خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

دیدار پاپ با آیت‌الله سیستانی ثمره ۴۰ سال گفت‌وگو با مسیحیت کاتولیک است/ اروپا در ظاهر ادعای آزادی دین دارد

رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب گفت: ظاهرا اروپا ادعای آزادی دین می‌کند زیرا مسئله اسلام اروپایی را مطرح می‌کند در حالی که آزادی ادیان در ایران کامل است.

به گزارش خبرنگار ردنا (ادیان نیوز)، حجت‌الاسلام والمسلمین سید ابوالحسن نواب در نشست مطبوعاتی که در سالن امام موسی صدر برگزار شد، با اشاره به جایگاه کنونی دانشگاه ادیان و مذاهب اظهار کرد: این دانشگاه در مقطع تحصیلات تکمیلی پذیرش دانشجو دارد و دارای بیش از ۷ هزار نفر دانشجوی کارشناسی ارشد و دکتری است. می‌توان بیان کرد امروز این دانشگاه بزرگترین دانشگاه غیرانتفاعی کشور محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه برنامه ۵ ساله دانشگاه دستیابی به ۲۰ هزار دانشجو است، گفت: امروز بر پذیرش دانشجوی بین الملل تکیه داریم به طوری که تعداد دانشجویان بین الملل دو تا سه برابر دانشجویان ایرانی هستند.

رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب اکنون فصل صدور انقلاب، فرهنگ و کارکردن تبلیغاتی را با شکل و شیوه‌ای جدید دانست و افزود: اکنون با پرورش نیرو و استعدادهای دیگران می‌توان افکار صحیح خود را به سایر مناطق منتشر و از این فرصت همکاری علمی با سایر کشورهای جهان استفاده کرد.

وی با اشاره به تألیفات و تحقیقات انجام شده گفت: اکنون ۴۰۰ جلد کتاب در حوزه ادیان و مذاهب تألیف شده و در برنامه پیش رو است که این عدد به بیش از ۲ هزار اثر تألیفی در حوزه پژوهش تألیفی برسد.

حجت‌الاسلام والمسلمین نواب با اشاره به پذیرایی از هیأت‌های خارجی در دانشگاه ادیان عنوان کرد: در حوزه روابط بین الملل، ۴۵۰ هیأت خارجی در پنج سال گذشته پذیرفتیم و این رقم در پنج سال آینده باید به بیش از ۲ هزار هیأت خارجی برسد.

وی خاطرنشان کرد: ۳۵ هیأت از سوی دانشگاه ادیان به خارج از کشور اعزام شده است و در پنج سال آینده باید به بیش از ۲۰۰ هیأت برسد و افق ۱۰ ساله پیش روی ما چشم انداز سال ۱۴۱۰ را محقق می‌کند که بر اساس آن باید یکی از پنج دانشگاه مطرح در سطح منطقه باشیم.

رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب با بیان اینکه با ۷۰ دانشگاه جهان موافقت‌نامه فرهنگی منعقد شده است، گفت: با ۶ دانشگاه از مصر مانند دانشگاه عین الشمس، قاهره و الازهر موافقت‌نامه فرهنگی داریم و اگر روابط باز شود از کشورهایی هستیم که موافقت‌نامه وجود دارد و زمینه همکاری ما فراهم است.

اضافه شدن دو رشته جدید فقه حنفی و فقه شافعی در مقطع کارشناسی

وی عنوان کرد: اکنون در حال تقویت روابط داخلی با اهل سنت هستیم و دو رشته جدید در مقطع لیسانس با عناوین فقه حنفی و فقه شافعی اضافه شده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین نواب یادآور شد: دانشجوی مجازی اهل سنت از همه استان‌های سنی نشین در دانشگاه در حال تحصیل هستند و درصدد هستیم که این روابط را در زمینه تقریب بین مذاهب گسترش دهیم.

وی با بیان اینکه در زمینه گفت‌وگوی ادیان با آلمان، اتریش و ترکیه ارتباط برقرار کردیم، گفت: با بسیاری از کشورهای اروپایی دیگر داد و ستد داریم. تحریم‌های اقتصادی و کرونا در سال گذشته از فعالیت‌های حضوری جلوگیری کرد ولی فعالیت‌های غیر حضوری همچنان ادامه دارد.

رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب یادآور شد: وبینار بین المللی در زمینه امام خمینی(ره) و نقش ایشان در پیروزی انقلاب اسلامی برگزار شد البته فعالیت‌های ما در زمینه بین الملل همچنان ادامه دارد.

