خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

آنتوان بارا: امام علی (ع) نه تنها پیشوای مسلمانان بلکه پیشوای همه بشریت است

دکتر آنتوان بارا ضمن برشمردن فضایل امام اول شیعیان حضرت علی (ع) گفت: سخن گفتن از اهل‌بیت (علیهم‌السلام) و بالاخص مولا علی (ع) نهایت ندارد و به آخر نمی‌رسد.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، همزمان با میلاد باسعادت امام علی علیه‌السلام، به همت معاونت فرهنگی اجتماعی دانشگاه ادیان و مذاهب نشست علمی فرهنگی با موضوع جایگاه امیرالمؤمنین علی (علیه‌السلام) در اندیشه مسیحیت با حضور دکتر آنتوان بارا نویسنده، پژوهشگر و روزنامه نگار مسیحی برگزار شد.

در این نشست دکتر خامه یار ضمن عرض تبریک به مناسبت ولادت امیرالمومنین علی (ع) و تشکر از حضور دکتر آنتوان بارا در دانشگاه ادیان و مذاهب گفت: ما شیعیان باید قدردان افرادی همچون دکتر آنتوان بارا باشیم. چراکه فقدان افرادی همچون مرحوم جرج جرداق خسارت بزرگی برای جامعه شیعه و جامعه انسانی است. حاصل تلاش‌های عاشقانه ایشان کتابهایی خواندنی با نام «حسین در اندیشه مسیحیت» و «زینب (س)؛ فریاد فرمند» است. که کتاب «حسین در اندیشه مسیحیت» تاکنون به هفده زبان ترجمه و در پنج دانشگاه و برای دوره‌های تکمیلی مورد تأیید قرار گرفته است.

وی ادامه داد: مسائل سیاسی منطقه شرایطی را به وجود آورده که برای جایگزینی این نسل با بحران مواجه شده‌ایم. ما به سختی می توانیم چنین افرادی را در آینده داشته باشیم. به‌همین جهت جایگاه و نقش دانشگاهیان بالاخص دانشگاه ادیان و مذاهب در شناساندن و گرامیداشت این شخصیت‌های بزرگ غیرمسلمان بسیار حیاتی است.

معاون فرهنگی اجتماعی دانشگاه ادیان و مذاهب در پایان گفت: نکته دوم درباره اقدامی است که در سال گذشته انجام شد و ارتباطات ما با مسیحیان در لبنان دوباره از سر گرفته شد و به همین منظور نیز صحبت‌هایی راجع به شخصیت امام علی (ع) صورت گرفت. ما باید بگذاریم فضایل اهل بیت (علیهم‌السلام) از زبان دیگران و افرادی همچون آنتوان بارا تعریف شوند. چرا که این شخصیت‌های مهم غیرمسلمان چنان راجع به اهل بیت (علیهم‌السلام) به صورت فاخر صحبت می کنند که ما که مسلمان هستیم نمی توانیم اینگونه صحبت کنیم.

در ادامه این نشست دکتر آنتوان بارا ضمن برشمردن فضایل امام اول شیعیان حضرت علی (ع) گفت: پیامبر اکرم (ص) در بازگشت از آخرین حج خود همه مسلمانانی را که در حج شرکت داشتند در غدیر خم جمع و خطبه‌ای ایراد کرد و گفت مَن کُنتُ مَولاهُ فَهذا علیٌ مَولاه.

دکتر آنتوان بارا ادامه داد: در آن روز مشکل بزرگی بین مسلمانان به وجود آمد. بعد از این که پیامبر (ص) آیه «یَا أَیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنزِلَ إِلَیْکَ مِن رَّبِّکَ وَ إِن لَّمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ وَاللّهُ یَعْصِمُکَ مِنَ النَّاسِ إِنَّ اللّهَ لاَ یَهْدِی الْقَوْمَ الْکَافِرِینَ» را قرائت کردند اختلافات آغاز شد و بعد از آن برخی افراد طوری صحبت کردند که انگار در روز غدیر درباره ولایت و وصایت امیرالمومنین علی (ع) بحث نشده است.

وی با اشاره به اختلاف میان اصحاب و بالاخص افرادی همچون بریده بن خضیب اسلمی گفت: راس این مخالفت‌ها در سقیفه اتفاق افتاد. اما باید دانست که این مخالفت ها در آن زمان هیچ جایگاهی نداشت. ما در کربلا هم همین مسئله را مشاهده می‌کنیم. بعد از اینکه سر مقدس امام حسین (ع) را به همراه اسرای کربلا وارد شام کردند. سفیر روم که شاهد این صحنه های دلخراش بود، رو به یزید کرد و گفت: این سر کیست که مقابل توست؟ یزید پرسید: چرا این سؤال را می کنی؟ گفت: چون وقتی به روم باز می‌گردم، از من درباره آنچه که دیده‌ام سؤال می‌کنند. باید علت این شادی و سرور را بدانم و با قیصر روم در میان بگذارم تا او نیز خشنود گردد. یزید گفت: این سر حسین پسر فاطمه دختر محمد است. سفیر پرسید: این محمد، همان پیامبر شماست؟! یزید گفت: آری! سفیر دوباره پرسید: پدر او کیست؟ یزید گفت: علی ابن ابی طالب، پسر عموی رسول خداست. سفیر گفت: نابود گردید با این چنین آئینی که دارید!! دین من بهتر از دین توست! زیرا پدر من از داود است و شما فرزند پیغمبر خویش را می‌کشید! با این که جز دختری در میان واسطه نیست!! این دین شما چگونه دینی است؟! یزید چون این سخنان سفیر روم را شنید مرد رومی را کشت.

وی در پایان افزود: سخن گفتن از اهل بیت (علیهم‌السلام) و بالاخص مولا علی (ع) نهایت ندارد و به آخر نمی‌رسد و هیچ وقت انسان، از گفتن آن خسته نمی‌شود بلکه با شنیدن آن دلها با طراوت و شاداب شده و باعث فرح و شادی قلب ها می‌گردد. أمیرالمومنین علی (ع) به حق نه تنها پیشوای مسلمانان است؛ بلکه پیشوای همه بشریت به شمار می‌رود و هم چون شمعی است که پیامبر بعد از رحلتش برای روشنی بخشیدن به امت خود او را برگزیده بود.

منبع دانشگاه ادیان و مذاهب
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.