خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

نتانیاهو: ایران «شریک» نیست بلکه «دشمن» امریکاست

به گزارش ادیان نیوز، “فرانک والتر اشتاینمایر” وزیر امور خارجه آلمان در جریان سفر به سرزمین های اشغالی قدس و مذاکراتی که با نخست وزیر و سایر مقامات ارشد رژیم صهیونیستی داشته‌ است، فرصتی برای مقامات این رژیم فراهم کرده تا از دولت آلمان و سایر اعضای گروه ۱+۵ بخواهند از امضای آنچه که یک “توافق بد” هسته‌ای خوانده می‌شود، با ایران خودداری کنند.
 
بر اساس گزارش “رادیو فردا” (RadioFarda) دیدار مقامات ارشد اسرائیل با فرانک والتر اشتاینمایر در اورشلیم (بیت المقدس) در حالی یکشنبه ۲۵ آبان انجام شده‌است که تنها هشت روز تا پایان مهلت دستیابی شش قدرت با ایران به یک توافق جامع بر سر برنامه اتمی ایران باقی مانده‌است.
 
این گزارش می‌افزاید: «جامعه جهانی از دیرباز به برنامه اتمی ایران مشکوک بوده است؛ اما اسرائیل سال‌هاست که ابراز “اطمینان” می‌کند، هدف ایران تولید بمب اتم است؛ اتهامی که ایران پی در پی آن را رد می‌کند و حسن روحانی در روزهای گذشته تکرار کرد که “فتوای رهبری، بهترین تضمین است که ایران در صدد بهره‌برداری نظامی از برنامه صرفاً مسالمت‌جوی هسته‌ای نیست”.»
 
رادیو فردا می‌گوید: «در حالی که مقامات ایران تاکید می‌کنند، هر توافق نهایی باید شامل رفع تمامی تحریم‌ها یا دست‌کم بخش بزرگی از تحریم‌های جهانی علیه ایران باشد، رهبران اسرائیل به وزیر امور خارجه آلمان گفته‌اند، باید از رفع تحریم‌ها علیه ایران خودداری، و حتی تحریم‌ها را تقویت کرد.»
بر اساس گزارش رسانه‌های رژیم صهیونیستی، “یووال اشتاینیتز” وزیر اطلاعات اسرائیل نیز گفته‌است: «بهتر است مذاکرات با ایران تمدید شود تا آنکه یک “توافق بد” بدست آید.»
مقامات اسرائیل گفته‌اند: «توافق بد پیمانی است که قابلیت هسته‌ای نظامی ایران و بویژه توان غنی‌سازی اورانیوم ایران را حفظ کند.»
بر اساس گزارش رادیو فردا، اسرائیل سال گذشته نیز توافق موقت ژنو را «یک اشتباه تاریخی» نامید و خواهان جبران آن در پیمان نهایی هسته‌ای شده بود.
به گزارش روزنامه صهیونیستی “جروزالم پست” (Jpost)، اشتاینمایر که از شنبه ۲۴ آبان به منطقه رفته‌است، از “رئوبن ریبلین” رئیس جمهوری و “آویگدور لیبرمن” وزیر امور خارجه اسرائیل نیز نظرات این کشور در خصوص چگونگی یک توافق نهایی هسته‌ای با ایران را شنیده‌ است.
در همین حال، وزیر خارجه آلمان در مصاحبه‌ای با روزنامه”دیویچه وله” (DW) که یکشنبه ۲۵ آبان منتشر شده‌ است، تاکید کرده‌است که «باید بیشترین تلاش را کرد تا در مهلت کوتاه باقی مانده، توافق نهایی با ایران بدست آید.»
بر پایه این گزارش، وزیر خارجه آلمان در روزهای پیش هشدار داده بود، اگر مذاکرات هسته‌ای ناکام بماند، ممکن است سامانه تحریم‌ها علیه ایران تقویت شود.
 
این در حالی است که دکتر حسن روحانی و سایر مقامات جمهوری اسلامی ایران تاکید می‌کنند که حتی در صورت عدم دستیابی به توافق جامع هسته‌ای تا سوم آذر، وضعیت تحریم‌ها هرگز به شرایط گذشته باز نمی‌گردد.
در همین حال “بنیامین نتانیاهو” در واکنش غیر مستقیم به نامه اخیر رئیس جمهوری امریکا به رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز گفته‌است: «ایران شریک امریکا نیست بلکه دشمن امریکاست».
بر اساس گزارش نشریات “وال‌استریت ژورنال” (WallStreetJournal) و “نیویورک تایمز” (NewYorkTimes) این نخستین اشاره علنی اما تلویحی نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به تازه‌ترین نامه باراک اوباما به حضرت آیت الله خامنه‌ای است که -بر اساس این گزارش- در آن ظاهرا مسئله همکاری امریکا و ایران در مبارزه با داعش در برابر تلاش برای حل برنامه هسته‌ای ایران را ارائه کرده بود.
 
رادیو فردا نیز در این باره گزارش می‌دهد: «در امریکا، سناتورها “لیندزی گراهام”، “باب کروکر” و “نیز رابرت منندز”، سه چهره فعال سنا در ارتباط با برنامه هسته‌ای ایران، همگام با اسرائیل در روزهای اخیر تاکید کردند که باید تحریم‌ها علیه ایران را از هم اکنون گسترش داد.
 
سناتور گراهام پنجشنبه گذشته نیز توصیه کرده بود: «هر گونه توافق نهایی احتمالی که میان دولت باراک اوباما و سایر قدرت‌ها با ایران بدست آید، به تایید کنگره برسد».
شایان ذکر است که کنگره امریکا در انتخابات میان‌دوره‌ای اخیر به تسلط جمهوری‌خواهان درآمده است؛ دیدگاه‌های جمهوری‌خواهان در برنامه هسته ای جمهوری اسلامی ایران همخوانی زیادی با مواضع‌ غیرقانونی رژیم صهیونیستی دارد.
این در حالی است که در روزهای پایانی از مذاکرات هسته‌ای، انتشار “برنامه ۹ ماده‌ای برای نابودی اسرائیل” که با مکانیزمی عملی و منطقی در سخنان رهبر انقلاب بیان شده است در شبکه های اجتماعی و همچنین معرفی سه موشک «اسرائیل‌ زن» سپاه پاسداران انقلاب اسلامی واکنش‌های زیادی را در رسانه‌های دنیا به همراه داشت.
 منبع: جام
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.