خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

راهکارهای عملی نه شعاری نیاز هفته وحدت و جهان اسلام است

به گزارش ادیان نیوز(ردنا)؛ حجت الاسلام مهدی مسائلی پژوهشگر و آسیب شناس مسائل دینی در گفتگویی، موضوع چرایی ایجاد انشقاق در جهان اسلام و راهکارهای رسیدن به وحدت را در آستانه میلاد نبی اکرم (ص) مورد بررسی قرار داده است.

معارف اهل بیت علیهم السلام، ضامن وحدت و سلامت امت در جهان اسلام است یا تجزیه کننده هویت جمعی مسلمانان؟
آنچه روش و سیره اهل بیت علیهم السلام به ما می گوید آن است که هیچ گاه خود را به عنوان رهبر یک فرقه ومذهب خاص نمی دیدند بلکه به عنوان پدر امت اسلامی وظایفی که به عنوان روش های تبلیغی انجام می دادند و دنبال می کردند را منحصر به عالم تشییع نکردند بلکه همواره هدایت امت اسلامی را در نظر داشتند و دیدگاه ها و افکار مختلف را مورد توجه قرار می دادند. تمام مسلمانان با نگرش های مختلف اسلامی با اهل بیت ملاقات و تعامل داشتند و هیچ گاه نمی بینیم اهل بیت در زمان زندگی خود منشآء دشمنی بین مسلمانان باشند؛ این موضوع بین حکام وکسانی که به دنبال محو تعالیم اصلی اسلام بودند رواج داشته اما مسلمانان حتی کسانی که با ائمه معصومین اختلاف فکری داشتند هیچ گاه رفتار خلاف شان آن بزرگواران صورت ندادند چرا که رفتار اهل بیت علیهم السلام با آنها سازنده و براساس منطق قرآنی به دور از توهین و برانگیخته کردن احساسات سایر مسامانان بود. کسانی که حتی با ائمه اختلافات فکری و مبنایی داشتند با دوستی و محبت با اهل بیت رفتار می کردند و بسیاری از آنها حتی شاگردان معصومین علیهم السلام بودند. کتب اهل سنت تایید کننده این موضوع است چرا که در هیچ یک از کتابهای اهل سنت به اهل بیت علیهم السلام بدگویی نشده چرا که تعالیم معصومین هیچ زمانی در راستای ایجاد مخاصمه با مسلمان و جنگ مذهبی نبوده است.قطعا آنچه منجر به تجزیه جهان اسلام شده ناشی از تفرقه افکنی های دشمن به صورت غیر مستقیم استو دشمنان از غفلت، جهالت وعدم بصیرت ما استفاده می کنند و چون می بینند جهان اسلام اصل و هدف را گم کرده اس از فرصت های مهیا شده جهت تفرقه افکنی استفاده می کنند. اولین کسی که بعد از وفات پیامبر اکرم(ص) به نزد امام علی علیه السلام رفت و سخن از حمایت ایشان زد کسی نبود جز ابوسفیان! قطعا ابوسفیان دلسوز اسلام نبود؛ امام علی علیه السلام با آگاهی از نیات پلید وی دست رد به سینه اش زد و گفت علت اصلی حمایت تو از من در رسیدن به جایگاه خلافت جامعه اسلامی ایجاد درگیری و جنگ و برادر کشی بین مسلمانان است از این رو از راه دوستی ومحبت به اسلام وارد شده ای تا ضربه ای کاری به اسلام وارد کنی. دشمنان نیز اکنون وضعیت جهان اسلام را مورد تحلیل و ارزیابی قرار می دهند وبا استفاده از فرصتها در برهه های زمانی مختلف به دنبال تجزیه جهان اسلام هستند.امام علی علیه السلام بارها به مسلمانان تذکر می دادند که وارد مباحث حاشیه ای و اختلافاتی که قابل حل نیست نشوید و اصلا آنها را مطرح نکنید چرا که مشکل امروز ما اسلام اموی است؛ اسلام آمریکایی امروز ما نیز همان مشکل زمان حیات امام علی علیه السلام یعنی اسلام اموی است که به دنبال تفرقه افکنی در جهان اسلام است. تا زمانی که مسلمانان درگیر جهالت های خودشان باشند دشمنان از چنین فرصت هایی استفاده می کنند و سوار بر این موج به تقویت توطئه علیه مسلمانان می پردازند. قطعا وهابیت آل سعود دلسوز جهان اسلام نیستند و خواهان اسلام متدین نیستند بلکه آنها از اسم اسلام برای انتفاع خود استفاده می کنند از این رو بصیرت افزایی و آگاهی جهان اسلام بسیار حائز اهمیت است.

بهترین راه برای بهره بردن از ایام میلاد پیامبر (ص) که در اکثر کشورهای اسلامی جشن برگزار می شود چیست؟
برجسته کردن آرمانهای مورد نظر نبی گرامی اسلام دراین هفته بسیار حائز اهمیت است. مطلع کردن مردم از سخنان پیامبر درنهی از تفرقه و توجه ایشان به افزایش تعامل مسلمانان با دیگر وتوجه اهل بیت به تقویت اشتراکات مسلمانان بسیار ضروری است. اینکه بتوانیم روی امت واحد بودن متمرکزشویم بهترین برنامه برای برگزاری جشن های هفته وحدت است. ما به عنوان مسلمان می توانیم براساس آرمان های قرآنی راهکارهای عملی نه فقط برای ایام هفته وحدت بلکه برای کل سال داشته باشیم، هر جند متاسفانه همیشه راهکارهای عملی را در مباحث شعاری تعریف کرده ایم! به نظر می رسد لازم است راهکار عملی دوری از تفرقه به عنوان پیشگامان وحدت آفرین به جهان اسلام ارائه دهی و به آن عمل کنیم تا به عنوان یک برنامه راهبردی برای طول سال از آن استفاده کنیم ومنحصر و محدود به یک هفته؛ دهه یا ماه نباشد.

چه ابتکار ومدل تازه ی غیر تکراری که برای مسلمانان جذاب باشد در فرصت هفته وحدت پیشنهاد می کنید؟
اگر بتوانیم کتابها یا محتواهای مشترکی بین شیعه و سنی تولید و در جوامع مختلف اسلامی توزیع کنیم همچنین علمای شیعه و سنی طرح های مشترکی را را در راستای افزایش هدایت گری فکری مسلمین با هم پایه گذاری کنند فارغ از هیچ گونه مخاصمه ای، قطعا نه دراین ایام بلکه برای همیشه برای مسلمانان بسیار جالب خواهد بود.

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.