خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

تحلیلی بر سفر پاپ به عراق و دیدار وی با آیت الله سیستانی

نخست وزیر عراق در بیانیه ای اعلام کرد: سفر پاپ فرانسیس، رهبر کاتویلک های جهان به تحکیم ثبات و اشاعه روح برادری در عراق و سراسر منطقه کمک می کند.

به گزارش سرویس ترجمه ردنا (ادیان نیوز)، سفر آتی پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک های جهان به عراق و دیدار با آیت الله سیستانی سوالاتی را به وجود آورده است از جمله پیامدهای انتخاب عراق توسط پاپ و دلایل تمایل وی برای ملاقات با آیت الله سیستانی چیست و اینکه چه دستاوردهایی می تواند برای آینده داشته باشد؟

دیدگاه های برخی از مسئولین عراقی پیرامون مسائل فوق را می خوانیم؛

دیدار صلح

حسین الیساری، رئیس کمیته اوقاف دینی در پارلمان عراق در گفتگو با عربی ۲۱ بیان کرد: این نشست شاهد بارور شدن ایده های پاپ واتیکان و آیت الله سیستانی، مرجع تقلید شیعیان در مورد صلح در منطقه و عراق خواهد بود.

وی با تأکید بر اینکه این دیدار را نمی توان از سیاست جدا کرد زیرا برقراری صلح در جهان مطمئناً تأثیر زیادی در سیاست و روابط بین الملل دارد، اظهار کرد: ما از تفسیرهای سیاسی غلط که از هم اکنون درخصوص سفر پاپ فرانسیس و دیدارش با مرجع تقلید شیعیان مطرح می شود، انتقاد داریم زیرا تمامی قرائن حاکی از آن است که این دیدار به نفع دین و مذهب خواهد بود!

رئیس کمیته اوقاف دینی در پارلمان عراق خاطرنشان کرد: همه بشریت مدیون فتوای آیت الله سیستانی است؛ زیرا که اگر داعش بر دولت عراق فائق می آمد، کشورهای اروپایی آسیب های بسیار اجتماعی و اقتصادی می دیدند.

پرونده مسیحیان

غانم العابد، تحلیلگر سیاسی عراق نیز بیان کرد: این دیدار در همگرایی بین مذاهب و رفع اختلافات فرقه ها و اقلیت مسیحی عراق موثر خواهد بود.

وی تصریح کرد: اولین سفر پاپ به عراق سبب تقویت روابط دو کشور می شود زیرا واتیکان یک مرجع مذهبی و در عین حال به عنوان یک کشور می تواند روابط اروپا با عراق را در مسیر بهتری قرار دهد.

کارشناس امور سیاسی عراق افزود: این دیدار هیچ جنبه سیاسی ندارد اما ایجاد روابط نزدیک بین مذاهب ضروری است به خصوص که پاپ واتیکان از نجف، بغداد و شهرهای اور و موصل دیدار خواهد کرد.

غانم العابد ادامه داد: اقلیت مسیحی توسط احزاب افراطی سنی و شیعه آواره شدند و افراطیون املاکشان را تصرف کردند، یکی از دلایل این دیدار توصیه پاپ واتیکان به دولت عراق برای مراقبت از این اقلیت مسیحی است.

بیانیه نخست وزیر عراق

مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق در دیدار با میتگا اسکوفر، سفیر واتیکان در بغداد درباره مقدمات سفر پاپ فرانسیس به عراق در ماه آینده، گفتگو کرد.

در بیانیه دفتر الکاظمی آمده است؛ سفر پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک های جهان به تحکیم ثبات و اشاعه روح برادری در عراق و سراسر منطقه کمک می کند. تلاش های پاپ فرانسیس به عنوان زمینه ای برای کاهش درگیری، ایجاد صلح در سراسر جهان، ارج نهادن به خرد و بالا بردن ارزش انسانی و بیش از همه منافع سیاسی، درگیری ها و جنگ ها شناخته شده است.

مترجم: سید محمد موسوی

منبع عربی 21
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.