خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

نزدیک کردن دیدگاه ها در جنگ با ترور بسیار مهم است

به گزارش ادیان نیوز، صفین دزەیی، سخنگوی دولت اقلیم کردستان عراق در میانه اجلاس امنیتی مونیخ در تهران در پاسخ به سوالی در خصوص پیام اقلیم کردستان عراق در این کنفرانس بعنوان نیرویی که دوشادوش ارتش عراق در سنگر اول مبارزه با تروریسم است،گفت:این کنفرانس بوسیله دو مرکز تحقیقاتی و مطالعاتی وابسته به جمهوری اسلامی و کشور آلمان برگزار شده است.نشست بصورت کلی در خصوص توفقنامه مابین ایران و ۵+۱  در چندین محور به منظور همکاری و هماهنگی در موضوعات خاورمیانه و تاثیرات آن بر امنیت منطقه بود.
وی تصریح کرد:بدون شک اقلیم کردستان به دلیل ارتباط دورودرازی که با جمهوری اسلامی ایران دارد هر رویدادی که در منطقه چه اقلیم و چه عراق رخ دهد در سیاست ایران تاثیر گذار بوده،و هر آنچه که در ایران به وقوع می پیوندد بصورت مثبت و یا منفی در منطقه تاثیرگذار است.
وی افزود:پنل اصلی و محور گفتگوهای امروز حول سخنرانی وزیران خارجه ایران و آلمان بود.که در میانه سخنان هر دو بصورت آشکار گفته شد که فرصتی به منظور حل مسائل منطقه در بین ایران بعنوان قدرت منطقه و کشورهای غربی بعنوان طرف دیگر مذاکرات بوجود آمده و طرفین باید از آن استفاده نمایند.
سخنگوی دولت اقلیم کردستان با اذعان به نقش مثبت ایران در این گفتگوها خاطرنشان کرد:ما در اقلیم کردستان بی گمان به دلیل ارتباطاتی که با جمهوری اسلامی داریم و به دلیل هماهنگی که با نیروهای همپیمان در جنگ با ترور انجام می دهیم،خواهان این موضوع هستیم که گروهها همه تلاش خود را در یک جهت به منظور از بین بردن داعش بکار گیرند چرا که این گروه تروریستی نه تنها معضلی برای منطقه است بلکه دشمن بشریت است.
وی ادامه داد:حال ایران،روسیه و سوریه چگونه و از چه طریقی با کشورهای دیگر در جنگ با تروریسم همکاری می کنند،موضوع سیاسی است که امیدواریم این هماهنگی بوجود آید چرا که هر چه این هماهنگی بیشتر شود کار مبارزه علیه تروریسم آسانتر خواهد شد.ما امیدواریم این دو جبهه به یک جبهه تبدیل شوند.
دزه یی در جواب به این سوال که آیا به نقش اقلیم کردستان بعنوان نیرویی که در برابر داعش در حال مبارزه است،در این اجلاس اشاره شد،گفت:در این اجلاس بصورت کلی به مبحث مبارزه علیه تروریسم اشاره شد و در اینجا به نقش همه کشورها در این جنگ اذعان گردید.و تمرکز بر خطر تروریسم و رشد و گسترش آن در منطقه مورد بحث قرار گرفت.
سخنگوی دولت اقلیم تصریح کرد:همه طرفها درک می کنند،نیروی تروریستی مانند داعش خطری برای همه کشورهاست و این روشن است که نیروی درنده ایی مانند داعش  قائل به مرز و حدود مشخصی نیست و در هر کجا که بتواند نفوذ کند،شروع به قتل و عام و کشتار خواهد کرد،به همین خاطر کار همه جانبه برای مبارزه با این گروه نیاز است.
وی به نقش اقلیم کردستان در جنگ با داعش اشاره کرد و توضیح داد:اقلیم کردستان نیز از ابتدای جنگ علیه داعش از سال ۲۰۱۴ بصورت جدی در حال مبارزه با این گروه ضد بشری بوده و الان با دادن بیشتر از  1300 شهید و ۷۰۰۰ مجروح در مسافتی ۱۰۰۰ کیلومتری در سنگر نخست مبارزه قرار گرفته است.که جدای از این مسئله اقلیم بالغ بر یک میلیون و هفتصد هزار مهاجر جنگ زده را از دیگر نقاط عراق و سوریه در حالی که در شرایط بد اقتصادی است پذیرا شده و این به مسئولیت ما افزوده و اهمیت و نقش دوستان ما را هم مهمتر می نماید که ما امیدواریم دوستانمان در منطقه و دوستان همپیمان به شرایط اقتصادی و انسانی اقلیم توجه کنند و از روی کمک های مادی و نظامی پشتیبان ما باشند.
وی با اشاره به نقش ایران در جنگ علیه تروریسم گفت:از همان ابتدا ایران اولین کشوری بود که به ما در جنگ علیه تروریسم یاری رساند و بعد از آن کشورهای دیگر نظیر آلمان و آمریکا و انگلستان و چند کشور دیگر کمکهایی برایمان ارسال کردند.
دزه یی خاطر نشان کرد:معتقدم اگر پشت داعش در عراق و سوریه شکسته شود،پایان داعش نزدیک خواهد شد ولی اگر داعش همچنان بتازد این خطر وجود خواهد داشت که در مناطق دیگر هم گسترش بیابد.
صفین دزه یی در خصوص رویکرد عملی کنفرانس در نزدیکی دیدگاه ها در جنگ علیه تروریسم گفت:این کنفرانس ها پلی است برای نزدیکی دیدگاه ها چرا که ممکن است سیاستمداران در جلسه های غیر رسمی به نزدیکی فکر برسند.
وی افزود:این  دست کنفرانس ها می تواند گروههای مختلف با بینش های جداگانه را به هم نزدیک کند.امیدواریم این دست کنفرانسها بیشتر برگزار شود.
وی در پایان گفت:هدف مشترک همه ما باید مبارزه علیه تروریسم باشد و این میسر نمی شود مگر اینگه طرفها به تجمیع نظر برسند.
منبع: کرد پرس
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.