خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

مجلس در انتظار موافقت دولت برای بروزرسانی قانون حمایت از دانش بنیان‌ها

اسفندیار اختیاری مطرح کرد؛

در این دوره از مجلس سعی شده قانون حمایت از دانش‌بنیان‌ها را به‌روز کنیم، چون دولت وقت، موافق نبوده و دولت فعلی هنوز موافقت خود را اعلام نکرده، این موضوع در قالب طرح، نه لایحه، در مجلس درحال بررسی است.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، اسفندیار اختیاری، نماینده زرتشتیان در مجلس شورای اسلامی در مراسم نوزدهمین اجلاس سالیانه پارک فناوری پردیس و جشنواره برترین های پارک در سال ۹۹ و نیز نیکو داشت بیستمین سالگرد تاسیس این پارک اظهار کرد: قانون حمایت از شرکت های دانش بنیان که در دست بررسی سال ۸۹ در مجلس شورای اسلامی تصویب شد و هنوز با توجه به گذشت یک دهه،  بخشی از این قانون اجرایی نشده است چرا که آیین نامه اجرایی آن را باید دولت بنویسد تا نهادهای مختلف آن را پیاده کنند.

وی در توضیح تفاوت بین طرح و لایحه گفت: مهمترین فرق این است که طرح هایی که توسط نمایندگان در مجلس ارائه می‌شود بر اساس  اصل ۷۵ قانون اساسی اجازه ندارد بار مالی داشته باشد حال امیدواریم این طرح که در مجلس ارائه شده و برای آن بسیار زحمت کشیده شده است در شان شرکتهای دانش بنیان نوشته شود.

اختیاری گفت: طرحی که در مجلس ارائه شده شاید ۶۰ تا ۷۰ درصد از آن چیزی که توقع داریم را برآورده کند. موارد مختلف از ساختار شرکت های دانش بنیان گرفته تا حمایت هایی که باید دولت انجام دهد و حتی مسائل قضایی در آن دیده شده است .

اختیاری ابراز امیدواری کرد: دولت فعلی با حمایت رسمی که از این طرح انجام می دهد، نه حمایت شفاهی، طرح، تبدیل به لایحه شود تا بتوانیم از کل ظرفیت قانونگذاری استفاده کنیم.

رییس کمیته پژوهش و فناوری مجلس شورای اسلامی یادآور شد: این طرح تا چند هفته آینده در صحن علنی مجلس مطرح خواهد شد شور اول آن تصویب شده و شور دوم آن برا تصویب مطرح خواهد شد.

اختیاری افزود: از نظر من این قوانین و حمایت ها بسیار خوب است اما  کاری که ۲۰ سال گذشته همه شرکت ها با حمایت هیات امنای پارک انجام داده‌اند بسیار ارزشمند است قانون گذاری و حمایت خوب است و باید انجام شود اما فلسفه وجودی پارک ها کنار هم قرار گرفتن شرکت ها و رقم زدن تحولات عظیم برای کشور است.

وی بیان کرد: چیزی که در گزارش عملکرد های پارک ها کمتر دیده می‌شود تاثیر گذاری فعالیت های شرکت های دانش بنیان برای کشور است، در دوران کرونا اگر کسی نبود برای ما دستگاه تنفس درست کند در آن بحران کمبود که دنیا با آن مواجه شده بود چه باید می‌کردیم؟

وی با اشاره به اینکه شاید ارزش آن دستگاه ها یک میلیارد دلار هم نبود اما حتی کشورهای پیشرفته نیز خود به نوعی در فرودگاه ها دستگاه ها را به دلیل کمبود سرقت می‌کردند افزود: به همین دلیل فعالیت شرکت‌های دانش بنیان بسیار ارزشمند است، بعضی از مواقع ارزش شرکت های دانش بنیان از چند صد میلیارد ارزشمند تر است.

رئیس کمیته پژوهش و فناوری مجلس ادامه داد: با توجه به اینکه حدود ۲۰ سال از وجود فلسفه پارک های علم و فناوری در کشور می‌گذرد هنوز فرهنگ پارک و اقتصاد دانش بنیان در کشور دربدنه های مختلف اجرایی کشور و  قانون‌گذاری و حتی قضایی با این فکر و ایده اقتصاد دانش بنیان آشنا نیست و هنوز هم باید در این خصوص کار کرد.

اختیاری ادامه داد: باید هنوز هم در خصوص تأثیر گذاری شرکت های دانش‌بنیان و پارک‌های علم و فناوری برای بدنه اجرایی صحبت شود فکر نکنیم که همه این فرهنگ و اقتصاد را بلدند حتی افرادی در رده‌های بالای مدیریت کشور هنوز از اقتصاد دانش بنیان و پارک های فناوری اطلاعی ندارند.

وی تصریح کرد: وقتی از شرکت‌های دانش بنیان صحبت می‌کنیم فکر می کنند راجع به بخش‌های تحقیقاتی حرف میزنیم در صورتی که  از آن چیزی صحبت میکنیم که به دست مردم می‌رسد بنابراین هنوز باید بررسی اهداف شرکت‌های دانش بنیان و اقتصاد دانش بنیان بیان و ارائه شود.

منبع ایرنا
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.