خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

حق «عاشورا» دلدادگی است

کارشناسان فرهنگی و مذهبی با اشاره به اینکه نهضت بی بدیل عاشورا خیزش و رویش مجدد اسلام و قرآن بود و حرکت امام حسین (علیه السلام) برای حق طلبی و مبارزه با طاغوت زمان و باطل بود، حرکت های امروزی را دلدادگی برای امام حسین (علیه السلام) و عاشورا می دانند.

خبرگزاری شبستان – اردبیل:

 

نهضت بی بدیل عاشورا خیزش و رویش مجدد اسلام و قرآن بود و حرکت امام حسین (علیه السلام) برای حق طلبی و مبارزه با طاغوت زمان و باطل بود این قیام بزرگترین شگفتی تاریخ بشریت است و نهضتی است که در تمام اذهان و قلب ها و فکرها فراموش نشده و هرگز فراموش نخواهد شد.

 

پیامبر مکرم اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمودند: « اِنَّ لِقَتْلِ الْحُسَیْنِ علیه السّلام حَرارَهً فى قُلُوبِ الْمُؤمنینَ لا تَبْرُدُ اَبَداً» همانا از شهادت حسین (علیه السلام) شور و حرارتی در قلب های مومنین پدیدار گشته که هرگز به سردی نمی انجامد.

دانشمندان به پدیده ای به نام آنتراپی معتقدند: بدین معنا که هر رویدادی در اثر گذشت زمان به تدریج و کم کم به دست فراموشی سپرده می شود و از ارزش و اهمیت آن کاسته می شود اما پدیده عاشورا بعد از گذشته هزار و چهار صد سال همچنان جذابیت و طراوت خاص خود را حفظ کرده است.

 

تجمع های میلیونی در تاسوعا و عاشورا در کشورهای مختلف به خصوص در شهرهای مختلف ایران اسلامی و نیز پیاده روی با عظمت اربعین که مملو از عزاداران و سوگواران و ارادتمندان خاندان عصمت و طهارت است به ویژه حضور پرشور جوانان موید این نکته است که عاشورا هنوز که هنوز است مورد توجه مردمان آزاده اندیش و آگاه و حق پرست است و بی جهت نیست بنیان گذار کبیر انقلاب اسلامی امام خمینی (ره) فرمودند: این محرم و صفر است که اسلام را زنده نگه داشته است. حقیقتاً حیات اسلام ناب و عدالت خواه با قیام سید الشهدا (علیه السلام) زنده شد و تاکنون روشنی بخش همه بشریت حتی در ادیان و مکاتب دیگر نیز هست.

 

 

در این خصوص گفتگویی را با حجت الاسلام «سید علی موسوی زاد» کارشناس فرهنگی دادگستری استان اردبیل و «حسن مهدوی» کارشناس فرهنگی و مذهبی در ذیل خواهیم پرداخت:

 

حجت الاسلام «سید علی موسوی زاد» تصریح کرد: حق «عاشورا» دلدادگی است زیرا صحنه تقابل اندیشه هاست، اندیشه ناب اسلامی در مقابل اندیشه طاغوتی و ذلت وار است.

 

 

 

کارشناس فرهنگی دادگستری استان اردبیل افزود: حُب حسین و دادادگی به آن روح مقدس زمینه رشد انسان و حرکت در مسیر عاشورا است و انسان غیور باید خود را در صحنه عاشورا جستجو کند که در کجای جغرافیایی عاشورا قرار گرفته است.

 

وی اذعان داشت: آیا در عرصه های خطر و بحران و امتحان از نقس و از دنیا می تواند بگذرد و حسین وار غرتمندانه حرکت کند یا پیرو تمناهای نفسانی و دنیوی باشد و از آخرت در گذرد و به این دنیا و ذخارف آن دل ببندد این همان مرام امام حسین (علیه السلام) است که هزار و چهار صد سال است در گوش بشریت طنین انداز است و همه انسان ها را به فکر فرو می برد.

