خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

کتاب «مسیحیان و روزگار جدید؛ فرهنگ سیاست و دیپلماسی» نقد و بررسی می‌شود

کتاب «مسیحیان و روزگار جدید؛ فرهنگ سیاست و دیپلماسی» نوشته حجت‌الاسلام محمد مسجدجامعی، روز سه‌شنبه ۳۱ مردادماه به میزبانی مرکز گفت‌وگوی ادیان و فرهنگ‌های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی نقد و بررسی می‌شود.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)،ددر ادامه سلسله نشست‌های تخصصی مرکز گفت‌وگوی ادیان و فرهنگ‌های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، نشست تخصصی با محوریت نقد و بررسی کتاب «مسیحیان و روزگار جدید؛ فرهنگ سیاست و دیپلماسی» با حضور و سخنرانی حجت‌الاسلام محمد مسجدجامعی، نویسنده این اثر در محل ساختمان شماره ۱۴ این سازمان برگزار می‌شود.

این کتاب مجموعه‌ای است از مقالات و مصاحبه‌هایی که حجت‌الاسلام والمسلمین مسجد جامعی طی سالیان اخیر نوشته و گفته‌اند و در شش فصل تنظیم و تدوین شده است.

فصل اول «انقلاب نرم» نام دارد و به بیان ویژگی‌های کلیسای کاتولیک و نقاط قوت و ضعف آن در دوران اخیر می‌پردازد.

فصل دوم زیر عنوان «ایران و واتیکان» درباره واتیکان ویژگی‌ها و چگونگی سیاستگذاری آنجاست و اینکه افق‌های همکاری ایران و آنها چیست.

«ایران و مسیحیان منطقه» فصل سوم این کتاب نام دارد و عمدتاً به رابطه متقابل ایران و اقلیت‌های دینی منطقه خاورمیانه و به ویژه مسیحیان توجه دارد، خاصه پس از آغاز انقلاب‌های عربی که موقعیت تمامی آنان مورد مخاطره قرار گرفت و با حمله داعش به عراق و سوریه، به وضعیت بغرنج‌تری دچار شدند و ایران علاوه بر مسلمانان، با حمایت آشکار از پیروان ادیان مختلف، نقش مهم انسانی و فرهنگی خود را ایفا کرد و جان و مال و آثار آنان را تا حدود زیادی در امان داشت.

فصل چهارم با عنوان «مسیحیت در آمریکای لاتین» هم به جایگاه پاپ کنونی (فرانسیس اول) در آن ناحیه توجه دارد، هم به چالش‌های آینده کلیسا. از آنجا که آشنایی عمومی ایرانیان از آن دیار و به ویژه وضعیت کاتولیک‌ها چندان زیاد نیست، مطالب کتاب بسترهایی را برای مطالعه و تحقیق گسترده‌تر در این زمینه فراهم می‌سازد.

«کلیسای ارتدوکس، بازیابی نقش» در فصل پنجم آمده و بیشتر درباره کلیساهای ارتدوکس اروپای شرقی و کشورهای وابسته به روسیه است که در ایران چندان شناخته شده نیستند و به خصوص از آنجا که کلیسای ارتدوکس روس یکی از عناصر هویت دهنده روسیه کنونی است، آشنایی با آن اهمیت مضاعفی می‌یابد.

فصل ششم با عنوان «مهاجرت مدیترانه‌ای، پیامدها»، به موضوع مدیترانه و مهاجرت می‌پردازد و اهمیت موضوع آنجاست که مدیترانه بیش از نقاط دیگر آوردگاه تعارض‌های فرهنگی دینی و هویتی است و مجرای تجلی این واقعیت‌ها عمدتاً‌ جریان مهاجرت است.

تنوع مطالب، عمق تحلیل‌ها،‌تازگی بسیاری از مباحث، نشر و بیان شیوا و آشنایی نزدیک نویسنده با محیط‌ها و موضوعات مطرح شده، از امتیازات این کتاب است که افزون بر متخصصان، آن را برای عموم علاقه‌مندان قابل استفاده کرده است.

بنابر اعلام این خبر، این نشست تخصصی روز سه‌شنبه ۳۱ مردادماه ساعت ۱۰ تا ۱۲ از سوی مرکز گفت‌وگوی ادیان و فرهنگ‌های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار خواهد شد.

منبع سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.