خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

از گسترش دوستی با پیروان ادیان تا رسیدگی به نیازمندان

مسجد حضرت باب الحوائج (ع) هم در گسترش فضای دوستی و محبت میان مسلمانان و مسیحیان با همکاری سایر مساجد این منطقه و هم کمک مومنانه به نیازمندان بسیار فعال است و منشا برکات بسیار شده است.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، مسجد حضرت باب الحوائج (ع) در محدوده محله وحیدیه و تسلیحات تهران واقع شده است. این دو منطقه به ویژه وحیدیه از جمله مناطقی در سطح شهر تهران است که محل اسکان هموطنان مسیحی است و این موضوع وظیفه اهالی مسجد حضرت باب الحوائج (ع) را افزایش داده است.

مسجد حضرت باب الحوائج

در هر کوچه از محله وحیدیه از کوچه ستارخان و نجاری گرفته تا شهید آقاخانیان و شموئیل اینویا هموطنان مسلمان و مسیحی در کمال دوستی و محبت در کنار یکدیگر زندگی می کنند و به گفته حجت نظری، از کسبه قدیمی این محله، عصر جمهوری اسلامی موجب تقویت این فضای محبت آمیز شده است. وی همچنین گفت منزل بنده یکی دو کوچه با مسجد حضرت باب الحوائج (ع) فاصله دارد و بارها شاهد تلاش حجت الاسلام والمسلمین سید طالب میرصانعی، امام جماعت و بسیجیان این مسجد در ایجاد و تقویت دوستی میان اهالی محلات وحیدیه و تسلیحات بوده ام.

ترویج محبت اسلامی توسط کارگزاران مسجد باب الحوائج

مسجد حضرت باب الحوائج (ع) باوجود اینکه از نظر مساحت، تقریبا متوسط است اما به واسطه روح بلند اهالی آن، همیشه منتشرکننده محبت بوده است. میرصانعی در این بلره گفت: اسلام دین دوستی و محبت است و بزرگان این دین همیشه ما را به محبت کردن به همه انسان ها، خواه مسلمان باشد یا نباشد، توصیه می کند. بر همین اساس وقتی قرار است بسته های ارزاق میان نیازمندان توزیع شود، هرجا که خیران، نیت خاص یا مشخصی نداشته باشند، پیروان سایر ادیان را نیز درنظر می گیریم.

همه ساله در ایام ولادت حضرت مسیح (ع) اهالی مسجد حضرت باب الحوائج (ع) با تقدیم شاخه گل و بسته فرهنگی و چند عدد شکلات و شیرینی و امثال اینها، میلاد این پیامبر الهی را به مسیحیان تبریک می گویند. مسیحیان این منطقه نیز با محوریت کلیسای کلیسا تارکمانچاس در روز ولادت حضرت محمدمصطفی (ص) با تقدیم هدایایی به نمازگزاران مسجد حضرت باب الحوائج (ع)، این روز بزرگ را به مسلمانان تبریک می گویند.

در همین جا جالب است بدانیم که در سال ۱۳۴۱ شمسی در اثر زلزله ای که در روستای ارمنی نشین خرقان (واقع در بوئین زهرا، در نزدیکی قزوین) به وقوع پیوست، بسیاری از خانه های روستایی ویران و متاسفانه عده زیادی کشته شدند. در آن زمان شش هزار متر مربع از اراضی خیابان زرکش تهران با همکاری شورای خلیفه گری و کمک های مردمی ارامنه در منطقه وحیدیه و زرکش (شهید میرحسینی) خریداری و خانه هایی برای سکونت بازماندگان این زلزله ساخته شد که مسیحیان ساکن در این منطقه را شامل می شود.

مسجد حضرت باب الحوائج

پرداخت هفتگی وام از سوی صندوق مسجد به ۲۰ نفر

صندوق قرض الحسنه مسجد حضرت باب الحوائج (ع) که اکنون حدود چهار صد میلیون تومان اندوخته دارد، هر هفته به حدود بیست نفر وام پرداخت می کند. اولویت هم با زوج های جوان، مستاجران و افراد دارای بیماری های خاص است.

بسیجیان پایگاه های مقاومت شهید حسین غیاث آبادی و شهیدان هادی با شیوع ویروس کرونا دست به کار شدند و کار ضد عفونی کردن معابر عمومی و امکان واقع در محدوده محلات وحیدیه و تسلیحات را با همکاری بسیجیان و گروه جهادی مسجد فاطمیه انجام دادند. تهیه و توزیع بیش از هشت هزار عدد ماسک و دستکش و محلول ضد عفونی کننده میان نمازگزاران مسجد حضرت باب الحوائج (ع) و نیازمندان در این منطقه از تهران، کار دیگر این خانه خدا از فرودین ماه ۱۳۹۹ تاکنون بوده است.

کتابخانه‌‌ای که در آن به روی همه باز است

کتابخانه مسجد حضرت باب الحوائج

مسجد حضرت باب الحوائج (ع) دارای کتابخانه قفسه باز است که به گفته میرصانعی، هر روز بر تعداد کتاب های آن افزوده می شود یا کاهش می یاید. وی در این خصوص گفت که اعلام کرده ایم هر کس که کتاب اضافی در خانه دارد یا کتابی دارد که فعلا قصد یا وقت مطالعه آن را ندارد به دفتر مسجد حضرت باب الحوائج (ع) تحویل دهد تا پس از بررسی محتوای آن در این کتابخانه جایابی شود. از سوی دیگر اعلام کردیم که افراد در امانت بردن این کتاب ها آزاد هستند و می توانند پس از هماهنگی با پایگاه بسیج شهید غیاث آبادی، کتاب یا کتاب ها را امانت ببرند و پس از مطالعه، برگردانند.

همکاری با کارگزاران مسجد فاطمیه در مناسبت های مذهبی

اهالی مسجد حضرت باب الحوائج (ع) تعامل بسیار خوبی با کارگزاران مسجد فاطمیه واقع در میدان تسلیحات تهران دارند و به گفته میرصانع همه ساله در برگزاری چند برنامه بزرگ همچون اجتماع صادقیون و فاطمیون با هم همکاری می کنند.

سخن آخر اینکه، مسجد حضرت باب الحوائج (ع) با وجود مساحت نه چندان زیاد و بضاعت مالی اندک، در گسترش فرهنگ دینی و ارزش های انقلاب اسلامی و کمک مومنانه به خانواده های نیازمند بسیار موفق است.

منبع شبستان
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.