خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

کلیسای مارادونا؛ شوخی می کنی!

کلیسای مارادونا؛ نه این یک شوخی نیست. باور کنید جدی است. ادامه مطلب را بخوانید.

ردنا (ادیان نیوز) – جهان ما از منظر تحولات دینی، بسیار عجیب و پچیده است. در کناردین های بزرگ مانند اسلام و مسیحیت و هندوئیسم و آیین کنفوسیون و زردشت و دین های دیگر، که از منظر جامعه شناسان دین ها یا سنت های دینی نهادینه هستند ، نوع دیگری از دین و دینداری در در روزگار ما اما حتی در کشورهای غیر مدرن و در حال توسعه بروز و ظهور می باید که به تعبیر توماس لاکمن « دین نامرئی» نامیده میشود. مطابق تعریفی که لاکمن می دهد، این نوع دین حتی شامل عرفی ترین امور در نگاه مردم است.

فوتبال به مثابه دین!

شعار « فوتبال دین ما و مارادونا خدای ما» در سال ۱۹۹۸ به توسط سه تن در آرژانتین سر داده شد و در این همین سال، همزمان با ۳۸ سالگی تولد دیگو ماردونا اسطوره فوتبال جهان و اآرژانتین، بنای شبه دینی به نام ایگلِسیا مارادونیانا ( کلیسای مارادونا»، نهاده شد. این کلیسا قالبش را از کلیساهای مسیحت کاتولیک قرض گرفته است. یعنی در آن آموزه ، مناسک و تقویم دینی خاص مطرح است. شمار هوادران این کلیسا یا جنبش نوپدید دینی در آرژانتین و امریکای لاتین و در نقاط دیگر به بیش از ۵۰۰ هزار نفر رسیده است.

ده فرمان کلیسای مارادونا

۱. توپ را ملَوّث و آلوده نکنید.
۲. فوتبال را بیش از هر چیزی دوست بدارید.
۳. عشق بی قید و شرط به دیگو و فوتبال داشته باشد.
۴. از پیرهن آرژانتین دفاع کنید.
۵. معجزات دیگو را در سراسر هستی منتشر کنید.
۶. پرستشگاهی که او در آن بازی کرد( زمین فوتبال) و پیراهن های مقدس او را محترم بدارید.
۷. هیچگاه دیگو را عضو یک تیم خاص ندانید.
۸. اصول اعتقادی کلیسای مارادونا را تبلیغ و ترویج کنید.
۹. دیگو را اسم میانی خود و اسم اولین فرزند پسر خود را دیگو قرار دهید.
۱۰. بیگانه از واقعیت زندگی نکنید و عمرتان را به بیهودگی نگذرانید.

تقویم دینی کلیسای مارادونا

طبق این تقویم که شروع آن با سالروز تولد مارادونا است، او در ۶۱ D.M. ( 61 دیگو مارادونا) فوت کرده است.
ارزیابی

می گویند اسطوره ها حقیقت سازند و برخی می گویند، اسطوره ها حکایتی از حقیقتند. به تعبیر برخی انسان شناسان،اسطوره ها از بین نمی روند بلکه از شکلی به شکل دیگر مطرح میشوند و حیاتشان ادامه پیدا می کند. اسطوره ای بنام مارادونا یعنی حقیقتی که در آن غلو شد. یا بهتر است بجای حقیقت بگویم واقعیتی که حقیقت پنداشته شد و در آن غلو و گزافه گویی راه یافت. جای دادن یک بازیگر در جایگاه خدا یا مسیح یا حتی در جایگاه یک موجود مقدس که سزاوار « پرستش» باشد، یک انحراف اخلاقی در باور است. فیلسوفان اخلاق از « اخلاق باور » سخن به میان میآورند و بر آنند که انسان باید در باورهای خودش هم اخلاق پیشه سازد. باید ببیند که با کدام مبنای اخلاقی به فلان امر باور دارد. اگر از این نظر فلسفی هم نگاه نکنیم با همان رویکرد جامعه شناختی و شناخت شناسی اجتماعی لاکمن هم اگر در قالب مفهوم « دین نامرئی» سخن بگوییم، این جنبش دینی یک ابداع در جهت آفرینش یک امر مقدس در قالب یک انسان است. من قضاوتی در باره زندگی و سبک زیست و دین و مرام و مسلک مارادونا ندارم اما این را می فهمم که او خود نمی بایست تن به این « خدا پنداری» اش نزد هوادارانش تن می داد.

این مطلب را به دو دلیل نوشته ام. یکی اینکه یادی کرده باشم از یک فوتبالیست بزرگ که وقتی در سال ۱۹۹۶ د رجام جهانی گل به انگلستان زد، جامعه ایران از شادی بخاطر بغضی که از استعمار داشت، به وجد آمد و دیگر آنکه به کسانی که در وادی جنبش های نو پدید دینی و معنوی کار مطالعاتی انجام میدهند، گوشزد کرده باشم که اینک باید به انتظار وارد شدن کلیسای مارادونا به کتابهای مربوط به این موضوع باید بود. چون کسی که در هنگام حباتش کلیسا برایش و بنامش و برای قداستش برپاشده است بعد از مرگ لابد دچار جهش می شود و کلیسای مارادونا شعبه ها خواهد زد.

یادداشیتی از دکتر باقر طالبی دارایی

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.