خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

چگونه پاپ فرانسیس می‌تواند در نتیجه انتخابات آمریکا تأثیر بگذارد؟

مقام پاپ مقامی فراتر از جناح‌بندی های سیاسی است، اما این بار آیا نامه پاپ به اسقف‌های کاتولیک می‌تواند در نتیجه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا مؤثر باشد.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، کاتولیک‌ها یکی از مهم‌ترین گروه‌های مؤثر در انتخابات آمریکا هستند و به همین دلیل جذب رأی آنها یکی از اهداف اصلی کارزار انتخاباتی جو بایدن و دونالد ترامپ است.

بر اساس داده‌های مرکز تحقیقاتی پیو، ۵۲ درصد از مسیحیان کاتولیک در انتخابات سال ۲۰۱۶ به ترامپ و ۴۴ درصد به هیلاری کلینتون رأی دادند. با این‌حال در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰، بسیاری انتظار دارند که کاتولیک بودن بایدن باعث هدایت رأی اکثر مسیحیان کاتولیک به سمت صندوق دموکرات‌ها شود.

اما داستان این رقابت با شنیدن سفر اخیر پاپ فرانسیس به شهر آسیزی جالب‌تر می‌شود؛ سفری که در آن هدف پاپ ادای احترام به قدیس فرانسیس به علت کمک به فقرا و ضمن آن، امضای بخشنامه جدیدش به اسقف‌ها بود.

بخشنامه شخص پاپ به اسقف‌ها اصلی‌ترین نوشته ارشادی اوست که در آن معمولاً به مسائل و دغدغه‌های جهانی می‌پردازد. بخشنامه قبلی پاپ فرانسیس در سال ۲۰۱۵ حول محورحمایت ازمحیط زیست بود و در متن آن، پاپ فعالیت‌هایِ ضد تغییرات اقلیمی را امری اخلاقی توصیف کرد.

باوجوداین، پاپ در بخشنامه‌اش از دنیای پسا-پاندمی و لزوم تقویت برادری و همبستگی در جهان سخن گفته است و پیام او نکاتی را در بردارد که به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا مرتبط است.

مقام پاپ باید مانند سران کلیسای انگلیکن، فراتر از جناح‌ها و احزاب سیاسی عمل کند و سخن بگوید و به همین دلیل پاپ فرانسیس از آوردن اسم شخص خاصی در بخشنامه جدید خودداری کرده است.

با این‌حال به دلیل انتقادات آشکار پیشین او از ترامپ، خواندن رد کلامش برای بسیاری آسان به نظر می‌رسد. مثلاً پاپ پیش از انتخابات ۲۰۱۶، در اولین انتقاد صریح خود از ترامپ، وعده او برای ساخت دیوار بین آمریکا و مکزیک را عملی “غیر مسیحی” خوانده بود.

در بخشنامه جدید، پاپ فرانسیس پوپولیسم و ملی‌گرایی را – مشخصه‌های اصلی تفکر ترامپ- خطرناک دانسته و هشدار داده است که:” مفهوم مردمی‌بودن و ملی‌گرا بودن در صورتی که تحت تأثیر ایدئولوژی‌های مختلف قرار بگیرد، می‌تواند انواع جدیدی از خودخواهی که ضد شعور اجتماعی است را به اسم حمایت از منافع ملی پدید آورد.”

احتمالاً سخنان پاپ فرانسیس علیه دیدگاهی که بی‌توجهی به افراد فقیر و آسیب‌دیده را در لباس پوپولیسم و نوعی لیبرالیسمِ حامی قدرتمندان ترویج می‌کند، به مذاق دموکرات‌ها خوش بیاید.

او زندگی در جامعه‌ای را که با تفکر نئولیبرال و شعار بازار آزاد فقط به ثروتمندتر شدن یک قشر کمک می‌کند، برای کسانی که به دلیل مشکلات به حمایت‌های دولتی احتیاج دارند، ناممکن دانست و مفهوم برابری در چنین فضایی را آرمانی مبهم توصیف کرد؛ مفهومی که از نظر او یک آرمان نیست، بلکه یک ضرورت برای بهبود اوضاع جهان است.

با این حال، بخشنامه پاپ را نمی‌توان اعلانیه‌ای به نفع دموکرات‌ها در انتخابات آتی دانست. سخنان پاپ در بخشنامه علاوه بر حامیان ترامپ، در آن سوی طیف چندان باب میل دموکرات‌های چپ‌گرا هم نیست؛ چراکه او باوجود تأکید به مفهوم برابری از دولت بزرگ یا دولت رفاه حمایت نمی‌کند و تأکید او بیشتر بر تقویت اشکال محلی و کوچک حکومتی است.

همچنین پشتیبانی همیشگی پاپ از حق زندگی و مخالفت با سقط جنین بدین معنی است که بخشنامه و سخنان اخیر پاپ نه در تأیید بی‌چون و چرای جو بایدن و تشویق کاتولیک‌ها به رأی دادن به او، بلکه بیشتر برای تحت تأثیر قرار دادن وجدان کاتولیک‌هایی هست که هنوز می‌خواهند در انتخابات نوامبر به ترامپ رأی دهند.

دین آنلاین

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.