خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

دردسرهای رسانه‌ای کلیسا برای خبرنگاران

به گزارش ادیان نیوز، دو روزنامه‌نگار که کتابی براساس اطلاعات محرمانه واتیکان نوشته بودند از طرف قاضی واتیکان متهم شناخته شدند. آنها در کتاب خود سوالاتی را مطرح کرده بودند و در تلاش بودند تا نگرش کلیسا درباره آزادی بیان را شرح دهند. حالا قاضی دادگاه واتیکان این دو را به فعالیت علیه کلیسا متهم کرده است.
در کتاب مورد نظر که این روزنامه‌نگاران آن را تالیف کرده‌اند درباره کشیش اعظم کلیسای اسپانیا اتهاماتی مطرح شده است. افشای متن اعترافات حساس و مهم و همچنین سوءهزینه ده‌ها میلیون یورو ازجمله افشاگری‌های صورت‌گرفته از جانب این روزنامه‌نگاران است که البته بر کلیسا گران‌ آمده است.
در صورتی که اتهامات امیلیانو فیتیپالدی و جیانلوئیجی نوزی ثابت شود و آنها در دادگاه محکوم شوند، به هشت سال حبس محکوم خواهند شد. اتهام اصلی آنها سرقت و سوءاستفاده از اسنادی با درجه محرمانه بالا بوده است.
این اتفاق در حد انتشار یک کتاب ساده باقی نمانده و به‌عنوان ماجرایی بین‌المللی شناخته شده است. حالا ایتالیا در اقدامی اعلام کرده است قراردادی با واتیکان امضا می‌کند و در پی آن مدارک و اسناد را به واتیکان بازمی‌گرداند. با شرایط ایجادشده بعید است ‌ این روزنامه‌نگاران به زندان محکوم شوند و آگاهان و ناظران معتقدند این ماجرا هزینه‌های سنگینی برای روزنامه‌نگاران در پی نخواهد داشت.
این اتفاق گرچه مساله‌ای حرفه‌ای در دنیای روزنامه‌نگاری محسوب می‌شود، اما می‌تواند منجر به تنش‌های شدید میان ایتالیا و واتیکان شود. نوزی یکی از این روزنامه‌نگاران که با «گاردین» مصاحبه می‌کرد می‌گوید بیشتر واکنش‌های مطرح‌شده از جانب واتیکان پیش‌بینی‌پذیر بود و می‌شد آن را درک کرد؛ اما اینکه ما متهم به نقض قوانین مطبوعاتی باشیم کمی عجیب به نظر می‌رسد. نوزی در ادامه می‌‌گوید: «دادگاه شکایت‌نامه را در اختیار وکیل من قرار نمی‌دهد، درواقع این کار را ممنوع کرده است در حالی که این کار تنها روش برای اطلاع یافتن از دلیل شکایت است.» دیگر روزنامه‌نگار متهم نیز در روزهای گذشته مورد بازجویی قرار گرفت، اما از حق خود برای بی‌پاسخ گذاشتن سوالات استفاده کرد. این قانون براساس حفاظت از منابع ناشناس در ایتالیا این حق را به روزنامه‌نگار متهم داده است.
پاپ فرانسیس همواره به رابطه گرم و صمیمانه با خبرنگاران و اصحاب رسانه تاکید کرده بود و تلاش می‌کرد رابطه خوبی با رسانه‌ها ایجاد کند. حالا با اتفاقاتی که روی داده باید دید تا چه میزان پاپ می‌تواند به این روند ادامه دهد. این اتفاق درواقع نشان داد که کلیسا چندان به آزادی‌های رسانه‌ای و مطبوعات باور ندارد و علاقه‌مند است رسانه‌ها را در کنترل خود داشته باشد. 
منبع: فرهیختگان
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.