 

در ادامه «حسن مهدوی» تاکید کرد: یکی از ویژگی های مهم نهضت امام حسین (علیه السلام) جهانی بودن آن است. کربلا صرفاً منطقه ای در خاک عراق نیست بلکه صحنه پیکار حق و باطل است. امام حسین (علیه السلام) هم یک شخص در تاریخ نیست بلکه یک شخصیت و یک فرهنگ است. ایشان معیار حق و باطل و رهبر حق پرستان و آزادگان عالم هستند و به تعبیر عبارت راهبردی و دقیق « کُلُّ یَومٍ عاشورا و کُلُّ أرضٍ کَربَلا» هر جا که ظلمی باشد ستمی باشد طاغوتی حکومت کند آنجا کربلاست و بایستی عاشورایی بپا کرد و با عزت و شرافت در برابر پستی و حقارت و ذلت ایستاد و زنگار جهل و غفلت و ظلم را ریشه کن کرد.

 

کارشناس فرهنگی و مذهبی خاطر نشان کرد: قیام امام حسین (علیه السلام) برای آگاهی بخشیدن، عدالت طلبی، آزادگی و اخلاق، احیای امر به معروف و نهی از منکر و در واقع احیای احکام ناب اسلامی و معارف غنی قرآن کریم و حرکت به سمت اعتلای عبودیت و نماز بود و این معارف برجسته و اصول خدشه ناپذیر و اهداف والا و ارزشمند سرور و سالار شهیدان کربلاست که همه مورخان و اندیشمندان عالم در طول تاریخ را نسبت به عاشورا به واکنش کشانده است و از آن الهام گرفته و به آن عرض ارادت و کرنش داشته اند.

 

وی افزود: توماس کارلایل مورخ بزرگ انگلیسی در مواجهه با واقعه کربلا می گوید: بهترین درس کربلا این است که حسین و یارانش با همه وجودشان ایمان استوار به خداوند بزرگ داشتند آنها با عمل خود به جهانیان ثابت کردند که کثرت عدد آنجا که حق و باطل روبرو می شود مهم نیست پیروزی حسین با وجود اقلیتی که داشت باعث شگفتی همه دانایان جهان است چون نتیجه کار پیروزی با حسین است.

 

مهدوی ادامه داد: همچنین واشینگتن ایرونیگ دانشمند بزرگ آمریکایی می گوید: ای حسین درود بر تو باد این روح توست که در زیر آفتاب سوزان و خشک و گرم عربستان فناناپدیر و تا ابدیت پابرجاست. به همین خاطر باید اذعان داشت که با این دلایل بایستی قدر حرکت سید الشهدا (علیه السلام) را دانست و عزاداری و بکا و گریه برای حسین (علیه السلام) را قدر شناسی و فهم چرایی و مظلومیت او بکار برد گریه نشان غیرت است و انسان غیور وقتی مواجه با مظلومیت غیریتمندی عزیز با آن عظمت می شود ارادت خود را با گریه و سوگواری و روضه نشان می دهد و این علامت حرکت در مسیر امام حسین (علیه السلام) است و این آغاز راه است نه پایان آن، عزا و گریه برای ورود به مدرسه عشق حسین (علیه السلام) است تا با او همراه شویم و به ملکوت عالم و عروج معنوی دست پیدا کنیم و سر از پای نشناسیم.

 

وی اظهار داشت: چنانچه بعضی از بزرگان عالم بخصوص در ایام معاصر این حقیقت را یافته و از حسین (علیه السلام) برای دست یافتن به اهداف والای خون استمداد طلبیده اند، ماهاتما گاندی پیشوای هند می گوید: اگر بخواهیم وطن خویش را نجات دهیم راهی را باید بپیماییم که حسین بن علی (علیه السلام) پیمود من در طرح ریزی و پیگیری و به ثمر رسانی انقلاب درخشان هند از قیام مقدس و سازش ناپذیر و حرکت آفرین حسین (علیه السلام) و یارانش الهام گرفتم و در حقیقت مسیر کربلا را دنبال کرده ام.

