خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

آنچه نزد شهید مطهری از ویروس و بیماری‌های مسری خطرناک‌تر بود؟

یادداشتی از محمد پناه زاده به مناسبت سالروز معلمان آزاده؛

شهید مطهری که رضوان خدا بر آن معلم آزاده و حقیقت‌طلب باد، متفکری که اندیشه و فکر غلط را یک ویروس اجتماعی و مرض عمومی قلمداد کرده و خطر آن را بالاتر از وبا و طاعون می‌پندارد.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، محمد پناه زاده در یادداشتی آورده است: شهید مطهری یکی از شخصیت‌های برجسته و کم‌نظیر در تاریخ اسلام و یکی از دانشمندان اسلام‌شناس و محققان توانا به شمار می‌رود. شهید مطهری با افکار و اندیشه‌های ناب و اصیل خود، آثار و نتایج بزرگی را در زمینه‌های گوناگون علمی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی در میان حوزویان و دانشگاهیان بر جای گذارد.

اینک به مناسبت فرار رسیدن سالروز شهادت ایشان مطلبی کوتاه و ناب از اندیشه‌های آن عالم ربانی که از لابه‌لای کتاب‌های ایشان انتخاب‌شده و در پایگاه بنیاد علمی و فرهنگی شهید مطهری انتشاریافته، در نوشتار حاضر مورداستفاده قرار می‌دهیم.

در این بخش استاد مطهری، فکر غلط را خطرناک‌تر و چندین برابر بدتر از بیماری‌های مسری و ویروس‌های مختلف قلمداد می‌کند:

“گاهی یک فکر غلط در مغز یک نفر پیدا می‌شود که به قیمت از بین رفتن هستی و سعادت دنیا و آخرتش تمام می‌شود و خدا نکند که این‌گونه افکار شیوع پیدا کند وعده‌ای را گرفتار کند و به‌صورت یک مرض عمومی درآید. در این وقت است که ضرر آن فکر از وبا و طاعون بالاتر است.”

بنابراین، شهید مطهری که رضوان خدا بر آن معلم آزاده و حقیقت‌طلب باد، متفکری که اندیشه و فکر غلط را یک مرض عمومی قلمداد کرده و خطر آن را بالاتر از وبا و طاعون می‌پندارد. می‌بایست این درس و نکته بزرگ را از ایشان به یادگار بگیریم. امروزه ویروس کرونا و دیگر بیماری‌ها مرض نخست و شمار یک جامعه محسوب نمی‌شود، این عصر، روزگار اندیشه‌های ناب است. اندیشه ناب، تفکری که اراده گفتگو و مدارا با دیگری و تحمل رقیب را نیکو می‌شمارد.

 

محمد-پناه-زاده

مرض عمومی، همان خطری که استاد مطهری بزرگوار سال‌ها پیش بیم آن را داشتند و امروز این نکته و درس بزرگی که ایشان به نیابت از تفکر اسلامی و تمامی ادیان الهی و آئین‌های انسانی بیان کرده‌اند، راه نجات جامعه محسوب می‌شود. شناسایی این ویروس اجتماعی سال‌ها پیش انجام‌گرفته است، حال اینک می‌بایست در پی درمان آن برآییم. در این مسیر ادیان و تمامی توصیه‌های رحمانی و صلح‌آمیز آن بشارتی بر این پیروزی هستند.

خبرنگار محمد پناه زاده
به خواندن ادامه دهید
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.