خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

مسلمان واقعی کسی است زکات ثروت و قدرت و مقام خود را بدهد

ماموستا قادری:

امروز بنده به‌صورت اختصار ۴ مطلب را به عرض شما و سایر عزیزان می‌رسانم. ۱- آیۀ ۴۱ سورۀ مبارکۀ حج ۲-حدیثی از رسول‌الله (ص) ۳-جمله‌ای از یکی از بزرگان (حضرت عایشه (رض)) ۴- چند جمله در خصوص انتخابات

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دفتر امام‌جمعه پاوه؛ ماموستا قادری در نماز جمعه پاوه (۱۴۰۰/۳/۲۸) که با رعایت تمام پروتکل های بهداشتی، با حضور پرشور مردم مومن پاوه در محل مسجد­ جامع اقامه شد اظهار داشتند، مسلمان واقعی کسی است زکات ثروت و قدرت و مقام خود را بدهد.

متن کامل خطبه‌های نماز جمعۀ مورخۀ ۱۴۰۰/۳/۲۸ شهر پاوه
بسم‌الله الرحمن الرحیم

الحمدلله رب العالمین ثم الصلاه والتحیه و السلام علی امام المتقین سیدنا و قائدنا و مولانا محمدٍ و علی آله و اصحابه و من دعا بدعوته الی یوم الدین

السلام‌علیکم ورحمه الله و برکاته

برادران و خواهران محترم حاضر در مسجد، سلام خداوند متعال بر تک‌تک شما باد. خداوند بزرگ شما و خانوادۀ محترمتان را از بلا و مصیبت محفوظ فرماید. خداوند ما را در دنیا محتاج نامرد نکند و در قیامت سرافکنده نباشیم.

عزیزان؛ امروز بنده به‌صورت اختصار ۴ مطلب را به عرض شما و سایر عزیزان می‌رسانم. ۱- آیۀ ۴۱ سورۀ مبارکۀ حج ۲-حدیثی از رسول‌الله (ص) ۳-جمله‌ای از یکی از بزرگان (حضرت عایشه (رض)) ۴- چند جمله در خصوص انتخابات

بحث اول: آیۀ ۴۱ سورۀ مبارکۀ حج

خداوند بزرگ و مهربان قبل از آیۀ ۴۱ سورۀ مبارکۀ حج از یاوران و مطیعان و پیروان پروردگار بحث می‌کند و می‌فرماید: پیروان و یاوران من کسانی هستند که در مسئلۀ جهاد، هجرت و عبادات نقش مهمی دارند. خالصانه جهاد می‌کنند و به خاطر عقیده مهاجرت می‌نمایند و در راستای رضایت پروردگار به عبادت مشغول می‌شوند.

خداوند متعال در آیۀ ۴۱ سورۀ مبارکۀ حج می‌فرماید: «الَّذِینَ إِنْ مَکَّنَّاهُمْ فِی الْأَرْضِ أَقَامُوا الصَّلَاهَ وَآتَوُا الزَّکَاهَ وَأَمَرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَنَهَوْا عَنِ الْمُنْکَرِ ۗ وَلِلَّهِ عَاقِبَهُ الْأُمُورِ» یاوران واقعی خداوند کسانی هستند بعد از تمکّن ۴ امر مهم را انجام می‌دهند. ۱-تلاش می‌کنند نماز را در جامعه رشد و ترویج دهند. ۲-کوشش می‌کنند امر زکات در جامعه پیاده شود و ثروت در اختیار عده‌ای معدود قرار نگیرد و فقرا در سختی زندگی نکنند. ۳-امربه‌معروف می‌کنند. ۴-نهی از منکر انجام می‌دهند؛ و درنهایت همۀ امور به خداوند برمی‌گردد.

پس مسلمان واقعی کسی است زکات ثروت و قدرت و مقام خود را بدهد و بکوشد مردم را به نماز که تنها عبادتی است رابطۀ بین مخلوق و خالق را محکم می‌نماید دعوت کند و سعی نماید از اموال ثروتمندان و اموال بیت‌المال به فقرا بدهد و امربه‌معروف و نهی از منکر را چون دو اصل دین حفظ کند و اقامه نماید. اگر این‌گونه بود یاور خدا و مطیع امر خدا و رسول است.
در هر عصری این مردان وجود دارند اگرچه در عصر ما کمتر هستند اما اگر بنده و شما کسب ثروت و قدرت و مقام کردیم و شروع به عیش و نوش و لهو و لعب و فساد نمودیم حتی لباس دین هم به تن داشته باشیم دیگر ما مرد خدایی نیستیم.

