خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

مدرسه اسلامی تراجنسیتی‌ها در پاکستان

یک مدرسه در پاکستان سعی دارد تا برای افراد تراجنسیتی زمینه آموزش های اسلامی و همچنان مهارت‌های شغلی را ایجاد کند.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، رانی خان که یک شال دراز سفید را روی سرش گذاشته است، هر روز در تنها مدرسه دینی تراجنسیتی‌ها درس قرآن می‌دهد. او این مدرسه را با پول پس انداز خود ایجاد کرده است.

این مدرسه یک نقطه عطف مهم برای جامعه تراجنسی‌ها و همجنسگرایان (LGBTQ) در کشور بنیادگرای اسلامی پاکستان است؛ جایی که هرچند هیچ محدودیتی برای حضور افراد تراجنسیتی در مدارس مذهبی یا نماز خواندن در مساجد وجود ندارد، اما با این وجود آن‌ها با طرد اجتماعی روبرو هستند.

خان ۳۴ ساله می‌گوید: «اکثر خانواده‌ها افراد تراجنسی را قبول ندارند و این افراد به کارهای ناشایست رو می‌آورند.» او افزوده است که آنان مانند سایر افراد سر خود را پوشانده و قرآن می خوانند: «زمانی من نیز یکی از آنان بودم.» وی که کوشش می‌کند اشک‌اش را نگهدارد، به یاد می‌آورد که چگونه خانواده‌اش از او بیزار شده و در ۱۳ سالگی وی را مجبور به گدایی کردند.

این آموزگار تراجنسیتی می‌گوید این مدرسه مکانی را در اختیار افرادی گذاشته تا آنان بتوانند عبادت و از اعمال گذشته شان توبه کنند.

او می‌گوید که مدرسه او از دولت کمک دریافت نمی‌کند، ولی برخی مقام‌های دولتی وعده داده اند که برای یافتن کار به شاگردان این مدرسه کمک کنند. خان که در این مدرسه به شاگردانش خیاطی و گلدوزی نیز آموزش می‌دهد، امیدوار است که با درآمد حاصل از آن هزینه های این مدرسه ویژه را تامین کند.

پارلمان پاکستان در سال ۲۰۱۸ جنسیت سوم را در این کشور به رسمیت شناخته و به این افراد حقوق اساسی فردی مانند حق رای و انتخاب جنسیت در مدارک شخصی‌شان را تصویب کرد.

با این وجود تراجنسیتی‌ها  یا ترنس ها در پاکستان هنوز در حاشیه قرار دارند و و بسیاری از آنان برای ادامه زندگی مجبور به گدایی، رقصیدن و تن فروشی می شوند.

پیش از این یک مدرسه ویژه تراجنسیتی‌ها در داکا پایتخت بنگلادش و سال گذشته یک کلیسای مخصوص ترنس های مسیحی در کراچی پاکستان نیز گشایش یافت.

در سرشماری سال ۲۰۱۷ شمار ترنس ها در پاکستان ۱۰ هزار تن به ثبت رسیده بود، اما گروه‌های مدافع حقوق تراجنسیتی‌ها در پاکستان مدعی اند که شمار آنان در میان جمعیت ۲۲۰ میلیونی این کشور به ۳۰۰ هزار نفر می‌رسد.

منبع دویچه وله
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.