 

کارشناس فرهنگی بیان کرد: در این میان بعضی غافلان و مغرضان در برابر عظمت عاشورا تاب تحمل ندارند و با لجن پراکنی و شبهه افکنی سعی در ایجاد تردید در باورها و ارزش های عاشورایی مردم به ویژه جوانان هستند می گویند حسین (علیه السلام) عرب بود چرا ایرانیان برایش سوگواری می کنند؟ جواب این سئوال نه به بیان بزرگان شیعه و اسلام و ایران، بلکه همین سخن مابرلین دانشمند آلمانی کفایت می کند: حسین (علیه السلام) از عرب بود لکن امروز دیگر مخصوص عرب نیست بلکه مکتب او سرلوحه نهضت ملت ها و معیار حق و باطل است.

 

مهدوی یادآور شد: بعضی می گویند که حسین (علیه السلام) برای تصاحب قدرت و حکومت قیام کرد؟ در این باره هم سخن چارلز دیکنس نویسنده مشهور انگلیسی قابل توجه است: «اگر منظور امام حسین (علیه السلام) جنگ در راه خواسته های دنیایی بود من نمی فهمم چرا خواهران و برادران و اطفالش را به همراه بردند؟ پس عقل چنین حکم می کند که فقط بخاطر اسلام فداکاری خویش را انجام داد.

 

وی اعلام کرد: پس می توان با این بیان کوتاه نتیجه گرفت که امام حسین (علیه السلام) فقط برای هدایت و رستگاری بشریت قیام کرد شعارهای او همه برای بشریت بود و نه برای یک گروه حتی شیعیان، امام حسین (علیه السلام) می فرماید: «مَوْتٌ فی عِزٍّ خَیْرٌ مِنْ حَیاه فی ذُلٍّ» مردن در راه عزت و با عزت بهتر است از زندگی با ذلت.

 

کارشناس فرهنگی و مذهبی اذعان داشت: پس عاشورا سند حریت و آزادگی نسل بشر است. منظومه بیداری، بصیرت، عزت و کرامت است. عاشورا همه افراد بشر را به تفکر و اندیشه وا می دارد و همه را در مقابل حق و باطل به انتخاب وا می دارد. که آیا نور را بر می گزینند یا ظلمت را، عزت را بر می گزینند یا ذلت را، امام حسین (علیه السلام) در مواجهه با یزیدیان چنین می فرماید: «أَلا إِنَّ الدَّعِی بْنَ الدَّعِی قَدْ رَکَزَ بَیْنَ اثْنَتَیْنِ بَیْنَ السِّلَّهِ وَ الذِّلَّهِ وَ هَیْهاتَ مِنَّا الذِّلَّهُ» آگاه باشید که این مرد بی پدر، زنازاده پسر زنازاده مرا بین دو چیز قرار داده است: یا شربت شهادت نوشیدن و یا تن به ذلت و خواری دادن و هیات منا الذله

 

وی عنوان کرد: این حسین بن علی (علیه السلام) است که در روز عاشورا با صدای رسا و روح بخش خود خطاب به لشکر یزید چنین می فرماید: یا شیعه آل ابی سفیان: «إِنْ لَمْ یَکُنْ لَکُمْ دِینٌ وَ کُنْتُمْ لَا تَخَافُونَ الْمَعَادَ فَکُونُوا أَحْرَاراً فِی دُنْیَاکُم» اگر دین ندارید و از روز واپسین (قیامت) نمی ترسید در دنیای خود آزاده مرد باشید.

 

مهدوی بیان داشت: حریت و عزت و حق طلبی پیام جهانی امام حسین (علیه السلام) برای تربیت بشریت است.

پایان پیام/۳۶۵

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.