خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

پیدا شدن مواد رادیواکتیو مسروقه درعراق

به گزارش ادیان نیوز،‌ دولت عراق از پیدا شدن مواد رادیواکتیو «بسیار خطرناکی» که چندی پیش از یک انبار تحت نظارت ارتش امریکا در بصره به سرقت رفته بود، خبر داده است.
 امیر علی، سخنگوی وزارت محیط زیست عراق روز یکشنبه اعلام کرد این مواد در نزدیکی یک پمپ بنزین در شهر الزبیر در جنوب عراق دفن شده بود. این مواد که در بسته‌ای به اندازه یک لپ تاپ نگهداری می‌شد، سالم است و به همین دلیل هیچ نگرانی‌ای بابت تشعشع رادیواکتیو وجود ندارد.
 دولت عراق پیش از این نگران آن بود که این مواد خطرناک در اختیار گروه تروریستی داعش قرار گرفته باشد. هنوز مشخص نیست این مواد چگونه از شهر الزبیر که در حدود ۱۵ کیلومتری جنوب غرب بصره قرار دارد، سر درآورده‌اند.
 جبار السعیدی، رئیس هیات امنیتی شورای استانی بصره اعلام کرد: «یک رهگذر این مواد دفن‌شده در الزبیر را پیدا کرد و سریعاً به نیروهای امنیتی اطلاع داد.» السعیدی افزود: «پس از بررسی‌های اولیه می‌توانم تایید کنم که این مواد کاملاً سالم هستند و درباره تشعشع آن نگرانی وجود ندارد.»
 بر پایه گزارش‌ها، این بسته شامل ۱۰ گرم کپسول‌های آی‌آر-۱۹۲، ایزوتوپ رادیو اکتیور اریدیوم بود که از آن برای درمان سرطان نیز استفاده می‌شود.
 این مواد که از سوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به عنوان مواد رادیو اکتیو طبقه ۲ شناخته می‌شود، می‌تواند برای هر شخصی که در فاصله نزدیک آن باشد در مدت چند روز یا حتی چند ساعت مرگبار باشد.
 داعش مرداد امسال با گاز خردل مواضع شبه‌نظامیان کرد در نزدیکی اربیل را هدف قرار داد که در این حمله حدود ۳۵ نفر زخمی شدند. به نظر می‌آید از سال ۲۰۰۳ و پس از سقوط صدام، این اولین بار است که در عراق از سلاح شیمیایی استفاده می‌شود.
منبع: تسنیم
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.