خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

ببینید| «یا رمضان»: بازنمایی هنرمندانه‌ی فرهنگ رمضان در کشورهای اسلامی

خواننده‌ی «یا رمضان»، مسعود کُرتس (متولد ۱۹۸۱م در مقدونیه) آهنگساز و خواننده‌ی ترک است که آثارش اغلب مضامین اسلامی دارند.

ردنا (ادیان نیوز) – برخلاف رسانه‌های رسمی ما و مشخصاً صداوسیما، در رسانه‌های عمومی دیگر کشورهای اسلامی دیگر، حال و هوای رمضان، حال و هوای فرح و شادی و سرور است. حتی آگهی‌های بازرگانی شرکت‌ها و برندهای معروف نیز که در این ماه از شبکه‌های تلویزیونی پخش می‌شود، اغلب رنگ‌وبوی رمضانی و شاد دارند.

در سال‌های اخیر، برخی خوانندگان مسلمان نیز با تولید کلیپ‌های موسیقی به‌خوبی این حال و هوا را بازنمایی کرده‌اند.

به‌عنوان نمونه، پیشنهاد می‌کنم این کلیپ که «یا رمضان» نام دارد را ببینید. خواننده‌ی این کلیپ، مسعود کُرتس (متولد ۱۹۸۱م در مقدونیه) آهنگساز و خواننده‌ی ترک است که آثارش اغلب مضامین اسلامی دارند.

در این کلیپ، به‌زیبایی حال و هوای ماه رمضان با محوریت «خانواده‌» و «همسایگان» (دو رکن بنیادین در جامعه‌ی مدنی دینداران) تصویر شده است. همچنین در خلال کلیپ، پسر نوجوانی که تازه به سن تکلیف رسیده و باید روزه بگیرد را شاهدیم که ورودش به دایره‌ی مکلفین با هنرمندی تصویر شده است. صحنه‌ای که پسر سراغ یخچال می‌رود اما چشمش به پوستر رمضان کریم می‌افتد و بعدتر که در چیدن سفره‌ی افطار مشارکت می‌کند. اوج کلیپ نماز جماعت خانوادگی است که آیین پذیرش پسر نوجوان در اجتماع مؤمنان است و وقتی او پیشنماز می‌شود و همه‌ی خانواده به وی اقتدا می‌کنند.

جالب است که بدانید کرتس دانش‌آموخته رشته‌ی «مطالعات شریعت» از یک مؤسسه علوم انسان‌شناسی در انگلستان است.

پی نوشت:
این کلیپ را مقایسه کنید با کلیپ‌های دم‌دستیِ مذهبی و شعاری و ایدئولوژی‌زده‌ای که در شبکه‌ی کودک صداوسیما پخش می‌شود و اغلب فاقد ارزش هنری اند. تفاوت تبلیغ دینی‌ در جامعه‌ی مدنی دینداران با تبلیغ دینی در حکومت دینی همین است. تفاوت آنچه در رقابت و تضاد اما با جوشش درونی تولید می‌شود با آنچه ریشه در منفعت و فضای یکدست و سفارش نهاد قدرت دارد. تفاوت تبلیغ دینِ مردم و تبلیغ دینِ دولت.

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.