خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

تجاری‌سازی خیرات ارزش‌ها را ضایع می‌کند/ مذمت خیرخواهی برای جذب آرای مردم

دکتر سیدعلیرضا صالحی:

یک پژوهشگر در نشست تنوع خیرخواهی گفت: ارزش‌ها نباید مادی‌گرا شوند چنانچه تجاری سازی شوند ارزش آنها از بین می‌رود و از خیریت آن می‌افتد.

به گزارش خبرنگار ردنا (ادیان نیوز)، دکتر سیدعلیرضا صالحی، مدرس و پژوهشگر در نشست علمی «تنوع خیرخواهی» از سری نشست‌های دوره تخصصی عرفان و معنویت، اظهار کرد: خداوند به هر کس که بخواهد حکمت می‌دهد و هر کس حکمت داشته باشد خیر کثیر پیدا کرده و رابطه‌ای در قرآن در زمینه حکمت و خیر است.

وی خاطرنشان کرد: نیکخواهی در سرشت انسان وجود دارد و انسان‌ها دنبال گسترش خیر هستند تا دیگر انسان‌ها را خوشبخت‌تر کنند.

این مدرس و پژوهشگر با بیان اینکه برخی از کارهای خیر را می‌توان با پول انجام داد و بسیاری از کارهای خیر بدون پول صورت می‌گیرد، گفت: فرد از اعتبار، تجربه و علم خود بدون دریافت وجه هزینه می‌کند تا انسان‌ها را خوشبخت‌تر کند و یک کار خیر بدون پول انجام می‌دهد. که نمونه فعالیت‌های خیر اهدای خون، کلیه و سلو‌ل‌های بنیادی، نگاه خوب، لبخند، بوسه بر دست معلم و بغل کردن بیمار است که بدون پول انجام می‌شوند.

وی با اشاره به رابطه پول و امر خیر عنوان کرد: خیرانی می‌شناسیم که مدرسه، بیمارستان و کتابخانه می‌سازند و به بهداشت عمومی کمک می‌کنند اینگونه خیرات به پول نیاز دارد و افراد سرمایه‌دار می‌توانند این خیرات را انجام دهند.

صالحی یادآور شد: برخی اوقات کسانی برای پز دادن، پولشویی، ظاهر سازی و رأی آوردن در ظاهر کارهای خیر انجام می‌دهند که نوع مذموم خیرخواهی است.

بانی خیر می‌تواند گمنام باشد

وی ادامه داد: یک پله بالاتر زمانی است که انسان‌ها نیت درست‌تر دارند و برای خوش نامی و رضایت باطنی که دوست دارند و این که نام نیکی از من باقی بماند و خدا از من راضی باشد و حتی در برخی بخش‌ها شاهد هستیم که بانی گمان می‌کرده زمانی که اسم او در کار خیر ذکر شود سبب ثواب بیشتر می‌شود در حالی که بانی می‌تواند خیر گمنام و خیر ناشناس باشد و حتی ذکر نامش نیازی نیست.

این مدرس و پژوهشگر خاطرنشان کرد: این شیرین تر است که در کار خیر حتی نامی از او در بین نباشد. فرد برای اینکه این آثار خیر را دارد؛ انجام ‌دهد.

وی با اشاره به سخن خداوند در قرآن تبیین کرد: اگر کسی با میل و رغبت خود کار خیر بیشتری انجام داد، من حساب دیگری برای او دارم بنابراین انفاقی که از سر تکلیف نباشد و انجام دهی ارزش بیشتری دارد.

صالحی به رابطه پول با امر خیر اشاره و تصریح کرد: تصوری در ما بوده که خیلی کارها می‌دانیم کار خیری است به عنوان مثال دنبال علم باشم و دانشمند بزرگی شوم تحقق این امر نیازمند است انسان‌هایی تمام فکر خود را بر انتخاب خود بگذارند و دغدغه بیزینس و پول را نداشته باشند زیرا درآمد از طریق کارهای دیگر کسب می‌شود.

وی با اشاره به رابطه بین پولدار شدن و ارزشمند بودن کار شما گفت: بسیاری از کارهای ارزشمند نتیجه مستقیم و مهم و جدی مالی و بیزینسی ندارد در حالی که دنیای امروز تجاری است و همه می‌دانیم که درست نیست همه چیز تجاری شود زیرا ارزش خود را از دست می‌دهد.

این مدرس و پژوهشگر به مشکل تجاری شدن همه خیرها و خوبی‌ها اشاره کرد و افزود: تجاری کردن برخی از امور ارزش‌ها را از بین می‌‌برد به عنوان مثال مدارسی که هزینه دریافت می‌کنند ارزش‌ها را تغییر می‌دهند والدین انتظار دارند فرزندشان نمره خوبی دریافت کنند و علم فدا می‌شود.

