خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

عید پاک دومین جشن بزرگ مسیحیان پس از میلاد مسیح

هم زمانی عید پاک با آغاز فصل بهار و زمان زایش دوباره طبیعت تداعی فلسفه رستاخیز در باور مسیحیان است. در یکشنبه‌ ای که ماه به حالت قرص تمام بود، مسیح از قبر برخاست، ۴۰ روز در زمین زندگی کرد و بعد به آسمان رفت.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، هم زمانی این عید با آغاز فصل بهار و زمان زایش دوباره طبیعت تداعی فلسفه رستاخیز در باور مسیحیان است این روز که با رستاخیز و قیام مسیح پیوند خورده است دو روز پس از به صلیب کشیده شدن مسیح می باشد. طبق اعتقاد مسیحیان روز سوم، در یکشنبه‌ ای که ماه به حالت قرص تمام بود، مسیح از قبر برخاست، ۴۰ روز در زمین زندگی کرد و بعد به آسمان رفت.

زمان این عید، برخلاف سایر اعیاد و مراسم، ثابت نیست، معمولا بین ۲۲ مارس و ۲۵ آوریل متغیر است. محاسبه آن قدری پیچیده است اما فرمول دقیقی دارد، اولین یکشنبه بعد از ماه کاملی که پس از اعتدال بهاری باشد، عید پاک است.

در این روز مومنین برای نماز و عبادت به کلیسا می ‌روند و به همراه دیگران سرود ها و دعا های دینی می ‌خوانند.

روز شنبه را که روز خاکسپاری مسیح است، اهل کلیسا به عبادت و تامل و خویشتن ‌داری برگزار می کنند. مسیحیان در روز «شنبه مقدس» معمولا به خانه ‌تکانی و خرید و آشپزی و تدارک بساط روز عید پاک مشغول هستند.

روزهای یکشنبه و دوشنبه در همه خانه ‌ها جشن برگزار می ‌شود، که با شادمانی و بزم و نوشخواری همراه است. غذای اصلی در این روز معمولا از گوشت بره است.

نماد تخم مرغ و خرگوش

عید پاک هم مثل سایر اعیاد و مناسبت ها استفاده تجاری برای بیزینس ها دارد همه فروشگاهها و سوپرمارکت ها پر از شکلات به شکل تخم مرغ و خرگوش یا تخم مرغ های پلاستیکی برای کودکان است، خرگوش و تخم مرغ نماد باروری هستند و برای اولین بار در ادبیات آلمانی در اوایل دهه ۱۶۰۰ ذکر شده اند.

آداب و رسوم عید پاک

یکی از رسوم بسیار رایج در عید پاک رنگ کردن تخم مرغ و خوردن آن است، که بی تردید معنای نمادین دارد. روز عید به ویژه بچه‌ ها تخم مرغ‌ های رنگین را، که «خرگوش» در گوشه و کنار باغ پنهان کرده، پیدا می ‌کنند و با لذت می‌ خورند. رنگ کردن تخم مرغ سنتی دیرین است، احتمالا تخم‌مرغ  در تفکر مسیحی و فرهنگ های گوناگون (مثل روسیه، اوکراین، رومانی و …)،  مظهر تکرار حیات و توالی نسل ها و آغاز یک زندگی جدید است ، همانطور که یک جوجه پرنده با شکستن تخم‌مرغ و خارج شدن از آن، زندگی جدیدی را شروع می‌کند و اشاره به رستاخیز است.

برای این موقع از سال ها سنت های مختلفی وجود دارد. نقاشی تخم مرغ بسیار محبوب و در عین حال آسان و مورد علاقه کودکان است. فروشگاهها  وسایل رنگ کردن تخم مرغها را می فروشند اما جالب ترین روشها برای نشان دادن این سنتها به بچه ها همان روشهای سنتی است. به عنوان مثال تخم مرغ های آب پز شده را با استفاده از یک فنجان آب چغندر قرمز می توان رنگ کرد، برای شفاف کردن تخم مرغ ها هم می توان با یک تکه بیکن پر چرب آنها را قدری سابید، ممکن است بخندید ولی روش جالبی است اگر امتحان کنید نتیجه را خواهید دید! روش دیگر بستن تخم مرغ ها در پارچه های رنگی و نقش دار کتانی و جوشاندن آنها در مخلوط آب و دو قاشق سرکه است که نقش پارچه ها دقیقا روی تخم مرغها می افتد، برای براق کردن باز می توانید از یک تکه بیکن استفاده کنید.

رفتن به باغ وحش در آخر هفته عید پاک محبوب خانواده هایی است که بچه های کوچک دارند فرصتی است برای تغذیه و تماشای  خرگوشها. حتی برخی از خانواده ها ممکن است اقدام به خرید حیوانات خانگی در این روز کنند. یک کار پر از زحمت و تعهد اما هیجان انگیز و لذت بخش!

دور هم جمع شدن خانواده ها  نیز بخشی از مراسم آخر هفته عید پاک است. پس از شام  کریسمس و شکرگزاری، شام عید پاک، سومین مناسبت بزرگ در سراسر کشور است.

روزه گرفتن

در میان پیروان کاتولیک ۴۰ روز روزه قبل ازعید پاک مرسوم است احتمالا جهت یاد آوری ریاضت های مسیح ۴۰ روز قبل از مصلوب شدن اش است به طور کلی فقط یک وعده غذایی در روز مجاز است و وعده های غذایی نباید شامل گوشت یا ماهی باشد. استثنائاتی برای کودکان و افراد مسن اعمال می شود. روز بعد از پایان این دوره ، مردم روزه را می شکنند و یک صبحانه غنی می خورند که شامل تخم مرغ، ژامبون، نان و ماهی است.

سنت عطر پاشی پسران به دختران

پاشیدن عطر و ادکلن به زنان در روز عید پاک که هنوز هم در مجارستان به قوت خود باقی است. پسران و مردان صبح زود بیدار می شوند (زمانی که زنان هنوز در خواب هستند) به سراغ دختران و زنان خانواده، دوستان، آشنایان و همسایه ها می روند گاهی حتی از خانه به خانه سراغ غریبه ها هم می روند و سطل آب معطر را  بر سر و صورتشان خالی می کنند حتی اگر هوا سرد باشد، در واقع پسران از این فرصت جهت ابراز علاقه به دختر مورد پسند خود استفاده می کنند، طبق اعتقاد آنها این کار زنان را تا عید پاک  آینده زیبا نگه می دارد. آنها معمولا شعری را هنگام پاشیدن عطر می خوانند و البته قبل از پاشیدن عطر اجازه می گیرند اما هستند مردان  شوخ طبع و جسوری  که سطل آب سرد را به جای عطر استفاده می کنند.

در عوض پاشیدن عطر، زنان تخم مرغ های نقاشی شده، کیک خانگی، یک پیاله شراب و حتی پول می دهند.

منبع هدهد
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.