خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

اروپا، مسیحیت و اسلام(قسمت اول)

ادیان نیوز: در قرون پس از جضرت عیسی  علیه السلام بالغ بر ۱۰۰ انجیل موجود بود که تنها ۴ انجیل، پیش از آغاز قرون وسطی توسط کلیسای روم به رسمیت شناخته شد و بعدها باقی اناجیل حرام اعلام شد و به آتش کشیده شد. بسیاری از شخصیتهای مذهبی مانند آریوس Arius در برابر این گونه تصمیمات و به طور کلی به اناجیل پولسی اعتراض کردند، زیرا آنان به یکتا پرستی اعتقاد داشتند، در حالیکه چهار انجیل انتخاب شده براساس تعالیم پولس و  مطابق با فلسفه و افسانه های یونانی و رومی نوشته شده بود. 
آریوس و بسیاری از دانشمندان دیگر مانند او معتقد بودند که با وجود اینکه عیسی علیه السلام برتر از سایر مخلوقات بود، لیکن از ذات خداوند نبود و از لحاظ انسان بودن، مانند سایر افراد بشر بود. سرنوشت افرادی چون آریوس در تاریخ تقریباً همیشه منجر به مرگهای مشکوک گردیده است؛ من جمله خود او که به طرز مشکوک و فجیعی مسموم شد.
مسیحیت تحریف شده، قرنها بر کل اروپا حاکم بود. در طول حاکمیت آنها مردم حق تحصیل نداشتند و اجازه درس خواندن فقط به عده ی محدودی از مردم وابسته به کلیسا داده شده بود. بنابراین حتی استفاده از کاغذ در بعضی قسمتهای اروپا حرام اعلام شده بود. اروپا در آن زمان تحت حاکمیت کلیسای منحرف، قدم های زیادی به عقب برداشت و در نتیجه، آ‌ن دوران “عصر تاریک” نامیده شد.
در این زمان بود که حضرت محمد صلی الله علیه و آله دعوت الهی شان را آغاز کردند و  علم آموزی و تعلّم را بر هر مرد و زن، پیر و جوان، فقیر و غنی واجب اعلام کردند.
طَلَبُ الْعِلْمِ فَرِیضَهٌ عَلَى کُلِّ مُسْلِمٍ وَ مُسْلِمَه. طلب علم بر هر مرد و زن مسلمانی واجب است.  (بحار الأنوار ج‏۱ ص ۱۶۲؛ ج‏۲  ص  26؛ ج‏۶۷  ص۱۳۰؛ نهج الفصاحه ص ۵۵۷  و …)
این جنبش که علاوه بر انقلابی علمی و تربیتی، اساساً حرکتی اعتقادی بود، منشاء دستاوردهای بسیاری در تاریخ علم بشر گشت.
برای مثال جابر بن حیّان که در تاریخ اروپا به لقب پدر علم شیمی و به نام جیبر Geber مشهور است عالمی شیعه بود که در قرن هشت مسیحی می زیست. او کاشف بسیاری ترکیبات شیمیایی چون اسید سولفوریک بود. او شاگرد امام صادق علیه السلام بود. رسالات علمی بسیاری از جابر بن حیاّن در دسترس است که هر یک از آنها با این عبارت شروع می شود:‌ امام صادق علیه السلام فرمودند…
دیگر عالم شیعه ابوریحان بیرونی است، که در قرن یازده مسیحی، کروی بودن و گردش کره زمین را کشف کرد. اکتشاف او، شش قرن پیش از گالیله بود.
ابن هیثم بصری دانشمند مسلمان دیگری ست که اکتشافات بسیاری در رابطه با نور داشته است و حقیقتاً اول نفری بود که راه را برای اختراع لنز هموار نمود. بعدها دانشمندان اروپایی براساس اکتشافات ابن هیثم تلسکوپ را اختراع کردند.
و اینها فقط مثال های اندکی هستند…
در “قرون وسطی” یا “عصر تاریک” الفبای قدیمی رومی و یونانی تقریباً به طور کامل محو شد، ولی دانشمندان و عالمان مسلمان، بسیاری از آثار رومی و یونانی را پیش از آنکه کتابها در طول قرون وسطی از بین برود، به عربی ترجمه کردند.