در تمامی عصرها هم محسنین و هم غیر محسنین وجود دارند. چه‌بسا در این مسجد چندین نفر از محسنین و یا غیر محسنین وجود داشته باشند. محسنین کسانی هستند که ثروت و قدرت و مقام آن‌ها در خدمت دین و مردم است اما غیر محسنین کسانی هستند که در خدمت پول و اهل فسادند و راه دین را سد می‌کنند. بنده به این خاطر این بحث را آورده‌ام چون عصر ما برای دین‌داری عصر خوبی نیست.

در حقیقت غیر محسن‌ها دارند به‌وسیلۀ قدرت و ثروت و مقام و قلم و فضای مجازی مسلمانان را دلسرد و دچار انحراف می‌کنند. باید خیلی هوشیار باشیم این‌ها ما را فریب ندهند.

بحث دوم: حدیثی از رسول‌الله (ص)

رسول گرامی اسلام به ما می‌فرماید: «و لا تکونوا امّعَهً تقولونَ نَحنُ مَعَ النَّاسِ إِنْ أحسّنَ النّاسُ احسَنّا وَ إِنْ اَساءوا أسأنا بَل وَطنّوا انفُسَکُم إن أحسَنَ النّاس احسناً و إن أساء وا أن تجتنِبوا اساء تهم» ای اهل دین و خداپرستان؛ شما امّعه نباشید. امعه این است که بگوییم ما هم مثل جامعه هستیم. اگر خوب کردند ما هم خوب می‌کنیم و اگر بد کردند ما هم بد می‌کنیم. ه

پس عزیزان؛ بنا به فرمودۀ رسول‌الله (ص) باید این معیارمان باشد؛ اگر در میان جامعه اکثریت مردم خوبی کردند ما هم به تبعیت از آن‌ها خوبی می‌کنیم. مثلاً سران گروه ۷ در طول هفتۀ گذشته تصویب کردند مبالغی در اختیار حکومت‌های کوچک و فقیر که نمی‌توانند واکسن کرونا تهیه کنند، قرار دهند تا واکسن کرونا خریداری کنند.

احتمالاً در این شهر و یا استان کرمانشاه و در کشور عده‌ای کارهای خوب انجام دهند و ما هم به آنان آفرین بگوییم اما اگر روزی خلاف کردند ما حق نداریم دنبال آن‌ها بیفتیم و از آنان پیروی کنیم اگر پیروی کردیم به بیراهه رفته‌ایم و پیرو رسول گرامی اسلام (ص) نیستیم.
بحث سوم: جمله‌ای از ام‌المؤمنین حضرت عایشه (رض)

جمعی از روات حدیث من‌جمله امام احمد بن حنبل این جملۀ ام‌المؤمنین حضرت عایشه (رض) را روایت کرده‌اند که با بحث ما مناسبت دارد:

«جاءَ رَجُلٌ فَوَقَعَ فی علیٍّ و فی عَمّارٍ (رض) عِندَ عائِشَهَ (رض). فَقالَتْ أمّا علیٌّ فَلَسْتُ قائِلَهً لَکَ فیه شَیئاً وَ امّا عمّارٌ فَإنی سَمِعتُ رسول‌الله (ص) یقولُ لا یُخَیَّرُ بَینَ أمرینِ الا اختار أرشَدَهُما» مردی به خدمت حضرت عایشه رفت و شروع به ناسزا به دو مرد برجستۀ اسلام و شاگردان رسول‌الله حضرت علی و عمار (رضی الله عنهما) کرد.

حضرت عایشه (رض) در جواب آن مرد فرمود: در خصوص حضرت علی قبولِ هیچ مطلب بدی ممکن نیست و ممکن نیست سخنی بگویم که تو را دل‌خوش کنم؛ و اما در خصوص عمار از رسول‌الله شنیده‌ام که می‌فرمود هرگاه به عمار دو کار پیشنهاد شود، او همیشه کار مهم‌تر را انجام می‌دهد. وقتی‌که رسول خدا (ص) از عمار به نیکی نام برده است ممکن نیست غیبت تو در من تأثیر داشته باشد.

احتمالاً در شبانه‌روز عدۀ زیادی به بنده به‌عنوان امام‌جمعه و یا نزد شما به‌عنوان مسئول مراجعه و شروع به غیبت از بعضی افراد نمایند درحالی‌که آن افراد ممکن است هیچ ضرر و زیانی به او نرسانده باشند.

بحث چهارم: ما و انتخابات

قبل از هر چیز عرض می‌کنم حضور مردم در سه شهر اورامانات در انتخابات تاکنون خوب گزارش شده است و در پاوه ۶ هزار نفر، جوانرود ۷ هزار نفر و روانسر هم ۴ هزار نفر در انتخابات شرکت کرده‌اند.

این چهلمین بار است که مردم ما در سرما و گرما پای صندوق‌های رأی می‌روند و به سرنوشت خود رأی داده‌اند. امسال انتخابات در اوج گرما برگزار می‌شود و مردم ما هم بیشتر در ساعات باقیمانده مانده از روز که هوا رو به خنکی می‌رود در مکان‌های اخذ رأی حاضر می‌شوند.