وی اضافه کرد: ارزش‌ها نباید پولی شوند و اگر تجاری‌سازی شوند ارزش آنها از بین می‌رود و از خیریت آن می‌افتد. به عنوان مثال شرکت‌های داروسازی برای درآمد بیشتر تولید دارو‌ها را به شکلی پیش ببرند که سود بیشتری به دست آورند. در کتاب کتاب آنچه با پول نمی توان خرید نکاتی در این زمینه ذکر شده است.

بازار آزاد پرورش سرباز سبب افزایش انگیزه جنگ است

صالحی با بیان اینکه زمانی که برخی مواردی وابستگی به پول پیدا می‌کنند خراب می‌شوند، عنوان کرد: در کشوری مانند آمریکا نظامی‌گری خصوصی شده و بازار آزاد پیدا کرده و سرباز پرورش می‌دهند و برای جنگ در اختیار شما قرار می‌دهند که سبب می‌شود انگیزه بیشتری برای جنگ‌ها ایجاد شود تا درآمد بیشتری کسب کنند.

وی یادآور شد: به عنوان مثال یک نویسنده ممکن است ۱۰ یا ۲۰ سال از عمر خود را صرف کند ولی عایدی چندانی از کتاب به او نرسد بنابراین با ۲۰ سال عمر صرف کردن برای کتاب نوشتن همخوانی ندارد. بیزینس من بودن و بابت هر کاری پول خواستن با برخی از کارها و انسان‌ها سازگار نیست.

این مدرس و پژوهشگر با بیان اینکه کسانی غرق علم و هنر خود هستند نمی‌توانند از روحیه علمی و هنری خود صرف نظر کنند، اظهار کرد: تجاری سازی همه امور خوب نیست کسانی باید معلم، نویسنده، مترجم و استاد دانشگاه باشند. یک سلبریتی با اندک هنر تبدیل به جریان پول‌ساز می‌شود به طوری که هیچ نسبتی با ارزش‌ها و خیراتی که انسان خلق می‌کند نمی‌تواند داشته باشد.

راه علم و ثروت از یکدیگر جداست

وی راه علم و ثروت را جدا ذکر و عنوان کرد: ثروت راه‌های خود را دارد. دانشمند، معلم، هنرمند، شاعر و خطاط پول‌ساز نیستند و این قصه جدیدی نیست. اکنون درآمد یک سلبریتی اینستاگرام بیش از درآمد استاد یک دانشگاه است.

صالحی با بیان اینکه در عرفان و اخلاق قدیم دنبال پول و کار رفتن در حد لازم خوب است، تصریح کرد: بیشتر از آن مذموم دانسته شده است. پول تعبیر قرآنی است و در بخش‌های متعدد خیر به معنای پول و مال به کار رفته است.

وی دنبال پول بودن و پول ساز بودن را کار خیر دانست و بیان داشت: کسی که هنر پول سازی و اشتغال زایی دارد کار خیر انجام می‌دهد. کسانی هستند که عمر خود را صرف کردند و این افراد علم و سواد خوبی دارند ولی از نظر مالی ضعیف هستند که سبب افسردگی و پشیمانی در آنها می‌شود بنابراین افراد باید بر اساس علایق یکی از این دو راه را انتخاب کنند تا بازنده و برنده از نظر پولی پیدا نکنیم.

این مدرس و پژوهشگر تصریح کرد: کسانی که بیزینس من هستند باید به این آگاهی برسند و به سمت حس خیرخواهی سوق پیدا کنند و حمایت و پشتیبانی از آن دسته کارهای خیری داشته باشند که برای جامعه لازم هستند ولی عایدی و درآمدی ندارد به عنوان مثال دانشجویی که هزینه تحصیل را نمی‌تواند فراهم کند. حمایت از نویسنده و مترجم و انتشار کتابی می‌تواند به عنوان پیشنهادهای دیگر باشد.

وی با بیان اینکه احداث مدرسه و بیمارستان از جمله امور خیر است، خاطرنشان کرد: باید تنوع کارهای خیر را برای افراد سرمایه‌دار و ثروتمند افزایش دهیم بسیاری از رشته‌های علوم انسانی لازم هستند ولی پولساز نیستند بنابراین باید فکر کرد که چه اموری می‌توان پیشنهاد داد تا ثروت خود را صرف گسترش خیر در جامعه کنند تا زندگی انسان‌ها بهتر شود.

یادآور می شود، دوره تخصصی «عرفان و معنویت» از سوی موسسه بین المللی حکمت، ویژه ماه مبارک رمضان هرشب ساعت ۹:۳۰ به صورت آنلاین برگزار می شود.

خبرنگار: ایمن‌ سادات موسوی‌نژاد

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.