گفت‌وگو خواهند داشت.

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.