خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

مسجد جامع یافا؛ نمونه‌ای برجسته از سبک معماری عثمانی

تاریخ اسلام و مسلمانان، مساجد تاریخی و بزرگ با معماری عالی و برجسته کم ندارد، اما مسجدی که امروز معرفی خواهیم کرد، مسجد جامع یافا یا محمودیه است که در فلسطین اشغالی واقع شده است.

به گزارش سرویس ترجمه ردنا (ادیان نیوز)، مسجد جامع یافا از نظر مقام و منزلت بعد از مسجد الاقصی و مسجد ابراهیمی در شهر الخلیل، از معروف‌ترین مساجد فلسطین است که یکی از زیباترین مساجد تاریخی در دین اسلام و همچنین به عنوان یک از نمادهای معماری عثمانی اسلامی شناخته و بر ساحل دریای مدیترانه قرار دارد.

چنانچه به تاریخ مساجد و معماری سبک اسلامی علاقه دارید، تا پایان با ما همراه باشید؛

تصویری که در زیر مشاهده می‌کنید، تصویری بسیار قدیمی است که در مجله «دارالحیاه» و با عنوان آشنایی با یکی از بزرگترین مساجد فلسطین که در سال ۱۷۱۰ میلادی تاسیس شد، منتشر گردید.

این مسجد از نظر مقام و منزلت بعد از مسجد الاقصی و مسجد ابراهیمی در شهر الخلیل، از معروف‌ترین مساجد فلسطین است که یکی از زیباترین مساجد در تاریخ دین اسلام و همچنین به عنوان یک از نمادهای معماری عثمانی اسلامی شناخته می‌شود و بر ساحل دریای مدیترانه قرار دارد.

تاریخ ساخت مسجد جامع یافا

مسجد جامع یافا

تاریخ شروع ساخت این مسجد توسط «محمد البیبی» به سال ۱۷۱۰ میلادی و پایان کار نیز به سال ۱۷۳۵ باز می‌گردد. البته این مسجد در سال ۱۷۴۵ و پس از آن در سال ۱۸۶۸ توسط حسن البیبی، نوه محمد البیبی توسعه یافت. اما توسعه اصلی را میر محمد آقا سلحشور معروف به ابو نبوت، والی شهر یافا بین سالهای ۱۸۰۷ تا ۱۸۱۹ انجام داد که عمده این تغییرات در سال های ۱۸۱۰ تا ۱۸۱۲ میلادی بود.

نام‌های دیگر مسجد جامع یافا

در دین اسلام و سایر ادیان ابراهیمی، نام‌های زیادی برای اماکن تاریخی از جمله مساجد وجود دارد و مسجد جامع یافا نیز از این قاعده مستثنی نیست؛ نام‌های دیگر این مسجد در ادامه آمده است.

مسجد جامع ابونبوت که برگرفته از لقب میر محمد آقا سلحشور معروف به ابو نبوت است.

مسجد جامع محمودیه که برگرفته از شاه راهی که توسط ابو نبوت در بخش غربی این مسجد و با همین عنوان ایجاد شد، می‌باشد.

مسجد جامع جدید، که به منظور تمایز آن از نام مسجد قدیمی و پس از تغییرات انجام شده اعمال شد.

مسجد جامع بلد که به این دلیل به آن اطلاق شد که تمام مناسبت‌ها در این مسجد انجام می‌گرفت و میزبان مردم یافا در تمام مراسمات بود.

در ضمن این مسجد به دلیل مجموعه‌ای زیبا از طراحی‌های اسلامی فوق‌العاده، به عنوان یکی از جاذبه‌های معماری شناخته می‌شود.

مترجم: سجاد نیسی

منبع darhaya.com yaffa48.com
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.