خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

اداره کشور بدون مشارکت اقلیت‌ها مقدور نیست/ انقلاب با حمایت همه اقوام و مذاهب پیروز شد

علی یونسی وزیر اسبق اطلاعات:

سازمان‌های امنیتی نباید فریب عناصر فرقه‌ستیز را بخورند. هرگونه تحریک مردم به جدایی و فرار و دشمنی، خدمت به دشمنان و خدمت به ناامنی کشور است.

به گزارش خبرنگار ردنا (ادیان نیوز)، حجت‌الاسلام‌والمسلمین علی یونسی با تأکید بر لزوم برخورد با گروه‌های فرقه ستیز در ایران گفت: عده‌ای به دنبال خالی کردن ایران از پیروان سایر ادیان و مذاهب هستند. این‌ها یا جاسوس هستند یا گروه‌های افراطی داخلی که نتیجه عمل آن‌ها یکی است.

وزیر اطلاعات دولت اصلاحات در همایش مجازی «هم شناسی اقوام و مذاهب ایرانی تکثر اقوام و مذاهب» که توسط مجمع محققین حوزه علمیه قم برگزار شد، فرقه ستیزی را یک بیماری خواند و تصریح کرد: فرقه ستیزان هزینه‌های زیادی را بر امنیت ملی کشور تحمیل کرده‌اند.

وی اقدامات فرقه ستیزانه را خلاف استراتژی بنیان‌گذار جمهوری اسلامی و مقام معظم رهبری دانست و گفت: سازمان‌های امنیتی نباید فریب عناصر فرقه ستیز را بخورند. هرگونه تحریک مردم به جدایی و فرار و دشمنی، خدمت به دشمنان و خدمت به ناامنی کشور است.

یونسی به تجربه حکومت دینی در دولت ساسانیان و هخامنشیان اشاره کرد و گفت: اردشیر بابکان یک موبد ارشد است و دولت خود را با عنوان دین شروع کرد و مدعی مبارزه با فرهنگ غرب بود. حرکت او به نتیجه رسید و برای اولین بار در ایران یک حکومت دینی تشکیل شد

وی حکومت چهارصدساله ساسانیان بر ایران را نشان‌دهنده موفقیت اولین حکومت دینی در این کشور دانست و درباره دلایل شکست این حکومت افزود: فساد عمیق سیاسی، بحران‌های شدید دینی، قرار گرفتن موبدان در خدمت حکومت و تبدیل زرتشت به یک دین دولتی سبب شکست این حکومت شد.

دستیار ویژه رئیس‌جمهور سابق در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی ادامه داد: در زمان ساسانیان فساد در دولت و دین، ملت ایران را به سایر گرایش‌ها و ادیان سوق داد و دولت به دلیل انسداد سیاسی و دینی فروپاشید. اگر انسداد دینی و انسداد سیاسی نبود آن حکومت به قدرت خود ادامه می‌داد و اگر ملت ایران مسلمان هم می‌شد به تصرف مهاجمان عرب درنمی‌آمد.

صفویه یک حکومت فقهی نبود

یونسی از دولت صفویه به‌عنوان دومین دولت دینی در ایران نام برد و گفت: نهضت صفویان یک نهضت فقهی نبود بلکه یک نهضت دینی بود. در این نهضت قزلباشان و صوفیان شمشیر به دست با انگیزه‌ای دینی و عدالت‌خواهانه قیام کردند و برای اولین بار خدمت بزرگی را در قرن دهم به ایران زمین ارائه کردند. در این قرن ایران توانست به کشوری با سرزمین مشخص، مرزهای مشخص و مذهب و دین مشخص باشد. این اتفاق مهم به دست صفویه ترک زبان اتفاق افتاد.

وی افزود: اما صفویان به جای آنکه با تعدیل افراط گری‌ها و تندروی‌هایی که در ابتدای هر انقلاب و جنگی صورت می‌گیرد به حکومت بپردازند، دست به اقداماتی زدند که سبب از دست دادن قدرت شد. صفویان اگر بر اندیشه‌های نخست خود باقی می‌ماندند همچنان حکومت می‌کردند. آن‌ها در زمان شاه سلطان حسین به یک حکومت فرقه‌ای تمام عیار تبدیل شدند.

حکومت فرقه‌ای ماندگار نیست

وزیر اسبق اطلاعات تصریح کرد: حکومت فرقه‌ای حکومت ماندگاری نیست. حکومت باید ملی باشد. یعنی همه ملت ایران در سرنوشت و احساسات و آداب و رسوم خود با استفاده از انتخابات مشارکت کنند؛ نه اینکه سرنوشت همه بر اساس فتواهای تنگ‌نظرانه این و آن تعیین شود.

