خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

ابعاد جامعه‌شناختی پیدایش «بهائیت»

به گزارش ادیان‌نیوز، مراسم رونمایی از آخرین اثر منتشر شده انتشارات گوی تحت عنوان «گفتمان مهدوی» تألیف عبدالحسین فخاری عصر امروز ۱۹ دی‌ماه برگزار شد.
در ابتدای این مراسم، مهدی الله یاری، پژوهشگر در حوزه بهائیت به ایراد سخن پرداخت و بیان کرد: تشکیلات بهائیت امروزه با روش‌های نوینی اقدام به تبلیغات می‌کند، این تشکیلات حدود ۳۰۰ سال است که به وجود آمده و برای جوامع اسلامی نیز برنامه‌هایی دارد، در واقع این تشکیلات قصد دارند که با این کار به چپاول جوامع اسلامی بپردازند و مردم نیز در کشورهای خودشان از یکدیگر متفرق شوند.
وی در ادامه افزود: لذا در این بین دو طیف وجود دارند، یک عده که به دنبال جنگ افروزی و چپاول جوامع اسلامی هستند تا از این طریق آنها را استعمار کنند و یک گروه نیز به عنوان نگهبان کیان اسلامی فعالیت می‌کنند.
الله یاری با اشاره به چگونگی شکل گیری بهائیت بیان کرد: این تشکیلات اکنون در ۱۹۰ کشور فعالیت دارد، ۱۲ هزار محفل محلی برای تبلیغ تشکیلاتشان دارند که غالبا هم در هر محفل حدود ۹ نفر حضور دارند، هفت مشرق الاذکار دارند که منظور عبادت گاه‌های آنها است و در تلاش هستند تا ۱۲۳ معبد دیگر نیز دایر کنند. این تشکیلات دارای مرکز چاپ است و در دنیا از ایستگاه رادویی بهره می‌برند و ۹۵۰ مدرسه و کالج نیز دارند که از طریق آنها به تبلیغ می‌پردازند.
وی تصریح کرد: این تشکیلات توسط مرکز جهانی بیت العدل که در اسرائیل قرار دارد اداره می‌شود و مهد روحانی بهائیت را نیز ایران می‌دانند، آمریکا مهد اداری و بریتانیا نیز مهد فکری آنها است، کشور استرالیا مرکز تبلیغی این تشکیلات و اسرائیل هم مرکز کنترل تمام این برنامه‌ها است.
الله یاری گفت: از چند سال قبل سعی کردند که در مجامع بین‌المللی نیز وارد شوند که در نهایت نیز عضویت آنها در مجامع بین‌المللی به رسمیت شناخته شد، البته سعی کردند که در ایران نیز تشکیلات خود را رسمی کنند اما موفق به این کار نشدند.
وی در ادامه افزود: بهاییان یکسری مباحث مانند عدالت اجتماعی و … را مطرح می‌کنند که در واقع به آن معتقد نیستند و سعی دارند از این مسائل بهره برداری‌های سوء خود را داشته باشند، همچنین برخی از اهداف کلی آنها نیز عبارت از توسعه پایدار، ارتقای مقام زن، تلاش در جهت ایجاد دادگاه بین‌المللی ترویج آزادی مذهبی و … است.
الله یاری بیان کرد: اما راه کاری که برای مقابله با تبلیغات آنها می‌توان داشت این است که به صورت غیر مستقیم وارد شد و افرادی که مورد تبلیغ سوء آنها واقع شده‌اند را از طریق غیر مستقیم و با شیوه‌های مختلف راهنمایی کنیم. همچنین می‌توان از نصوص دینی نیز در این زمینه استفاده کرد، برای نمونه خطبه غدیریه را داریم که در این خطبه اصول عقاید شیعه مطرح شده است و می‌توان از آن بهره گرفت.
در ادامه این مراسم عبدالحسین فخاری نگارنده کتاب گفتمان مهدویت به ارائه سخنانی پرداخت و بیان کرد: یکی از مسائل مهمی که باید بحث شود این است که ابعاد جامعه شناسی تشکیل بهائیت چه چیزی و اصلا چه شد که بهائیت به وجود آمد، برای نمونه می‌گویند وقتی مغولان به ایران حمله کردند و تعداد زیادی را کشتند این مسأله موجب سرافکندگی مردم شد و بعد از واقعه بود که هر کس در حالات خودش فرو رفت و به تصوف و عرفان متمایل شدند تا حالی پیدا کنند و اثرات آن شکست جبران شود و این مسأله موجب ایجاد تصوف و صوفی گری شد.
وی در ادامه افزود: ۱۷ سال قبل از ادعای میرزا علی محمد باب، ایرانیان با روس‌ها می‌جنگیدند و روس‌ها که به دنبال قدرت طلبی و دستیابی به هند بودند بهانه‌تراشی کردند تا به ایران حمله کنند لذا دوره اول جنگ شکل گرفت که البته ایرانی‌ها پیروز شدند.
فخاری تصریح کرد: بر اثر اختلافات داخلی نتیجه این جنگ عهدنامه گلستان شد و نتیجه دور دوم جنگ با روس‌ها نیز قراداد ترکمان چای شد که موجب جدایی برخی از مناطق از ایران شد، پس از این جریان بود که قحطی در ایران به وجود آمد و مردم نیز سرخورده شدند و فضای نا امیدی حاکم شده بود.
وی در ادامه گفت: در چنین فضایی یک نفر ادعا می‌کند که نماینده امام مهدی(عج) است و به مردم می‌گوید که قرار است ظهور اتفاق بیفتد و خودش را نیز باب ظهور معرفی کرد، در این فضای یاس که به جامعه حاکم بود می‌بنیم که با این ادعا موجی از امیدواری ایجاد می‌شود و مردم خیال می‌کنند که واقعا همین طور است و نجات در انتظار آنها است، لذا جریان بهائیت به این صورت به وجود می‌آید.
فخاری در ادامه با اشاره به مهدویت بیان کرد: مهدویت در یک خط یعنی خداوند برای پایان جهان برنامه‌ دارد و می‌خواهد که با ظهور امام مهدی(عج) رسالت تمام انبیاء(ع) تکمیل شود، ما نیز باید در جلساتی که داریم به تبلیغ مهدویت بپردازیم که متأسفانه کمتر شاهد این ترویج‌ها هستیم.
وی در انتها با اشاره به کتاب «گفتمان مهدویت» بیان کرد: این کتب مجموعه کتاب‌هایی است که اکنون جلد سوم آن تحت عنوان «گفتمان مهدویت» چاپ شده است که در این کتاب و دیگر کتب این مجموعه حدود ۷۰۰ نکته در مورد انس با امام مهدی(عج) مطرح شده است که می‌توان سوژه‌های مختلفی از آنها برداشت کرد.
منبع: ایکنا
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.