خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

ارتباط شگفت‌انگیز میان ایمان و سلامتی انسان

به گزارش ردنا (ادیان‌نیوز) به نقل از مجله رلوانت در اینجا نگاهی داریم به پنج پاسخ برای این سؤال که «چرا ایمان برای سلامتی انسان مفید است؟»

۱٫ تشویق انسان به در پیش گرفتن رفتارهای سالم.
برای مثال دین به ما می‌گوید که از مصرف مشروبات الکلی و دخانیات پرهیز کنیم و روابط ناسالم جنسی نداشته باشیم. دین و دوستان متدیّن ما را به داشتن سبک زندگی و عادات سالم تشویق می‌کنند. مسلماً چنین دین‌مداری‌ای به طول عمر انسان می‌افزاید.

۲٫ ایمان موجب کاهنده سطح استرس در بدن
استرس به طور مستقیم بر روی سیستم ایمنی انسان تأثیر منفی می‌گذارد و توانایی سلول‌ها را برای مقابله با بیماری‌‌ کاهش می‌دهد. مطالعات حاکی از آن است که دین به طرق مختلفی موجب کاهش سطح استرس در بدن می‌شود. پرداختن به عبادت، دعا و فعالیت‌های معنوی می‌تواند سطح استرس را پایین بیاورد و به انسان آرامش ببخشد. از طرف دیگر، معمولاً افراد متدین تفکر سالمی دارند. ایمان به زندگی انسان معنا و هدف می‌بخشد و متعاقباً سطح سلامت او را بالا می‌برد. مغز تمام ابعاد بدن ما را کنترل می‌کند، بنابراین نحوۀ تفکر ما بر چگونگی عملکرد بدنمان تأثیر می‌گذارد. لذاست که معمولاً مذهبی‌ها کمتر دچار افسردگی می‌شوند.

۳٫ ارتقای سطح سلامت روانی انسان با حضور در جمع‌های مذهبی و داشتن دوستان متدیّن
مطالعات صورت‌گرفته نشان می‌دهد که حضور در جمع‌های مذهبی مثل کلیسا تنها شکلی از تعاملات اجتماعی است که موجب افزایش رضایت از زندگی و احساس خوشبختی در افراد می‌شود و حتی امید به زندگی را در انسان افزایش می‌دهد.

۴٫ افزایش میزان رضایت از زندگی در انسان با کمک کردن به انسان‌های دیگر
یکی از فواید بزرگ دین برای سلامتی انسان مختصّ کسانی است که دستی در کار خیر دارند. کسانی که عشریۀ (یک دهم درآمد سالانه که به کلیسا پرداخته می‌شود) مالشان را می‌پردازند به طور متوسط ۱۰% بیش از دیگران احساس رضایت از زندگی دارند.

۵٫ نقش معجزات در سلامت انسان
شکی نیست که گاهی خداوند به نحوی معجزه‌آسا انسان را شفا می‌بخشد. بعضی‌ها بر این عقیده‌اند که شفای معجزه‌آسا نوعی اثر تلقینی است؛ یعنی ایمان به معجزه، بدن را تشویق می‌کند که زودتر بهبود یابد. به هر حال چه تأثیر تلقین باشد، چه واقعاً مداخلۀ الهی یا ترکیبی از این دو، حقیقت این است که همین که باور داشته باشیم سلامتی ما در دستان خداوند است، تأثیر مثبتی بر سلامتی‌مان خواهد داشت.

اما در پرداختن به مزایای ایمان برای سلامتی باید محتاط بود، چراکه قرار نبوده و نیست که دین مثل یک دارو عمل کند. حتی بهترین مؤمنان نیز بیمار می‌شوند و چه بسا سال‌ها با بیماری دست و پنجه نرم می‌کنند. ولیکن اگر باور کنیم که امور جسمانی و روحانی هردو در دستان قدرت خداوند هستند، پی خواهیم برد که او قادر است این قدرت را در عرصۀ سلامتی جسمانی و روحانی ما به نمایش بگذارد.

مترجم: زهرا رحیمی / دین‌آنلاین

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.