وی افزود: باید با انگیزه‌های دینی و اهداف اصیل دینی مانند عدالت، اخلاق، توحید، قیامت، عبادت، مبارزه با ظلم و شرک و مبارزه با بی‌عدالتی به حکومت پرداخت. متأسفانه دوران صفویه در اواخر عمر خود به سلاطین نالایق و حکومت فقهی دچار شد و همین موضوع سبب تسلیم سریع این حکومت در برابر تهاجمات حاشیه شد.

 

نباید با تاریخ ملت ایران دشمنی کرد

یونسی با اشاره به تجربه تلخ اواخر دوران صفویه تصریح کرد: در دوران انقلاب باید مواظب باشیم که به وضعیت دوران صفویه دچار نشویم. بیماری فرقه‌گرایی و فاصله گرفتن از ارزش‌های اصیل دینی و انقلابی و ملی برای کشور خطرناک است.

وی افزود: نباید با تاریخ ملت ایران دشمنی کرد. سوابق درخشان ملت ایران چه قبل و چه بعد از اسلام باید حفظ شود. نفی این سوابق بار خطرناکی برای همه دارد. نفی اکثریت مردم و نفی سوابق تاریخی ما خلاف استراتژی انقلاب و قانون اساسی است.

اداره کشور بدون مشارکت اقلیت‌ها مقدور نیست

یونسی گفت: بیش از نود درصد ملت ایران مسلمان هستند. اکثریت این جمیعت شیعه و یک اقلیت بزرگی اهل سنت هستند. ما نباید وارد دعوای ساختگی شیعه و سنی شویم. بیشتر مرزهای مهم کشور در اختیار شهروندان اهل سنت است. سیستان و بلوچستان بیش از هفتاد درصد اهل سنت هستند، در غرب کشور و منطقه کردستان، بیش از نود درصد هم‌وطنان ما اهل سنت هستند. در حدود ۹ استان ما نیز جمعیت قابل‌توجهی از شهروندان اهل سنت حضور دارند. این جمعیت مطالبات و خواسته‌ها و انتظارات به حقی دارند. اداره کشور بدون مشارکت این جمعیت مقدور نیست.

وزیر اسبق اطلاعات تصریح کرد: حفظ امنیت ملی و انسجام ملی و حفظ منافع ملی بدون مشارکت و همراهی و جذب این جمعیت بزرگ امکان‌پذیر نیست.  جمهوری اسلامی بر پایه اسلام تشکیل شده و اسلام حداکثر مشترکات جمعیت شیعه و سنی است.

همه اقوام در پیروزی انقلاب نقش داشتند

یونسی با تأکید بر نقش اقوام و مذاهب در پیروزی انقلاب اسلامی ایران گفت: اقوام ایرانی همه هم‌تبار و هم‌دین و هم‌وطن و هم‌سرزمین هستند. این هم‌تباری و هم دینی و هم سرزمینی سرمایه اصلی انسجام ملی ایرانیان است.

وی با اشاره به تلاش دشمنان انقلاب برای ایجاد اختلاف در بین اقوام و مذاهب ایران زمین تصریح کرد: دشمنان تلاش کردند این تفاوت‌های قومی و دینی که سرمایه اصلی ملت ایران است را به دشمنی تبدیل کنند اما موفق نشدند و اگر این همگرایی قومی و مذهبی و دینی نبود، انقلاب پیروز نمی‌شد.

وزیر اسبق اطلاعات با انتقاد از رویکرد صدا و سیما در بازپخش تصاویر حماسه پیروزی انقلاب اسلامی خواستار انتشار تصاویر حضور اقوام و مذاهب مختلف در راهپیمایی‌های زمان انقلاب شد و گفت:  در راهپیمایی و تظاهرات دوران انقلاب حضور همه مردم را می‌بینیم و ای کاش صدا و سیمای ما این تجلی‌های وحدت را به تصویر می‌کشید.

وی تصریح کرد: ملت ایران شامل اقوام و دستجات مختلف است و همه اینها شهروند ایران هستند. قانون اساسی و همه ارزش‌های تاریخی و انقلاب اسلامی ما همه مردم را بدون هیچ استثنائی شهروند می‌داند و همه شهروندان ایرانی از حقوق مساوی برخوردارند و هیچ کسی حق ندارد به دلیل اینکه به یک مذهب یا دین یا فرقه خاص نسبت دارد خود را ایرانی‌تر بداند.

خبرنگار محمد علی خرمی
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.