بنده مناسب نمی‌دانم از مردم خواهش کنیم که در انتخابات شرکت کنند؛ بلکه مردم خود باید بیایند و رأی بدهند و وکیل خود را انتخاب کنند. مشکل این است ما هر کس را در شورای شهر و مجلس شورای اسلامی و ریاست جمهوری و خبرگان، بعنوان وکیل خود انتخاب می‌کنیم، بعد از انتخابات، برای خودشان کار می‌کنند و کمتر برای رفع مشکلات مردم تلاش می‌کنند.

شما اگر در دادگستری برای پرونده خود نیاز به وکیل داشته باشید می‌گردید و بهترین وکیل را برای دفاع از خودتان انتخاب می‌کنید؛ پس اگر کسانی که امروز به آن‌ها رأی می‌دهیم درست کار کنند، ۴ سال آینده به‌عنوان شکرانه از اقداماتشان باید خودمان دوباره به آن‌ها رأی بدهیم و نیاز به اطلاعیه دادن و نصب پوستر و عکس و تبلیغات از جانب آن‌ها نباشد.
اما اکنون عرف شده که باید شیرینی بدهیم و دست دیگران را ببوسیم تا رأی بدهند. پس فعلاً در ایران رسم این است که باید از مردم برای رأی دادن خواهش کنیم و مقامات بالاتر خصوصاً مقام معظم رهبری به مردم برای حضورشان در انتخابات توصیه کنند.

بنده به‌شخصه ممنون شما و اهل سنت منطقه و ممنون ملت ایران هستم؛ امروز گزارش دادند که هر کس رأی می‌دهد مورد دشنام و فحش و ناسزای سایت‌ها قرار می‌گیرد؛ گفتم اگر سایت‌های خارج ایران هستند که فحش و ناسزا می‌گویند یک امر عادی است چون وظیفه آن‌ها همین است و از دولت‌های خارجی پول می‌گیرند که به ما دشنام دهند ولی اگر سایت‌های داخلی هستند که به رأی‌دهندگان اهانت می‌کنند، نباید ناراحت شد، چندین برابر به من اهانت می‌کنند

بنده بارها از مجریان انتخابات در این منطقه انتقاد کرده‌ام؛ خبر موثق دارم که امروز بعضی مجریان انتخابات به مراجعین گفته‌اند: به ریاست جمهوری رأی ندهید و هر چه باب میلشان باشد انجام می‌دهند و به آن‌ها می‌گویند: کاری کنید در صندوق‌ها فلان کس رأی نیاورد تا مردم بدانند که فلانی در میان مردم نفوذ ندارد.

باوجود این‌همه درد، بنده از شما عزیزان توقع دارم در ساعات باقی‌مانده زحمت بکشید و رأی بدهید اگر هم رأی ندهید کسی شمارا محاکمه نخواهد کرد، ولی حرف ما این است که می‌گوییم سندی در دست داشته باشیم شاید به‌وسیلۀ آن سند به مسئولان بگوییم برایمان کار کنند. ما در طول ۴۰ سال گذشته رأی داده‌ایم ولی به‌زور جواب سلام ما را داده‌اند اگر رأی ندهیم اصلاً جواب نمی‌دهند.

در بعضی از حکومت‌ها مردم قهر می‌کنند و یا به کف خیابان می‌آیند. در جمهوری اسلامی قهر کردن و آمدن به خیابان جواب نمی‌دهد. رأی بدهید شاید رأی دادن بهتر باشد؛ لذا انتظار دارم این بار به حرف برادر خودتان گوش کنید و برادری خود را اثبات کنید و رأی بدهید. ان شاء الله خداوند عاقبت همۀ ما را ختم به خیر گرداند.

جملۀ آخر:

در لحظاتی که در جاهای دیگر نقل و شیرینی و گل پخش می‌کنند تا مردم در انتخابات شرکت کنند، هنگ مرزی در شهرستان پاوه با گلوله به استقبال جوانانمان می‌رود و آن‌ها را زخمی می‌کند. غیر از غصه چه چیزی می‌توان گفت؟

آن خانوادۀ محترم دشه ای که دو فرزندشان روز دوشنبه در نوسود به‌وسیلۀ نیروهای هنگ مرزی مورد اصابت گلوله قرار گرفتند درخواست دعای خیر برای فرزندان خود که یکی از آن‌ها در کما به سر می‌برد و دارای همسر جوان و فرزند خردسال می‌باشد، دارند. ما هم از شما نمازگزاران عزیز می‌خواهیم دعا کنید تا ان شاء الله این عزیز دوباره به جمع خانواده‌اش برگردد.

والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته

منبع سنی دیلی
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.