خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

وقتی بمیریم چه اتفاقی می‌افتد؟ دیدگاه علم و دین درباره زندگی پس از مرگ چیست؟

قسمت اول: آنچه علم می‌گوید/

علم و دین هر یک نسبت به مقوله‌ی مرگ مواضع متفاوتی اتخاذ کرده‌اند. دین صاحب اجماع عمومی و علم صاحب حقایق است و جدال این دو در اثبات موضع خود سبب شده انسان تا کنون نتواند به یک عقیده‌ی راسخ در این مقوله دست یابد.

به گزارش ردنا (ادیان ‌نیوز)، دین صاحب اجماع عمومی است. یعنی اکثر مردم به زندگی آخرت و وجود خدا / خدایانی اعتقاد دارند؛ اما اینکه دقیقاً کدام خدا، خدای واقعی است و چه نوع زندگی در انتظار آن‌‌ها است، چیزی است که در تصور هر انسانی متفاوت است.

از سویی علم صاحب حقایق است. علم با ارایه‌ی جزئیاتی از «مراحل مرگ» چهره‌ای نا امید‌کننده و نه چندان خوشایند از آن نشان می‌دهد.

هر کدام از این دو (دین و علم)، با غرور و غوغا سعی می‌کنند دیگری را مغلوب سازد و این تاکنون انسان را از رسیدن به یک عقیده‌ی راسخ درباره‌ی آنچه پس از مرگ رخ می‌دهد دور نگاه داشته است.

علم و دین هر یک نسبت به مقوله‌ی مرگ مواضع متفاوتی اتخاذ کرده‌اند. در ادامه به تشریح این مواضع خواهیم پرداخت.

اصولاً انسان در مواجهه با تهدیداتی که سلامت و ادامه‌ی حیاتش را به خطر می‌اندازد، به سراغ علم و راهکار‌های آن می‌رود، درست مانند زمانی که برای تشخیص و درمان بیماری به سراغ پزشک و راهکار‌های علم پزشکی می‌رود.

علم می‌گوید بدن انسان ماهیتی راکد و ایستا ندارد، بلکه حرکت، تغییر، تخریب و بازیابی دارد. روزانه میلیون‌‌ها سلول در بدن انسان می‌میرند و میلیون‌ها سلول جوان و تازه جایگزین آن‌‌ها می‌شوند و در این میان عواملی همچون بیماری، آسیب جسمی و اتفاقاتی ناشی از ناآگاهی و جهل عمومی انسان، با گذشت زمان، فرآیند بازیابی جسم را مختل و متوقف می‌کند تا سرانجام این پروسه متوقف گردیده و مرگ جسم از راه می‌رسد. این پایان ضربان‌‌های قلب و ارتعاشات مغز است که سبب مرگ می‌شود و اساساً چیزی به نام روح وجود ندارد.

از نقطه نظر علم، پایان بدن، پایان شماست و هیچ جنبه‌ی معنوی در این میان حضور ندارد.

آیا با مرگِ جسم، همه چیز پایان می‌یابد؟

در مواجهه با مرگ این دین است که به قلب نگران و ناامید انسان امید می‌بخشد و به او کمک می‌کند تا پاسخی برای آن پرسش ناخوشایند بیابد، چه اتفاقی می‌افتد وقتی ما بمیریم؟

پرداختن به مرگ و آنچه پس از آن اتفاق می‌افتد از دیدگاه ادیان مختلف نکات آموزنده و امیدوار‌کننده‌ای با خود خواهد داشت، در قسمت دوم این مطلب به مرگ و زندگی پس از آن از دیدگاه ادیانی چون مسیحیت، اسلام، یهودیت و بودیسم خواهیم پرداخت.

منبع Lancasteronline
خبرنگار سعیده خلیلی مطلق
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.