خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

نظرسنجی| محدودیت مراسم مذهبی حضوری از نظر آمریکایی‌ها

مرکز پژوهشی پیو در یک نظرسنجی نظر آمریکایی‌ها درباره محدودیت های مراسم مذهبی حضوری، مراسم مذهبی آنلاین و تلویزیونی و بعضی موضوعات مرتبط را مورد بررسی قرار داد.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، مرکز پژوهشی پیو، ۷ اگوست ۲۰۲۰ (۱۷ مرداد) گزارشی منتشر کرده از پیمایشی که در نیمه جولای ۲۰۲۰ (هفته آخر تیر ۱۳۹۹) اجرا کرد که در آن نظر آمریکایی‌ها درباره محدودیت های مراسم مذهبی حضوری، مراسم مذهبی آنلاین و تلویزیونی و بعضی موضوعات مرتبط سوال شده است.

لازم به توضیح است که پس از شیوع کروناویروس،‌ در آمریکا قوانین فدرال یا ایالتی به اجرا گذاشته شده که محدودیت‌هایی را برای برگزاری مراسم مذهبی حضوری در عبادتگاه‌ها وضع کرده است، از جمله حفظ فاصله اجتماعی، استفاده از ماسک، فعالیت با ۲۵٪ ظرفیت فضا یا پذیرش حداکثر ۱۰ نفر در عبادتگاه. بنا به بعضی گزارش‌ها، اگرچه اغلب عبادتگاه‌ها به محدودیت‌های بهداشتی دولتی تن داده‌اند، معدودی اعتراض و مناقشه حقوقی در مورد این محدودیت‌ها شکل گرفته که جنجالی شده است.

بعضی از اعتراض‌ها و دعاوی حقوقی بر این نکته تاکید کرده‌اند که مقررات و محدودیت‌های وضع‌شده، ناقض آزادی‌های مذهبی است، یکی دیگر از دعاوی مبنی بر این است که وقتی کازینوها اجازه دارند با ۵۰٪ ظرفیت کار کنند، از عبادتگاه‌ها نباید خواسته شود که تابع مقررات سختگیرانه‌تری باشند.

پیمایش ماه جولای ۲۰۲۰ پیو حاکی است:

تردیدها در شرکت در مراسم مذهبی حضوری

۸۰% آمریکایی‌ها از جمله سه-چهارم مسیحی‌ها می‌گویند عبادتگاه‌ها باید تابع همان قوانین فاصله اجتماع باشند که دیگر سازمان‌ها و اماکن هستند. (مثلا اماکن تجاری و تفریحی)

از بین بزرگسالان آمریکایی که به طور منظم در مراسم مذهبی شرکت می‌کنند، ۵۷% معتقدند اجتماعات مذهبی باید با تغییراتی باز باشند. ۲۸% می‌گویند باید بسته باشند، و ۱۳% می‌گویند باید به طور معمول مثل قبل از شیوع کووید-۱۹ باز باشند.

در حال حاضر، ۵۵% اجتماعات مذهبی افراد فوق با تغییراتی باز است و ۳۱% بسته است و تنها ۶% به طور معمول مثل قبل از شیوع کووید-۱۹ باز است

از بین بزرگسالان آمریکایی که به طور منظم در مراسم مذهبی شرکت می‌کنند، ۶۴% می‌گویند خیلی یا تا حدی مطمئن هستند که میتوانند هم اکنون به طور ایمن در مراسم مذهبی حضوری شرکت کنند بی این که کروناویروس بگیرند یا منتقل کنند.، ۳۵% اصلا یا چندان مطمئن نیستند.

۴۳% از کل بزرگسالان آمریکایی می‌گویند قبل از شیوع کووید-۱۹ و بعد از فروکش آن در مراسم مذهبی حضوری شرکت نمی‌کردند و نخواهند کرد. ۴۲% می‌گویند پس از فروکش بحران به اندازه قبل در مراسم مذهبی حضور خواهند یافت.

۷۳% بزرگسالان آمریکایی که حداقل ماهی یک بار در مراسم مذهبی شرکت می‌کنند، می‌گویند پس از فروکش بحران به اندازه قبل در مراسم مذهبی حضور خواهند یافت. ۷% می‌گویند کمتر شرکت خواهند کرد و ۱۰% میگویند بعد از فروکش بحران، بیشتر شرکت خواهند کرد.

 استقبال از مراسم مذهبی آنلاین

یک-پنجم عبادتگران آنلاین می‌گویند پس از وقوع پاندمی‌ بیش از قبل، مراسم مذهبی را به طور مجازی تماشا می‌کنند. ۵۳% به اندازه قبل و ۲۸% کمتر از قبل.

از بین کسانی که در ماه گذشته مراسم مذهبی را آنلاین یا در تلویزیون تماشا کرده‌اند؛

– ۵۴% بسیار یا تا حدی از مراسمی که تماشا کرده‌اند راضی بوده‌اند. ۳۷% تا حدی راضی بوده‌اند.

– ۴۰% مراسم عبادتگاهی را تماشا کرده‌اند که قبلا هم اغلب در مراسمش شرکت می‌کردند، ۲۹% مراسم سایر عبادتگاه ها یا سازمان های مذهبی را تماشا کرده‌اند، ۳۰% هر دو را.

۴۶% افراد پیش از شیوع کروناویروس و ۵۴% طی شیوع آن شروع به تماشای مراسم آنلاین یا تلویزیونی مذهبی کرده‌اند.

همراهی اکثر واعظان مذهبی با مقررات بهداشتی رسمی

در بین کسانی که در ماه قبل، در مراسم مذهبی حضوری شرکت کرده‌اند یا مراسم آنلاین یا تلویزیونی را تماشا کرده‌اند، ۷۶% موعظه هایی را شنیده‌اند که بر اهمیت گام برداشتن برای محدود کردن گسترش کروناویروس تاکید داشته، ۳۱% موعظه هایی را شنیده‌اند که حاوی مخالفت با فرمان دولتی مبنی بر ممانعت عبادتگاه ها برای برگزاری مراسم مذهبی حضوری بوده است.

سکوت اکثر واعظان مذهبی درباره انتخابات آمریکا

در بین کسانی که در ماه قبل، در مراسم مذهبی حضوری شرکت کرده‌اند یا مراسم آنلاین یا تلویزیونی را تماشا کرده‌اند، ۷۲% گفته اند چیزی در حمایت یا مخالفت با ترامپ در موعظه ها نشنیده‌اند، ۷۹% هم گفته اند چیزی در حمایت یا مخالفت با بایدن در موعظه ها نشنیده‌اند.

تفاوت نژادی و سیاسی در نگرانی برای سلامت

عبادتگران سیاهپوست و لاتینی بیشتر نگران ایمن بودن مراسم مذهبی حضوری هستند. جمهوری خواهان عبادت حضوری را بیشتر می‌پذیرند، اما اغلب با معافیت اماکن مذهبی از محدودیت های کووید مخالف اند. یعنی در عین حال معتقدند مقررات بهداشتی باید اعمال شود.

منبع: کانال تلگرامی ندا رضوی‌زاده

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.