خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

عقلانیت در برخورد با پدیده مجرمانه

به بهانه پدیده «دور گردانی اراذل و اوباش»؛

عقلانیت در برخورد با جرم و پدیده مجرمانه یعنی اگر رسانه و یا گروهی از مردم ولو به حق این احساس نا امنی را تشدید کردند، سیستم قضایی و ضابطان قضایی ونیروهای انتظامی تحت تاثیر واقع نشوند

ردنا (ادیان نیوز) – بی تردید «احساس نا امنی» دلیل و توجیهی عقلانی برای برخورد با پدیده مجرمانه است اما در این نیز تردیدی نیست که برخورد با جرم و مجرم نیز عقلانیت لازم دارد.

عقلانیت به معنای تامل معرفت شناسانه درباره این پدیده که همان سیاست جنایی است و در نظر گرفتن مقررات و دور شدن از تاثیر پذیری از حب و بغض های شخصی یا شغلی، موقعیتی و حاکمیتی در اجرای مجازات است.

خیلی ساده تر:
عقلانیت در برخورد با جرم و پدیده مجرمانه یعنی اگر رسانه و یا گروهی از مردم ولو به حق این احساس نا امنی را تشدید کردند، سیستم قضایی و ضابطان قضایی ونیروهای انتظامی تحت تاثیر واقع نشوند و رگ گردن آنها برای انتقام و سرکوب هر چه سریعتر و شدید تر بیرون نزد.

عقلانیت یعنی اینکه مواجهه مناسب و منطقی و بدور از خشونت عیان با این «اراذل و اوباش» به معنای ترس از آنها نیست. اصولا کار عقلانی در ذات خویش، برخلاف حرکتهای احساسی و پوپولیستی است.

عقلانیت در برخورد با پدیده های مجرمانه، مستلزم توجه به همه طرحهای علمی است که در رشته های جرم شناسی، کیفر شناسی و سیاست جنایی مطرح است. همان طرح های که در معاونت پیشگیری اجتماعی قوه قضائیه در قالبهای گوناگون مطرح اند.

عقلانیت در برخورد با پدیده مجرمانه یعنی اجرای قانون و مقرارت. عقلانیت در برخورد با پدیده مجرمانه یعنی شجاعت اجرای قانون به روش قانونی.

یادداشتی از باقر طالبی دارابی

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.