خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

شخص در قامت یک نهاد؛ برای حجت الاسلام والمسلمین شهرستانی

در ساختار سازمانی نهاد مرجعیت، نمایندگان مراجع از منزلت منحصر به فردی برخودارند و از موثق ترین و نزدیک ترین شخصیت ها به مراجع هستند.

ردنا (ادیان نیوز) – ابوالفضل فاتح؛ نمایندگان سفرای مراجع و نمونه ای از نگاه مراجع به جوامع شیعی تلقی می شوند. از ویژگی های نمایندگان مراجع توانمندی بالا در ارتباط با طیف های مختلف حوزوی و اجتماعی و فرهنگی و در صورت لزوم سیاسی است که نیازمند کیاست، مهارت، دقت در سلوک و مراقبت در رفتار است. حسن معاشرت و اعتدال در شخصیت و حسن نظر و رفق و وفق و توان تاسیس و تالیف و شناخت درست از نیازهای مخاطبان برای گسترش فضای ارتباط مرجعیت و جوامع از آنان مورد توقع است. انتظار می رود نمایندگان مراجع  از مداخله سیاسی پرهیز کرده و در بیان رسمی نیز منتقل کننده دیدگاه های مرجعیت باشند.

نمایندگان عالی مرجعیت صرفا برای تنظیم وجوهات و پشتیبانی از  طلبه های کشور مقصد برگزیده نشده اند. شناخت نیاز های مذهبی مردم کشور یا کشورهایی که آنان در آن نمایندگی دارند و تنظیم روابط با جریانات موثر شیعی و بین مذهبی و بین دینی و همچنین نخبگان فرهنگی و علمی و شخصیت های بلاد از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است. نگاه بلند مدت به نیازهای مذهب و رویکرد تاسیسی منزلتی استراتژیک دارد. هر پایگاه و نهاد مذهبی که در جهان تاسیس می شود اگر مبتنی بر نیازسنجی و تصمیم درست باشد، نهال ماندگاری است که برای قرن ها میوه خواهد داد و اگر چنین نباشد حداقل اتلاف سرمایه و چه بسا موجب زحمت و انشقاق باشد.

در این میانه از نمونه های سرشناس و بسیار موفق نماینده مرجعیت از مکتب اعتدالی نجف و قم که متاسفانه اینک در بستر بیماری هستند، حجت الاسلام والمسلمین سید جواد شهرستانی است، که از بزرگان بسیاری تحسین ایشان را شنیده ام و شخصا نیز تجربه کرده ام .

مهمترین نقاط قوت و ابعاد شخصیتی در کارنامه ی ایشان بر دوراندیشی و تدبیر، جاذبه ی حداکثری (مبتنی بر اخلاق، تواضع، اعتماد، سعه صدر، حریت، مروت و سخاوت)، کادر سازی با تاکید بر جوانان، پرهیز از تحزب در عین همنشینی با گرایش های مختلف، اعتدال فکری و اجتناب از تندروی، گفت و گو محوری با وسعت صدر و تمرکز بر اشتراکات، و رویکرد تاسیسی با نگاه به آینده استوار است.

هوش استراتژیک و اقدامات نوآورانه در فضایی مملو از پیچیدگی ها و تحولات سیاسی، اجتماعی و فرهنگی، و مجموع توانمندی ها و دستاوردها و منزلت های آفریده شده در عرصه داخلی و بین الملل، بی تردید از شهرستانی الگو و نقطه عطفی در دستگاه مرجعیت و نقطه ی تحولی در نمایندگی این نهاد ساخته است. او به خوبی در تراز نماینده ای شایسته برای مرجعیت عالی شیعه حضرت آیت الله العظمی سیستانی که در حکمت زبانزد هستند، قرار گرفته است و مستقلا نیز به نمادی تحسین برانگیز از روابط مذهبی و انسانی و تاثیرگذاری مدنی بدون اتکاء به قدرت تبدیل شده است کما این که ایشان پیش از نمایندگی مرجعیت، در غربت مضاعف ۴۲ سال پیش همانگاه که به ایران مهاجرت کرده بودند، با دست خالی اقدامات مهمی چون بنیانگذاری موسسه آل البیت (ع) را برای احیاء میراث شیعی رقم زدند که منشاء خیرات فراوان است.

برای علاقمندان به تشیع، بسی مغتنم است که دستگاهی وابسته به مرجعیت توانسته چنین احترامی را در میان جوامع،  ادیان و  مذاهب و جریانات و اقشار و دولت ها برانگیزد و نکاهد و بیافزاید. این الگو و این محبوبیت واقعی در میان  نخبگان، نه فقط برای نمایندگی مرجعیت که برای بسیاری دیگر از عرصه های مدنی راهگشاست و برای دوران های طولانی از نقاط عطف، نمونه های ماندگار در دستگاه مرجعیت و روحانیت و نمونه ای قابل مطالعه در روابط فرهنگی و اجتماعی به شمار خواهند رفت و نشان می دهد که چگونه می توان فراتر از یک شخص که در قامت یک نهاد سربرافراشت.

منبع شفقنا
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.