غفلت از منبع پرورش دانشجو وجود دارد

وی با اشاره به تغییر نوع مطرح کردن انقلاب در خارج کشور گفت: باید از راه‌های آموزشی و دانشگاهی اقدام کنیم و در نظر داشت حدود ۵۰۰ هزار کرسی دانشگاهی دولتی خالی وجود دارد. اکنون این ظرفیت وجود دارد در کشور بیش از یک میلیون دانشجوی خارجی داشته باشیم در حالی که این رقم اکنون کمتر از ۵۰ هزار نفر است.

حجت‌الاسلام والمسلمین نواب با بیان اینکه از این منبع قوی تأثیرگذار و جذاب سرمایه غافل هستیم، گفت: هر دانشجو می‌تواند ارز آوری کند و یکی از منابع قوی برخی کشورها پرورش دانشجو است در حالی که از این فرصت غافل هستیم.

وی راه تاثیرگذاری در کشورهای دیگر را تأثیر فکر عنوان کرد و افزود: تمام موارد از این راه می‌تواند صادر شود.

رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب با بیان اینکه اکنون دو سیستم دانشجو در دانشگاه ادیان وجود دارد، گفت: دانشجویان مجازی در اصل مجازی هستند و دیگر دانشجویان حضوری هستند که به دلیل شرایط کرونا مجازی شدند بنابراین مشکلی در هدایت دانشجویان حتی در آن سوی مرزها وجود ندارد.

وی با اشاره به اقبال رسانه‌ها در  دیدار پاپ با آیت‌الله سیستانی گفت: ۱۶ مصاحبه رادیویی و تلویزیونی و شبکه‌های داخلی و خارجی و سایت‌ها انجام و حتی سرمقاله روزنامه ایران در روز شنبه بعد از دیدار از سوی بنده نوشته شد که این امر نشان می‌دهد جای مقوله ادیان و مذاهب در کشور خالی بوده و درست نشانه‌گیری کردیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین نواب با بیان اینکه پاپ رهبر بزرگترین فرقه مسیحیان است، گفت: دولت واتیکان معروف است زیرا یک دین منسجم است و تشکیلات منظم در سراسر دنیا دارد.

دیدار پاپ با آیت‌الله سیستانی ثمره ۴۰ سال گفت‌وگو با مسیحیت کاتولیک

وی با اشاره به دیدار پاپ فرانسیس با آیت‌الله سیستانی گفت: فراموش نشود عقبه این دیدار ۴۰ سال گفت‌و گوی جمهوری اسلامی ایران با مسیحیت کاتولیک بود.

رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب با بیان اینکه تلاش دولت‌ها در کشورهای اروپایی این است که شیعیان و مسلمانان پس از چند نسل افراد استحاله شوند، گفت: ابتدا اسلام اروپایی را مطرح می‌کنند و به تدریچ شرایط اسلام را تغییر می‌دهند تا همرنگ جماعت آنها شود بنابراین ظاهرا اروپا ادعای آزادی دین می‌کند در حالی که آزادی ادیان در ایران کامل است.

وی با اشاره به اساتید دانشگاه ادیان و مذاهب گفت: دانشگاه ادیان دارای اساتید مسیحی، زرتشتی و یهودی است. می‌توان بیان کرد از همه ادیانی که در ایران مستقر هستند اساتید در دانشگاه حضور پیدا می‌کنند استاد اهل سنت از ترکیه، مسیحیت از اروپا و هندو نیز دارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین نواب در پاسخ سؤالی در زمینه تقابل طب مدرن و سنتی گفت: وزارت بهداشت مخالف طب سنتی نیست. دانشگاه ادیان، دانشکده طب ندارد و نمی خواهیم داشته باشیم و اقدامی در این زمینه انجام نمی‌دهیم.

بازدید ۵۰ سفیر از دانشگاه ادیان

وی با اشاره به همکاری با وزارت خارجه گفت: ۵۰ سفیر از دانشگاه ادیان بازدید کردند و به وزیر امور خارجه بیان شد که آمادگی وجود دارد که برای سفرا دوره‌های مختلف برگزار کنیم.

رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب به جرقه شکل‌گیری این دانشگاه اشاره کرد و گفت: تا سال ۷۳ احساس می‌کردم نه کسی تشیع را می‌شناسد و تشیع نیز ادیان دیگر را نمی‌شناسد در حالی که امام صادق(ع) وامام رضا(ع) گفت‌وگو می‌کردند و امیر مؤمنان(ع) خطاب به مالک فرمودند که مالک در مصر مردم یا هم دین تو هستند یا هم ذات تو در خلقت هستند بنابراین در حوزه علمیه قم باید مرکزی باشد تا ادیان را بشناسیم زمانی که این امر محقق شد مشاهده کردیم که چه اندازه مؤثر بود.

