خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

احساسات ضد مسلمانان در فرانسه، نتیجه مهندسی اجتماعی است

یک استاد دانشگاه استانبول معتقد است که احساسات ضد مسلمانان در فرانسه که در هنر و ادبیات این کشور نیز منعکس شده بیشتر ناشی از مهندسی اجتماعی در این کشور است.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، یک استاد دانشگاه ترکیه‌ای معتقد است که احساسات ضد مسلمانان در فرانسه، به ویژه در حوزه عمومی، در هنر و ادبیات این کشور نیز منعکس شده است.

ناگهان خلیل اوغلو، استاد دانشگاه ابن خلدون استانبول درباره تأثیر رشد احساسات ضد مسلمانان بر ادبیات و هنر فرانسه گفت: احساسات ضد مسلمانان در غرب نتیجه مهندسی اجتماعی است. وی افزود که سیاستمداران این کشور مسلمانان را نه برای حل مسائلی مانند حقوق زنان، برابری و عدالت، بلکه برای جلب توجه رای دهندگان هدف قرار می‌دهند.

وی افزود: در غرب، ارائه تصویر نادرست از اسلام و ارزش‌های اسلامی در هر دوره‌ای برای ترساندن و مهار جوامع غیرمسلمان استفاده شده است. سیاستمداران به مردم می‌گویند: آیا می‌خواهید چنین جامعه‌ای بشوید؟.

وی تأکید کرد که تمایل به تصویر منفی از اسلام تنها به سیاست محدود نمی‌شود، بلکه ارزش های اسلامی نیز از طریق هنر و ادبیات در فرانسه مورد هدف قرار گرفته است. به گفته وی میشل هوئلبک، نویسنده مشهور فرانسوی یکی از برجسته‌ترین نمایندگان احساسات ضد اسلامی در ادبیات است.

وی افزود: هولبک در رمان خود «تسلیم» به موضوع «اسلامی‌سازی فرانسه» می‌پردازد و هدفش این است که به مردم فرانسه بفهماند که چقدر از فرهنگ اروپایی به دور است که یک مسلمان بر این کشور حکومت کند.

این رمان موقعیتی را نشان می‌دهد که در آن یک حزب مسلمان که از ارزش‌های اسلام‌گرایانه و پدرسالارانه حمایت می‌کند، احتمال پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۲ فرانسه را دارد. او درباره این رمان گفت: اسلام به جامعه اروپایی کمک می‌کند تا در مورد موضوعاتی که دوست دارند صحبت کنند، اما بیان نکرده‌اند، بحث کنند. در این رمان گفته می‌شود در فرانسه اسلامی شده، اولین کاری که عموم مردم می‌خواهند انجام دهند این است که زنان را در خانه‌هایشان حبس کنند و این وضعیتی می‌شود که فرانسوی‌ها از آن راضی هستند. اروپایی‌هایی که جهان اسلام را فقط از روی اخبار می‌شناسند، معتقدند که این اتفاق در کشورهای مسلمان می‌افتد.

خلیل اوغلو گفت که میزان احساسات ضد مسلمانان در فرانسه در مقایسه با سایر کشورهای اروپایی به دلیل مسائل گذشته عمیق تر است. وی گفت: در طول تاریخ، فرانسوی‌ها همیشه مشتاق‌ترین افراد برای گسترش فرهنگ خود در میان مردم اروپا بوده‌اند. ذهن فرانسوی اصلا درک نمی‌کند که مسلمانی به طور کامل فرانسوی بودن را نپذیرد. در پس این عدم پذیرش آسیب‌های چشمگیری نهفته است.

به گفته وی حتی جدایی الجزایر از فرانسه یک آسیب بزرگ برای فرانسوی‌ها است. وقتی شکست‌های استعماری را به این اضافه کنید، وضعیت امروز روشن‌تر می‌شود. او در پایان گفت: احساسات ضد اسلامی در فرانسه راهی برای فراموش کردن شکست است.

منبع آناتولی
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.