خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

تخریب مسجدی در هند برخلاف رای دادگاه عالی هند

مقامات اجرایی محلی در ایالت اوتار پرادش هند دستور یک دادگاه عالی را نقض کردند و مسجدی را تخریب کردند. این اقدام یکی از آتش‌افروزترین اقداماتی بوده است که علیه عبادتگاه مسلمانان از زمان تخریب مسجد بابری توسط جمعیت آشوبگران هندی ملی‌گرا در سال ۱۹۹۲ رخ داده است.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، «مسجد غریب‌نواز المعروف» در منطقه بارابانکی اوتار پرادش حدود شش دهه قبل در زمان حکمرانی بریتانیا ساخته شده بود.

روز دوشنبه، پلیس و نیروهای امنیتی مردم آن منطقه را بیرون کردند و سپس با بولدوزرها ساختمان مسجد را تخریب کردند.

بنا به گفته ساکنان محلی و تصاویر منتشرشده آوار این مسجد را در رودخانه ریخته‌اند. نیروهای امنیتی در محل مستقر بودند و از ورود افراد به فاصله یک‌ونیم کیلومتری مسجد جلوگیری می‌کردند.
ایالت اوتار پرادش به وسیله حزب بهاراتیا جاناتا (حزب مردم) کنترل می‌شود که کنترل سطح ملی را نیز در اختیار دارد.

وزیر ارشد این ایالت یک ملی‌گرای هندی دوآتشه به نام آدیتینات است که بخاطر انتقادات تند علیه مسلمانان معروف است. وی در سخنرانی‌هایش اسلام‌هراسی می‌کند و مسلمانان را تروریست می‌نامد و قانون‌هایی تبعیض‌آمیز درباره مسلمانان وضع می‌کند.

مولانا عبدالمصطفی، یک رهبر محلی، و از اعضای شورای این مسجد گفت که مسجد چندین صده عمر دارد و هزاران مسلمان روزی پنج‌بار برای نماز به آنجا می‌آیند. وی گفت همه مسلمانان ترسیده بودند و هیچ‌کس نزدیک مسجد نشد و به تخریب مسجد اعتراضی نکرد. حتی امروز، ده‌ها نفر خانه‌هایشان را رها کرده‌اند و از ترس پلیس در مناطق دیگر پنهان شده‌اند.

ادارش سینگ، دادرس منطقه بارابانکی وجود چنین مسجدی را منکر شد و گفت: من چنین مسجدی نمی‌شناسم و فقط می‌دانم یک ساختمان غیرقانونی آنجا بود. دادگاه عالی اوتار پرادش این ساختمان را غیرقانونی خوانده است و به همین دلیل ما چنین اقدامی کردیم.

این تخریب برخلاف رای دادگاه عالی بود که در ۲۴ آوریل اعلام کرد به دلیل وضعیت همه‌گیری کرونا هیچ ساختمانی در ایالت نباید تخریب یا تخلیه شود.

این مسجد توسط مقامات اجرایی محلی مورد مناقشه قرار گرفته بود. در ۱۵ مارس یک اخطاریه به شورای مسجد فرستاده شده بود و درباره یک مسجد غیررسمی سوال کرده بود و از آنان مدارک مجوز زمین را خواسته بود و به قانون دادگاه علیه ساختمان‌های مذهبی غیرقانونی اشاره کرده بود که درصورت سد مسیر می‌توانند تخریب شوند.

شورلی مسجد می‌گوید که آن‌ها پاسخی با جزئیات فرستادند مبنی بر اینکه این ساختمان از سال ۱۹۵۹ دارای انشعاب برق بوده است و ساختمان مسجد جاده را مسدود نکرده است؛ اما مقامات اجرایی پاسخ متقابلی نداده‌اند.

در ۱۸ مارس شورای مسجد به دادگاه عالی الله‌آباد رفت و نسبت به تخریب قریب‌الوقوع مسجد اظهار نگرانی کرد. دادگاه عالی بیان کرد که مقامات اجرایی محلی فقط خواستار اسناد بوده‌اند و تهدید به تخریب مسجد نکرده‌اند.

در روزهای بعد مقامات اجرایی برای مسدود کردن دسترسی به مسجد حصارهایی ایجاد کردند. در ۱۹ مارس، از ورود مسلمانان محلی به مسجد برای نماز جمعه جلوگیری شد و موجب تنش و اعتراض در منطقه شد. بیش از ۳۵ نفر از مسلمانانی که اعتراض کرده بودند دستگیر و روانه زندان شدند.

در ۲۴ آوریل به دلیل شرایط کرونایی دادگاه عالی الله‌آباد حکم کرد که: هرگونه دستور تخلیه، خلع ید یا تخریب تا تاریخ ۳۱ می به حالت تعلیق در خواهد آمد.

زفور احمد فاروقی رئیس مرکز سنی وقف اوتار پرادش در بیانیه‌ای گفته است: من شدیداً این اقدام غیرقانونی را محکوم می‌کنم. آنان مسجدی صدساله را تخریب کرده‌اند. این تخریب برخلاف قانون بوده است و سوءاستفاده از قدرت است.

منبع کانال گفتگوی ادیان
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.