خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

نشست علمی «تأملاتی در ثنویت، تثلیث و تربیع مانوی» برگزار شد

دین مانوی آیینی عرفانی و آمیزه‌ای از دین‌های مسیحی، زرتشتی، بودایی و گنوسی بود که مانی پسر فاتک همدانی آن را در سده سوم میلادی در ایران‌شهر بنیان گذاشت.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، به همت دانشکده ادیان، نشست علمی «تأملاتی در ثنویت، تثلیث و تربیع مانوی» با حضور و سخنرانی دکتر محمد شکری فومشی عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب برگزار شد.

دکتر شکری فومشی در این نشست بیان داشت: این سه واژه‌ای که در عنوان نشست به کار رفته است شاید نتواند حق مطلب را ادا کند و بنده به اجبار این واژه‌ها را در کنار هم قرار داده‌ و با تساهل انتخاب کرده‌ام.

وی ادامه داد: بر روی مبحث ثنویت کار شده است و مقالات و کتاب‌های خوبی در این باب وجود دارد. اما در حوزه تثلیث مقاله خاصی وجود ندارد. یک مقاله فارسی موجود است که به قلم بنده در دانشگاه ادیان و مذاهب چاپ شده است و مقاله‌ای به زبان انگلیسی نداریم. در حوزه تربیع نیز به‌صورت اندک مطالب خوبی را در اختیار داریم.

عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب گفت: ابتدا باید بگویم مانویت چه دینی است. دین مانوی آیینی عرفانی و آمیزه‌ای از دین‌های مسیحی، زرتشتی، بودایی و گنوسی بود که مانی پسر فاتک همدانی آن را در سده سوم میلادی در ایران‌شهر بنیان گذاشت. این دین ایده مسیح منجی را از مسیحیت، باور به دوگانگی نیکی و بدی را از دین زرتشتی یا زروانی و تناسخ را از آیین بودایی وام گرفته بود.

وی در ادامه به توضیح ثنویت، تثلیث و تربیع در دین مانویت پرداخته و توضیحاتی را پیرامون این موضوعات ارائه کرد.

منبع دانشگاه ادیان و مذاهب
به خواندن ادامه دهید
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.