وی ادامه داد: بنده به تجمع بین المللی بوداییان جهان دعوت شدم بنابراین از این تریبون و بلندگوی استفاده کردم تا سخنان خود را بیان کنم. این خاصیت گفت‌وگو است.

حجت‌الاسلام والمسلمین نواب با بیان اینکه پاپ در زمینه داعش بیانیه مفصل دارد، گفت: پاپ درگیری داخل منطقه و دخالت‌های قدرت‌های بزرگ در منطقه را به شدت محکوم کرده است.

وی با اشاره به آیه ۹ سوره حجر إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّکْرَ وَإِنَّا لَهُ لَحَافِظُونَ گفت: تندروی‌های هندوها علیه مسلمانان مشهود است ولی قرآن ضامن سلامت خودش است. کتابی که خداوند حفاظتش را تضمین کرده به دست مودی و… تغییر نمی‌کند.

رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب با بیان اینکه چندین دوره است که تهدید می‌شویم که مردم در انتخابات شرکت نمی‌کنند، گفت: همیشه مردم پای صندوق رأی حضور پیدا می‌کنند. باید در نظر داشت گرانی‌ها و نابسامانی‌های اقتصاد و مشکلات ریشه اقتصادی ندارد بلکه ریشه در عدم تحمل است.

۹۰ درصد ریشه گرانی‌ها به دلیل منازعات سیاسی است

وی ۹۰ درصد گرانی‌های امروز را به دلیل منازعات سیاسی عنوان کرد و گفت: در استان قم از هزاران میلیارد سرمایه‌گذاری جلوگیری شد. همه داعیه خدمت دارند ولی برخی قسم خوردند مانع توسعه شهر شوند و نگذارند یک قدم رشد کنند و دشمن توسعه هستند.

حجت‌الاسلام والمسلمین نواب خاطرنشان کرد: تحریم آمریکا برای ما خیر مطلق بوده است. ادب گفت‌وگو و تحمل و همزیستی نداریم. چپ و راست ادب را نسبت به یکدیگر رعایت نمی‌کنند در حالی که اگر با تحمل با یکدیگر زندگی کنیم؛ مسائل اقتصادی حل می‌شود.

وی با اشاره به مثال‌هایی در زمینه قدرت تحمل در کشورهای دیگر گفت: در کشور لبنان مسیحیان بیشترین کتاب را درباره اهل بیت(ع) نوشتند.

دانشگاه ادیان علمی با مسئله داعش برخورد کرد

رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب در پاسخ دیگر به سؤال خبرنگار دیگر گفت: دانشگاه ادیان مکانی برای مدرک‌گرایی و چاپ مدرک نیست. در مورد اینکه افراد را منحرف می‌کنیم باید بیان کرد این ضعف اسلام است که فکر کنیم که کسی مسیحی می‌شود یا کسی به دینی به جز اسلام رو می‌آورد. تشیع در خود این جوهر را دارد که در آن واحد با همه ادیان و مذاهب گفت‌وگو کند. ۲۶ سال از تأسیس این مرکز گذشت و یک گزارش از انحراف نیامد و موجب بی‌دینی و ضعف دینی کسی نشدیم.

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اقدامات دانشگاه در برابر صهیونیسم گفت: دانشگاه مکان فکر است و سیاسی نیست. دانشگاه روشنگری خود را در سال‌های گذشته در مقالات و کتاب‌ها نشان داده است و حتی درباره مسیحی‌های صهیونیست که عقبه صهیونیست‌ها در آمریکا هستند ۲۰ سال قبل کتاب چاپ کردیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین نواب خاطرنشان کرد: هیچ سنگری در ایران به اندازه دانشگاه ادیان علمی با مسئله داعش برخورد نکرد شاید در صدها اجلاس در سیستان و بلوچستان و ارومیه و مناطق سنی نشین و اهواز حضور داشتیم.

احداث کارخانه فناوری در قم

وی از احداث کارخانه فناوری خبر داد و افزود: طی ۱۰ سال گذشته مشاهده شد که جوانان ما که در فعالیت‌های استارتاپ و شتاب دهنده فعال هستند مکانی برای فعالیت ندارند به طوری که در زمینی به مساحت ۱.۵ هکتار ۶ هزار متر سوله برای کارخانه نوآوری احداث کردیم که یکی از زیباترین کارخانه‌های نوآوری ایران می‌شود.

رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب خاطرنشان کرد: بیش از ۵۰ تا ۶۰ درصد کار پیشرفت و یک یا دو سالن تا پایان اردیبهشت و باقیمانده آن تا شهریور افتتاح می‌شود.

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.