خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

حاخام اعظم یهودیان سفاردی که نفرت از عرب‌ها را از پدرش به ارث برده است

«اسحاق یوسف»، خاخام اسرائیلی متولد سال ۱۹۵۲ میلادی است، وی منصب حاخام اعظم یهودیان سفاردی اسرائیل را برعهده دارد که یکی از مراجع مهم دینی در شریعت یهود محسوب می‌شود.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، خاخام اسحاق یوسف یکی از دو خاخام ارشد اسرائیل است، او نماینده فرقه یهودیان سفاردی (یهودیان شرقی) است، در حالی که خاخام دیگر نماینده فرقه یهودیان اشکنازی (یهودیان غربی) است. خاخام یوسف به نفرت شدید از عرب‌ها و فلسطینی‌ها و اظهارات نژادپرستانه نسبت به آنها مشهور است.

تولد

اسحاق یوسف معروف به «ریشون لتسیون» در ۱۶ ژانویه ۱۹۵۲ میلادی در شهر بیت‌المقدس اشغالی به دنیا آمد. وی ششمین پسر «عوفادیا یوسف»، خاخام اعظم سابق یهودیان سفاردی و بنیانگذار و رهبر معنوی جنبش شاس، یک حزب راست افراطی دینی اسرائیلی است.پدرش به نفرت از عرب‌ها و اظهارات نژادپرستانه علیه عرب‌ها و به طور خاص فلسطینی‌ها معروف بود و این نفرت را به پسرش اسحاق منتقل کرد.

اسحاق یوسف با روث، دختر کابالیست رحمیم عطیا ازدواج کرده و صاحب ۵ فرزند است.

یهودیان سفاردی

واژه «سفاردی» در زبان عبری به معنی اسپانیاست. یهودیان سفاردی، شاخه‌ای از قوم یهودند که تا پیش از اجرای سیاست‌های تفتیش عقاید توسط کلیسای واتیکان در قرون وسطی، در اسپانیا زندگی می‌کردند.

در سال ۱۴۹۲ میلادی حکمرانان کاتولیک اسپانیا فرمانی صادر کردند که یهودیان یا باید مذهب کاتولیک را بپذیرند و یا از اسپانیا اخراج شوند. به این ترتیب، در قرن پانزده میلادی یهودیان زیادی از دو کشور اسپانیا و پرتغال اخراج شدند. نوادگان بسیاری از آنها هنوز کلید خانه هایشان در اسپانیا را که یادآور زندگی از دست رفته شان است، حفظ کرده‌اند.

حال پس از گذشت پنج قرن، در اسپانیا پیش‌نویس قانونی تهیه شده تا برای جبران این امر، به فرزندان یهودیان سفاردی، تابعیت اسپانیایی اعطا شود. به این ترتیب، احتمالا یهودیان سفاردیِ ساکن اسرائیل، ترکیه، آمریکا لاتین و دیگر کشورها می‌توانند با استفاده از یک گذرنامه اسپانیایی، تابعیت دوگانه کسب کنند.

هم اکنون حدود سه و نیم میلیون یهودی سفاردی در دنیا وجود دارد که حدود ۷۰۰ هزار نفر از آنها در اسرائیل، ۳۵۰ هزار نفر در فرانسه، ۸۰ هزار نفر در ایالات متحده آمریکا، ۵۰ هزار نفر در ترکیه و ۱۵۰ هزار نفر در آمریکای لاتین زندگی می‌کنند. درمجموع، هجده درصد از کل یهودیان را یهودیان سفاردی تشکیل می‌دهند.

تحصیل

اسحاق یوسف در یک مدرسه تلمودی در سیستم آموزشی مستقل تحصیل کرد. در سن ۱۲ سالگی، او تحصیلات خود را در یشیوای اولیه پورات یوسف در کاتمون واقع در قدس آغاز کرد. پس از آن در مدرسه «یشیوات هانگف» در نتیووت تحصیل کرد و از آنجا تحصیلات خود را در مدرسه «یشیوات الخلیل» در قدس به پایان رساند.

تجربه دینی و عملی

در سال ۱۹۷۳، پس از انتخاب پدرش به سمت خاخام اعظم اسرائیل، آنها به طور مشترک یک مؤسسه آموزشی دینی را تأسیس کردند که برای مردان متاهل در نظر گرفته شده بود که به دنبال مطالعه در متون یهودی، به ویژه تلمود و قوانین یهودی بودند.

در سال ۱۹۷۵ میلادی به عنوان خاخام در قدس منصوب شد و چندین بار در هفته شروع به تدریس «الهلخاه» (شریعت یهود) و سخنرانی و کلاس در مدارس دولتی غیر دینی کرد و از جمله وظایف او ترویج آموزه‌های دینی و نظارت به امور یهودیان در روستاهای اطراف قدس بود.

در سال ۱۹۸۰میلادی او به عنوان خاخام و قاضی از سوی «شالوم میساس»خاخام اعظم اسرائیل تعیین شد سپس به ریاست یک مدرسه دینی منصوب شد.