در حقیقت بیشتر آنچه امروز در رابطه با فرهنگ های باستانی یونان و روم در دسترس است، ترجمه های آ‌ن از عربی به سایر زبانها است . در واقع اگر دانشمندان مسلمان نبودند،فرهنگ های رومی و یونانی تا حد بسیاری از بین می رفت.
نهایتاً متفکرین اروپایی بیدار شدند و با ورود به سرزمین های اسلامی و بر مبنای اکتشافات دانشمندان اسلامی، مجدداً به مباحث علمی روی آوردند. امّا متاسفانه بسیاری از آنها واقعیات را پنهان کردند و چنین نشان دادند که آن اکتشافات علمی ای که از دانشمندان اسلامی گرفته بودند، اکتشاف خودشان بوده است. فقط عده ی کمی از آنها به این حقیقت اعتراف کردند. ویلیام فردریک مایرز William Fredrick Mayers در این باره نوشته است:
اسلام یکی از جدی ترین ادیان یکتا پرستی در جهان است، حال آنکه مسیحیت حقیقی به مفهوم تثلیث (سه خدایی) اصرار می ورزد. علم و فرهنگ مسلمانان قرون وسطی خیلی بیشتر از تمدن غربی بوده است…مسلمانان استانداردهای بالایی برای علوم ایجاد کردند. راجر بیکن، مدیون دانشمندان مسلمانی است که در علوم ریاضیات، فیزیک و شیمی پیشگام بودند. به طور کلی شیوه تفکر تجربی، بر تحقیقات علمی عربی – اسلامی حکم فرما بود. پژوهش های علمی باید آزمون، و به وسیله آزمایشات تایید می شدند. دانشگاه های اسلامی در قرون وسطی بسیار مترقی تر و پیشرفته تر از امروز بودند. به طور کلی تربیت اسلامی الگویی نمونه و راست برای ارتباط و خلاقیت تربیتی بود. (تاریخ اندیشه های تربیتی)
اواخر قرون وسطی، دولتهای اسلامی به رشد قدرت و توسعه بسیاری دست یافتند. جنگ های صلیبی در قرون ۱۲ و ۱۳ مسیحی مقابله ای میان مسلمانان و مسیحیان بود. در حین و بعد از آن جنگ ها، بسیاری از متفکرین اروپایی به کشورهای اسلامی سفر کردند و تاریخ نشان می دهد که آنها بسیاری از کتابها و آثار دانشمندان مسلمان را با خود به اروپا برده و بقیه را سوزاندند. تقریباً از قرن ۱۳ مسیحی، مراکزی چون آکسفورد و سوربن که هنوز دانشگاه نبودند، شروع به تدریس عربی کردند و از قرن ۱۵ مسیحی ترجمه کتابهای عربی به زبان های اروپایی به طور جدی شروع شد؛ به عنوان مثال کتاب طب ابوعلی سینا به نام قانون بالغ بر ۴۰۰ سال در مراکز اروپایی به عنوان منبع اصلی علم پزشکی تدریس می شد.
یکی از شواهد این ترجمه ها، وجود وا‍ژه های علمی عربی، مانند الجبرAlgebra ، الکل Alcohol، الگوریتم Algorithm (که همان الخوارزمی-نام دانشمندی مسلمان- است) در انگلیسی و سایر زبان ها است.
به تعبیری جنگ های صلیبی، اسلام را به مسیحیان معرفی کرد. برخی رهبران کلیسا و پیروان آنها که از گسترش اسلام نگران شده بودند، برای اینکه اسلام را بد جلوه دهند، بسیاری مفاهیم تحریفی را علیه اسلام منتشر کردند؛ لیکن در عین حال بسیاری از دانشمندان مسیحی، پس از شناخت اسلام، مسیحیت تحریف شده ی موجود در اروپا، را زیر سوال می بردند ولی غالباً غرورشان مانع از پذیرش اسلام می شد. شایان ذکر است،‌ پروتستانیسم – که تقریباً نقشی اصلاحاتی بر مسیحیت تحریفی داشت – بعد از تقابل میان مسلمانان و مسیحیان بوجود آمد.
 
ان شاالله ادامه دارد…
منبع: پدرمهربان 
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.