خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

اظهار نگرانی شورای جهانی کلیساها در مورد افزایش درگیری ها در قره باغ

دبیرکل موقت شورای جهانی کلیساها (WCC)، پروفسور ایوان ساکا در مورد شروع دوباره ی درگیری ها در منطقه ی مورد مناقشه ی قره باغ اظهار نگرانی کرد

به گزارش سرویس ترجمه ردنا (ادیان نیوز) به نقل indcatholicnews از دبیرکل موقت شورای جهانی کلیساها (WCC)، پروفسور ایوان ساکا در مورد شروع دوباره ی درگیری ها در منطقه ی مورد مناقشه ی قره باغ اظهار نگرانی کرد. این درگیری ها که طبق گزارشات در پی حمله ی نظامی آذربایجان از روز یکشنبه ۲۷ سپتامبر شروع شده است، در چند سال گذشته منجر به کشته شدن ده ها تن از جمله غیر نظامیان منطقه شده است.

دبیرکل موقت شورای جهانی کلیساها (WCC)، پروفسور ایوان ساکا در مورد شروع دوباره ی درگیری ها در منطقه ی مورد مناقشه ی قره باغ اظهار نگرانی کرد. این درگیری ها که طبق گزارشات در پی حمله ی نظامی آذربایجان از روز یکشنبه ۲۷ سپتامبر شروع شده است، در چند سال گذشته منجر به کشته شدن ده ها تن از جمله غیر نظامیان منطقه شده است.

ساکا با اظهار تاسف و همدردی با خانواده های داغدار و دعا برای بهبودی مجروحان، از نظامیان دو طرف درگیر در مناقشه ی قره باغ خواست که فورا از اقدامات نظامی منصرف شده و به پای میز مذاکره بنشینند. وی همچنین از گروه مینسک، که تحت نظارت سازمان امنیت و همکاری در پیشرفت اروپا است، خواست که با ابتکارات خود برای گسترش صلح در منطقه و حل مناقشه ی قره باغ اقدام کند.

ساکا افزود: من از موضع یک جانبه و تهاجمی دولت ترکیه که خود عضو گروه مینسک است و باید نقش خنثی داشته باشد، ناراحت هستم. بنابراین از کلیساهای عضو مینسک می خواهم که دولت های خود را برای انتقال پیام صلح در منطقه تشویق کنند.

کارمین دوم، پدر اعظم ارامنه اظهار داشته که این درگیری همه ی ما را به دفاع از حقوق ملت، سرزمین مقدس، آینده و عزت ملی خود فرا می خواند. کارکین مردم کشورش را مورد خطاب قرار داد و گفت: مردم ما باید متحد ‌شوند و همه ی نیروهای سیاسی اختلافات خود را برای دفاع از میهن خود کنار بگذارند.

شورای جهانی کلیساها

متن کامل این بیانیه به شرح زیر است:

شورای جهانی کلیساها از تشدید درگیری ها در منطقه ی مورد مناقشه ی قره باغ که از یکشنبه ۲۷ سپتامبر در پی حملات نظامی آذربایجان شروع شد، بسیار نگران است. این درگیری ها قبلا منجر کشته شدن ده ها تن از جمله غیر نظامیان شده است.

با ابراز همدردی، به خانواده های داغدار صمیمانه تسلیت عرض می کنم و برای بهبود مجروحان دعا می کنم.

شورای همکاری جهانی برای جلوگیری از این خون ریزی ها از همه ی نظامیان می خواهد که فورا از حملات نظامی منصرف شوند و به پای میز مذاکره بازگردند. من به نمایندگی از شورا، خواهان ابتکار عمل فوری گروه مینسک برای ارائه ی راه حل مسالمت آمیز در مورد این منازعه ی طولانی مدت هستم.

من از موضع یک جانبه و جنگ جویانه ی دولت ترکیه به عنوان عضوی از گروه مینسک که باید نقش خنثی کننده داشته باشد، متاسف هستم. بنابراین از کلیساهای عضو شورای جهانی کلیساها، که در کشور های مینسک قرار دارند می خواهم که  با دولت های همکاری کرده و آن ها را برای تلاش های فوری در جهت صلح دیپلماتیک در منطقه تشویق کنند.

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.