در سال ۱۹۹۲میلادی اسحاق یوسف موسسه دینی ( یشیوا) موسوم به«حزون عوبدیا» را گسترش داد تا افراد در سن دبیرستان و بالاتر را جذب کند.

«یشیوا» به معنای مؤسسه آموزشی یهودی است که بر مطالعه متون سنتی به ویژه تلمود و تورات تمرکز دارد.

در ۲۴ ژوئیه ۲۰۱۳ میلادی وی به سمت خاخام اعظم یهودیان سفاردی اسرائیل انتخاب شد و مراسم تحلیف در ۱۴ آگوست ۲۰۱۳ در اقامتگاه رسمی رئیس اسرائیل برگزار شد.

مواضع و اظهارات

اسحاق با مواضع و نظرات خود در موارد متعدد جنجال بزرگی به راه انداخته است، وی در مارس ۲۰۱۶ از یهودیان متدین خواست تا فرزندان خود را از اعضای خانواده سکولار یا سنتی دور نگه دارند زیرا ممکن است بر آنها تأثیر منفی بگذارند.

در همان ماه، اظهارات وی در تضاد با دستورات گادی آیزنکوت، رئیس ستاد ارتش اسرائیل در مورد احترام به قوانین درگیری و عدم کشتن مهاجمان پس از تسلیم بود، وی گفت: «سربازان باید هر مهاجمی را بدون توجه به عواقب آن بکشند.»

وی افزود: «اگر مهاجمان اسلحه به همراه نداشته باشند باید تا ابد تا زمان آمدن مسیح برای شناسایی عمالیق زندانی شوند و پس از آن می‌توان آنها را کشت.»

عمالقه در سنت یهود و کتاب مقدس قوم باستانی هستند که در خاورمیانه به ویژه در منطقه نقب و جنوب فلسطین زندگی می‌کردند. از آنها به عنوان دشمن بنی‌اسرائیل یاد شده و نماد شرارت و دشمنی با یهودیان به شمار می‌روند و افسانه‌ها و تفاسیر زیادی از جنگ بین آنها و بنی‌اسرائیل حکایت شده است.

وی در دسامبر ۲۰۱۶میلادی اظهار داشت: پیوستن به ارتش اسرائیل یا حتی خدمت در امور غیر رزمی برای زنان طبق آموزه‌های تورات جایز نیست.

در ماه مه ۲۰۱۷، او زنان سکولار را به «حیوانات» تشبیه کرد زیرا آنها لباس‌هایی می‌پوشیدند که به نظر او بی‌حیایی بود،خاخام یوسف در سال ۲۰۱۸ میلادی افراد سیاه پوست را «میمون» توصیف کرد که موجب خشم یهودیان فلاش که از اتیوپی به اسرائیل آمده بودند، شد.

او در ژوئن ۲۰۲۱ اظهار داشت که علوم و ریاضیات «چرند» است و دانش آموزان فقط باید تورات بخوانند.

مواضع افراطی و نژادپرستانه در قبال فلسطینی‌ها

خاخام اعظم یهودیان سفاردی به صدور فتواهای افراطی علیه عرب‌ها و فلسطینی‌ها شهرت دارد و خواستار تبعید فلسطینی‌ها و همه غیر غیریهوددیان به خارج از اسرائیل شد، وی همچنین خواستار اعدام میدانی مبارزان مقاومت فلسطینی به جای زندانی کردن آنها بلافاصله پس از دستگیری است.

وی در فتوایی خواهان کشتن هر فلسطینی که چاقو به دست دارد، شد و تصریح کرد نباید از دادگاه ترسید، این کار حلال و تقرب به خداوند است.

خاخام یوسف اظهار داشت: اجازه دادن به غیر یهودیان برای زندگی در اسرائیل تنها به این دلیل ادامه دارد که مسیح هنوز نیامده است.

جهت‌گیری و رویکرد فکری او با پدرش عوفادیا که به نفرت شدید از عرب‌ها معروف بود، تفاوتی ندارد به طوری که وی در ژوئیه ۲۰۰۱ میلادی خواستار نابودی همه عرب‌ها با موشک شد و در موعظه روز شنبه در کنیسه‌ای در قدس به مناسبت عید فصح یهودیان اظهار داشت:«نباید به آنها رحم کرد، باید آنها را با موشک بمباران کرده و نابود کنیم، آنها شرور و ملعون هستند.»

او در یکی از دروس دینی خود گفت: «عرب‌ها سوسک هستند، باید همه آنها را کشت و نابود کرد» و آنها را بدتر از «مارهای سمی» توصیف کرد.

کتاب های او در میان بخش‌های بزرگی از یهودیان سفاردی در اسرائیل و جهان جز کتب ضروری محسوب می‌شود. او برنده جایزه تولیدانو از شورای دینی تل آویو و همچنین جایزه راو کوک برای این کتاب‌ها شد.

منبع شفقنا
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.