خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

اگزیستانسیالیسم یا فلسفه­‌های هست بودن؛ از مهم­‌ترین مباحث فلسفی قرن ۱۹ و ۲۰

نگاهی به کتاب «درآمدی بر فلسفه‌های هست بودن»؛

کتاب «درآمدی بر فلسفه‌های هست بودن» اثر دکتر حسن مهرنیا، اثری است ارزشمند که به اگزیستانسیالیسم یا فلسفه­ های هست بودن به عنوان یکی از مهم­ترین مباحث فلسفی قرن نوزدهم و بیستم می پردازد

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، بررسی اجمالی جایگاه اگزیستانسیالیسم جدید و نقش و جایگاه هر یک از فیلسوفان این نحله فلسفی بر فائق آمدن بر معضلات ناشی از مدرنیته از جمله مباحثی است که در در کتاب درآمدی بر فلسفه‌های هست بودن مطرح شده است.

هر گونه تلاشی که در زمینه شرح و تبیین آرا نظرات اگزیستانسیالیستی این اندیشمندان صورت گیرد، در عین حال همچون هر شرح و تأویل دیگری نمی تواند بازنمای دقیق و کاملی از آرای این فیلسوفان باشد. گذشته از این، چنین کاری به دلیل تنوع آراء و کثرت تألیفات و نیز تعقیدات و پیچیدگی های قلمی این فیلسوفان نیز به سادگی امکان پذیر نیست.

نویسنده ضمن بیان مهمترین مباحث و تعیین چارچوب های کلی آن، منابع و مآخذ مرتبط با هر موضوع و نیز هر یک از فیلسوفان نامبرده در این اثر برای مطالعات بیشتر و دقیق تر را در اختیار خواننده قرار داده است.

در این اثر نویسنده کوشیده است به شیوه درسواره و با زبانی کاملا شیوا و روان، به معرفی اجمال فکری سده نوزدهم و بیستم در حوزه فلسفه‌های هست بودن بپردازد.

همچنین سعی شده است تا به اختصار آراء اگزیستانسیالیستی اندیشه ورانی چون کرکگور، مارسل، یاسپرس، نیچه، هایدگر، سارتر و مرلو پونتی معرفی شود.

پدیدارشناسی و فلسفه‌های هست بودن (مفاهیم و کاربست ها) و مروری بر آرای اگزیستانسیالیستی مهم ترین اندیشه وران فلسفه و فلسفه‌های هست بودن از بخش های این کتاب است.

درآمدی بر پدیدارشناسی، تفاوت فنومنولوژی و فنومنالیسم، هوسرل و تأسیس جنبش پدیدارشناسی، هوسرل و مسئله بحران علوم اروپایی، رابطه میان پدیدارشناسی و فلسفه‌های هست بودن، درآمدی بر فلسفه‌های هست بودن، تعریف «اگزیستانسیالیسم»، خصوصیات نسبت مشترک میان اگزیستانسیالیستها، اگزیستانسیالیسم در جدال با سه جریان و «انسان» به عنوان مضمون مشترک در میان فیلسوفان اگزیستانس از جمله عناوین مباحث این کتاب است.

همچنین بخش‌هایی با عناوین کانون توجه فلسفه‌های هست بودن، رویکردهای مختلف به انسان، ارتباط بین اگزیستانسیالیسم، خدا و دین، تقسیم بندی فیلسوفان اگزیستانس به لحاظ ایمانی و غیر ایمانی بودن و مسئله وجود در اگزیستانسیالیسم در این کتاب مطرح شده است.

کتاب «درآمدی بر فلسفه‌های هست بودن» منتشر شد

درآمدی بر فلسفه‌های هست بودن، تعریف «اگزیستانسیالیسم»، برخورد با فلسفه رسمی به ویژه فلسفه هگل، برخورد با جریان مذهب پروتستان مسیحی، مراحل سه گانه حیات آدمی، مفهوم «ایمان»، پارادوکس مرحله اخلاقی، مقولات اگزیستانسیالیستی در اندیشه کرکگور، ایمان گروی، اندیشمند هگلی یا ضدهگلی، ادوار سه گانه تفکر نیچه، منابع فکری نیچه، تفکر زرتشت به عنوان یکی از مهم ترین منابع فکری نیچه را از دیگر عناوین بخش‌های این کتاب می توان ذکر کرد.

روش نیچه، مراحل نهیلیسم در تفکر نیچه، نیچه و اگزیستانسیالیسم، عناصر بنیادین تفکر اگزیستانسیالیستی نیچه، کارل یاسپرس، عوامل تأثیرگذار بر اندیشه یاسپرس، ظهورات سه گانه وجود از نظر یاسپرس، کیفیت گذر از وجود عینی به وجود متعالی، وجود عینی یا «وجود جهان»، علت پارادوکس ها در وجود عینی، ساحت های چهارگانه وجود عینی، علت پارادوکسها در وجود «من»، مبنای ارتباط انسان با دیگران، مبنای ارتباط انسان با جهان، عناصر اساسی اراده و اختیار در وجود انسان، وجوه دوگانه فلسفه و مسئله و راز از بخش‌های دیگر است.

نویسنده در بخش‌های دیگر به موضوعات استراتژی های تفکر انسان، تفاوت میان استراتژی «بودن» و «داشتن»، مارتین هایدگر، «زمان» در اندیشه هایدگر، «زبان» در اندیشه هایدگر، هایدگر متقدم و متأخر، راه غلبه بر بی خانمانی بشر و رهایی از چنگال نهیلیسم، تعریف انسان از نظر هایدگر، مسائل انحرافی در تاریخ تفکر وجود، بدیهی دانستن وجود در فلسفه سنتی و انسان یگانه مدخل ورود به هستی پرداخته است.

رابطه انسان و جهان (معنای در جهان بودگی)، هایدگر و اصول پدیدارشناسی هوسرل، آثار ادبی و نمایشنامه ای سارتر، آثار فلسفی سارتر، سارتر و دکارت، پدیدار شناسی وجودی و نقد بر پدیدارشناسی هوسرل سارتر و اگزیستانسیالیسم، «هستی» و «نیستی» در اندیشه سارتر و تقسیمات آن، جایگاه خدا در اندیشه سارتر، مرلو پونتی و هوسرل، نظریه ادراک حسی خود و دیگران و زمان در اندیشه مرلوپونتی از دیگر بخش‌های این کتاب است.

کتاب «درآمدی بر فلسفه‌های هست بودن» از سوی حسن مهرنیا و به همت نشر ادیان منتشر شده است.

اگر کتاب را پسندیدید، برای خرید، کلیک کنید

خبرنگار ایمن سادات موسوی نژاد
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.