خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

واکنش‌ها نسبت به حضور زنان پلیس در مسجدالحرام

دستگاههای امنیتی عربستان سعودی اعلام کردند که برای اولین بار جهت تامین امنیت زائران بیت الله الحرام در صحن کعبه یگان‌های پلیس زن را در مسجد الحرام مستقر کرده اند. این اقدام واکنش‌های مختلفی در فضای مجازی برانگیخت.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، وزارت کشور عربستان سعودی در صفحه رسمی این وزارتخانه در توئیتر عکسی را منتشر کرد که در آن یک پلیس زن عربستان با لباس نظامی کنار کعبه نشان داده می شود در حالی که زائران مناسک خود را در بیت الله الحرام انجام می‌دادند.

پس از انتشار این عکس، کاربران عربستانی در فضای مجازی واکنش‌های مختلفی را نشان دادند. برخی از آن‌ها این اقدام مقامات سعودی را مغایر با موازین شرعی دانستند و برخی نیز آن را اقدامی مناسب برای تامین امنیت زائران زن و برقراری ارتباط آن‌ها با یک پلیس زن برای گرفتن مشاوره و راهنمایی دانستند.

با این حال، مخالفان با توجه به اینکه اسلام، کعبه را حریم امن الهی می‌داند، حضور زنان با لباس نظامی در جوار مکه را ضروری ندانستند و آن را مغایر با فرهنگ مردم عربستان و مسلمانان دانستند و از آن انتقاد کردند.

با وجودی که طی سال های اخیر محمد بن سلمان ولیعهد عربستان با از بین بردن برخی محدودیت های اجتماعی برای زنان این کشور تلاش کرده است چهره بهتری از خود به نمایش بگذارد، با این حال، هنوز هم در میان برخی، نسبت به کار کردن زنان به شکل عام و یا برای پوشیدن لباس نظامی و حتی برای کار در مسجد الحرام انتقاد وجود دارد و آن را ناشایست می‌دانند و بعضی از آن‌ها کار برای یک زن در یک مکان عمومی، شلوغ و مختلط را ممنوع دانسته‌اند حتی اگر در نزدیکی کعبه باشد.

«علی الشهابی» یکی از کاربران عربستانی در توئیتر با تعجب از حضور پلیس‌های زن در حرم مکی نوشت: یک افسر پلیس زن سعودی در مکه بر حجاج نظارت می‌کند، تغییر شگفت انگیزی برای جامعه عربستان!

«سعد بن سعید المالکی» دیگر کاربر عربستانی در مطلبی طعنه آمیز خطاب به مقامات کشورش نوشت: دیگر هیچ کار مهمتری وجود ندارد که در حرم مکی پلیس زن به کار گرفته شده است؟

المالکی در قسمتی از مطلب کوتاه خود با اشاره ضمنی به نا امنی‌های به وجود آمده در منطقه بر اثر سیاست‌های اشتباه مقامات عربستانی به ویژه جنگ یمن و حمایت از گروه‌های افراطی در منطقه، با تمسخر نوشت: از خدا بخواهید این امنیت و ایمان را برای همه مسلمانان حفظ کند.

کاربر دیگری هم با نام «ابو فهد العنزی» نوشت: لباس نظامی به خودی خود متواضع، با ابهت و با وقار است و پلیس زن که دختران همه ما هستند از او نمی‌ترسند و این کار برای زنان در کنفرانس‌ها چیز خوبی است.

وی افزود: برخی از آن‌ها (زنان) به جای آنکه مرد امنیتی به آن‌ها کمک کند، به کمک یک زن نیاز دارند و این زن پلیس که خواهران و دختران همه مردم هستند، به او کمک می‌کند.

یکی از کاربران عربستانی در توئیتر با انتقاد از اقدام مسئولان عربستانی در به کارگیری پلیس زن در جوار کعبه اظهار داشت: کاری که شایسته یک زن مسلمان نیست، مناسب جایگاه و قداست آن نیست. ما از خدا می‌خواهیم که ما و همه را راهنمایی کند.

در همین حال یکی دیگر از کابران به نام «فهد العتیبی» این اقدام مقامات عربستان را مسخره کردن مراسم حج و عمره دانست و نوشت: «شاهزاده محمد بن نایف» (ولیعهد سابق و برکنار شده عربستان) صادق بود و می‌گفت که هدف آن‌ها (مقامات کنونی عربستان) از آزادی زنان، سوء استفاده از زنان است و آن‌ها آزادی واقعی زنان را نمی‌خواهند.

در همین حال «محمد بن الغوبری» که خود را فرد امنیتی معرفی می کند که سابقه کار در مسجدالحرام را دارد، نوشت: ای مردم، من بیش از ۲۸ سال در زمینه امنیت حج خدمت کرده‌ام. ما در طول خدمات خود، زن کارمند داشتیم و حضور آن‌ها در مواردی که برخی زنان زائر نیاز به مداخله و رسیدگی به یک موضع داشتند مهم بود.

او با اشاره به اینکه پیش از این نیز این زنان بدون پوشیدن لباس نظامی در این مسئولیت حضور داشتند و نقش آن‌ها موفق و برجسته بود، نوشت: شما شروع به انتقاد از آن‌ها کردید . لباس نظامی پوشیدن این زنان چقدر برای شما فوق العاده است. شما اکنون چون آن‌ها لباس نظامی پوشیده‌اند، آن‌ها را می‌بینید در حالی که این زنان در گذشته به عنوان مامور و کارمند حضور داشتند.

اما «هناء» یک دختر سعودی در جواب وی نوشت که: آن‌ها قبلاً با حجاب کامل کار می‌کردند. مادرم، خدا حفظش کند، او برای کار در ماه رمضان به عنوان مامور به آنجا می‌رفت و حضور آن‌ها واقعاً مهم بود، اما اعتراض ما فقط به لباسی است که این زنان می‌پوشند و حرمت مکه را از بین می‌برند.

اگر چه بر اساس اعلام رسانه‌های عربستان سعودی، زنان این کشور سالهاست که در وزارت کشور با درجات مختلف نظامی و در بخش‌های زندان زنان، اصلاح و تربیت و مرزبانی، ترافیک، پلیس، شهربانی و نیروی امنیتی مساجد جامع مشغول به کار هستند اما آنچه این بار موجب تعجب مردم شده است حضور این زنان با لباس نظامی است .

ریاض حدود دو سال قبل اولین موسسه آموزش امنیت عمومی ویژه زنان را به عنوان بخشی از برنامه‌ها برای بهره مندی از زنان در تعدادی از تخصص‌های امنیتی و فنی در بخش امنیت عمومی وزارت کشور راه‌اندازی کرد و با برگزاری چندین دوره تخصصی، فارغ التحصیلان در بخشها و شاخه‌های امنیت عمومی به کار گرفته شدند.

با این حال، افکار عمومی عربستان سعودی هنوز برخی مشاغل را برای بانوان به ویژه اینکه در جاهایی که اختلاط زن و مرد را به وجود آورد ممنوع می‌داند.

این مخالفان به کارگیری زنان پلیس با لباس نظامی در مسجد نبوی و مسجد الحرام در حالی که حجاب خود را برداشته و لباس نظامی به تن کرده اند را مغایر قوانین شرع اسلام و سنت پیامبر دانستند و این اقدام را به ویژه در ماه رمضان، گناه توصیف کردند.

منبع ایرنا
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.