خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

افتتاح مرکز بین‌المللی گفت‌وگوی ادیان در اتریش

مرکز بین‌المللی گفت‌وگوی ادیان «ملک عبدالله بن عبدالعزیز آل سعود» روز دوشنبه با حضور وزرای امور خارجه عربستان، اسپانیا و اتریش در شهر وین، پایتخت این کشور رسماً افتتاح شد.
به گزارش ادیان‌نیوز به نقل از خبرگزاری رسمی عربستان (واس)، شهر وین، پایتخت اتریش روز دوشنبه شاهد افتتاح رسمی یک مرکز بین‌المللی گفت‌وگوی ادیان بود که با سرمایه‌گذاری آل‌سعود، خاندان حاکم در عربستان راه‌اندازی شده و نام «ملک عبدالله بن عبدالعزیز آل سعود»، پادشاه این کشور را یدک می‌کشد.
در مراسم افتتاح رسمی مرکز بین‌المللی گفت‌وگوی ادیان «ملک عبدالله بن عبدالعزیز آل‌سعود» در کاخ باستانی اشتارنی شهر وین، علاوه بر سعود الفیصل، وزیر امور خارجه عربستان، میشل اشپیندل ایگر، معاون نخست‌وزیر و وزیر امور خارجه اتریش و خوزه مانوئل گارسیا مارگایو، وزیر امور خارجه اسپانیا، اعضای هیئت مدیره این مرکز، نمایندگان ادیان و فرهنگ‌های مختلف و هم‌چنین شخصیت‌های سیاسی و دینی بسیاری از کشورهای جهان حضور داشتند.
بنا بر اعلام مسئولان عربستانی، هدف از راه‌اندازی مرکز بین‌المللی گفت‌وگوی ادیان ملک عبدالله بن عبدالعزیز آل سعود در پایتخت اتریش این است که ارزش‌های انسانی و بخشش در سراسر جهان گسترش یابد و امنیت، صلح و ثبات نیز برای همگان به ارمغان آید.
تلاش‌ها برای راه‌اندازی و افتتاح مرکز بین‌المللی گفت‌وگوی ادیان ملک عبدالله بن عبدالعزیز آل سعود از چهار سال پیش و در جریان کنفرانس مکه در سال ۲۰۰۸ میلادی آغاز شد و کشورهای عربستان، اتریش و اسپانیا در ماه اکتبر همان سال توافق‌نامه‌ای سه‌جانبه برای راه‌اندازی این مرکز در شهر وین امضا کردند.
از نظر مسئولان عربستانی مرکز بین‌المللی گفت‌وگوی ادیان ملک عبدالله بن عبدالعزیز آل سعود نقطه روشنی در روابط دینی و فرهنگی میان کشورهای مختلف جهان به شمار آمده و به گفته آن‌ها، این مرکز در تلاش است با تکیه بر سه محور احترام به اختلاف از طریق گفت‌وگو، تأسیس بخش‌های مشترک میان گروه‌های مختلف و دستیابی به مشارکت دینی، متمدن و مدنی میان رهبران دینی و سیاسی، فرهنگ محبت، بخشش، امنیت و هم‌زیستی در جهان را گسترش دهد.
قرار است مرکز بین‌المللی گفت‌وگوی ادیان ملک عبدالله بن عبدالعزیز آل سعود نوعی شورای دینی متشکل از ۹ نماینده ادیان اصلی جهان باشد و بر اساس قانون این شورا، انجمن‌های مشاوره این مرکز نزدیک به ۱۰۰ تن از رهبران ادیان مختلف جهان را در بر می‌گیرد.
مرکز بین‌المللی گفت‌وگوی ادیان ملک عبدالله بن عبدالعزیز آل سعود در حالی روز دوشنبه رسماً افتتاح شد که برخی احزاب سیاسی اتریش و انجمن مسلمانان این کشور نسبت به افتتاح این مرکز در شهر وین به شدت معترض بودند.
در همین راستا، یوهان گودنوس، رئیس فراکسیون حزب آزادی شهر وین و معاون رئیس این حزب در اعتراض به راه‌اندازی مرکز بین‌المللی گفت‌وگوی ادیان ملک عبدالله بن عبدالعزیز آل سعود اظهار کرده بود: حمایت دولت اتریش از راه‌اندازی مرکز وهابیون در وین می‌تواند به عنوان زانو زدن در برابر عصر حجر توصیف شود و خدمت‌رسانی این دولت به وهابیون یک رسوایی به شمار می‌آید.
معاون رئیس حزب آزادی اتریش با بیان این‌که راه‌اندازی مرکز بین‌المللی گفت‌وگوی ادیان ملک عبدالله بن عبدالعزیز آل سعود در تضاد با منافع امنیتی این کشور اروپایی و کشورهای همسایه آن می‌باشد، یادآور شده بود: دولت اتریش برای مرکز متعلق به گروه افراط‌گرای وهابی مزایای زیادی قائل شده است. مثلاً از اخذ مالیات از این مرکز صرف نظر کرده و هشت کارمند آن را نیز دیپلمات برشمرده است.
در همین حال، الیف کورون، سخنگوی بخش حقوق بشر حزب سبز اتریش نیز ضمن اعتراض به راه‌اندازی مرکز بین‌المللی گفت‌وگوی ادیان ملک عبدالله بن عبدالعزیز آل سعود در پایتخت این کشور، از بی‌توجهی چندماهه دولت اتریش به هشدارهای این حزب در مورد راه‌اندازی مرکز مذکور انتقاد کرده بود.
انجمن مسلمانان اتریش نیز پیش از این اعلام کرده بودند که در هنگام برگزاری مراسم افتتاح رسمی مرکز بین‌المللی گفت‌وگوی ادیان ملک عبدالله بن عبدالعزیز آل سعود، اعتصاب غذای نمادینی برگزار خواهد کرد.
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.