خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

بهترین روش برای اعتبارسنجی احادیث تفسیری اهل‌بیت کدام است؟

در سومین کرسی علمی ترویجی زمستان ۱۴۰۲ مطرح شد: مهم‌ترین مسئله در حوزه تفسیر مأثور یا روایی، اعتبار احادیث تفسیری اهل‌بیت است، به گونه‌ای که، استفاده از احادیث معتبر در تفسیر کلام‌الله، به تفسیری معتبر، و استفاده از احادیث غیرمعتبر در تفسیر کلام‌الله، به تفسیری غیرمعتبر می‌انجامد.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، به همت معاونت پژوهشی دانشگاه ادیان و مذاهب سومین کرسی علمی ترویجی زمستان ۱۴۰۲ با عنوان «بررسی تطبیقی رویکرد وثاقت خبری و وثاقت مخبری به احادیث تفسیری اهل‌بیت (ع) و نقش آن در تفسیر قرآن کریم» با ارائه دکتر علی عبداله‌زاده، استادیار گروه علوم قرآنی، دانشکده قرآن و حدیث دانشگاه ادیان و مذاهب و با نقد حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر احسان ابراهیمی، استادیار گروه تفسیر، مدرسه عالی تفسیر و علوم قرآن و مجتمع آموزش عالی امام خمینی برگزار شد.

در این نشست دکتر علی عبدالله زاده عنوان داشت: توجه به اعتبار احادیث تفسیری، یکی از اصول مهم و تأثیرگذار در تفسیر قرآن کریم از طریق روایات اهل‌بیت (ع) است، تا آنجا که تفسیر قرآن کریم، از این راه را ممکن یا غیرممکن می‌سازد. اعتبارسنجی احادیث، یکی از مباحث مهم در علم تفسیر است و به نظر می‌رسد بررسی تطبیقی دو رویکرد وثاقت خبری و وثاقت مخبری، فواید مهمی در زمینه اعتبارسنجی احادیث تفسیری داشته باشد.

وی ادامه داد: به بیان دیگر، مهم‌ترین مسئله در حوزه تفسیر مأثور یا روایی، اعتبار احادیث تفسیری است، به گونه‌ای که، استفاده از احادیث معتبر در تفسیر کلام‌الله، به تفسیری معتبر، و استفاده از احادیث غیرمعتبر در تفسیر کلام‌الله، به تفسیری غیرمعتبر می‌انجامد.

وی گفت: پیش کشیدن مسئله اعتبار احادیث تفسیری، با استفاده از دو روش مطرح شده در ارتباط با احادیث اهل‌بیت (ع)، تحت عنوان: وثاقت خبری و وثاقت مخبری این احادیث، بر آن است، که برای اعتبارسنجی احادیث تفسیری، یک روش صحیح به دست دهد.

علی عبدالله زاده در پایان با بررسی دو دیدگاه مهم وثاقت خبری و وثاقت مخبری و نقش آن در روایات تفسیری بیان داشت: بر اساس بررسی تطبیقی این دو رویکرد، با توجه به گرایش بیش‌تر دانشمندان امامی به مبنای وثاقت خبری و نیز بررسی تبعات پذیرش وثاقت مخبر با تکیه بر قراین رجالی و اصولی، دیدگاه وثاقت خبری ترجیح داده شده است. با توجه به سه مبنای سندشناختی، متن‌شناختی و مصدرشناختی به عنوان قراین صحت خبر، تلاش شده تا زمینه مناسب‌تری برای بهره‌برداری از احادیث تفسیری فراهم شود.

در ادامه دکتر احسان ابراهیمی به نقد مطالب ارائه شده پرداخت و نکاتی را درباره آن بیان کرد.

منبع دانشگاه ادیان و مذاهب
به خواندن ادامه دهید
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.